Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg
Close
Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid.
Close

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Det är midnatt, tidningsbilen har nyss lämnat av buntarna vid filialen i Kungsbacka. Inne i lokalen pågår sortering. Natten mot en fredag betyder mycket jobb inför helgens utdelning. Under senare år har framför allt mängden paket och brev ökat kraftigt.

Jessica Andersson är ett av tidningsbuden som natten innan började arbeta med VTD:s nya start- och stopptider. För hennes del innebär det en minskning i sysselsättningsgrad med 11 procent. Men hennes runda är densamma, elva mil på Särö. På halvön ligger villasamhällen med många pampiga villor från förra sekelskiftet. Med många höginkomsttagare, trogna läsare av både Svenska Dagbladet och Dagens Industri, förutom Göteborgs-Posten.

– Jag är ändå lyckligt lottad, jag arbetar måndag–lördag och kommer att jobba 75 procent. Det vore värre att fått neddraget till halvtid, med samma distrikt. Själv orkar jag inte alltid tänka på hur det blir med nya lönen, nu under uppsägningstiden har jag ju kvar min vanliga lön, säger Jessica Andersson, som själv bor i Kungsbacka.

Kritisk till omläggningen

Rayan Debian, VTD. Foto: Lilly Hallberg
Rayan Debian, VTD. Foto: Lilly Hallberg

Hennes kollega, Rayan Debian, instämmer. Arbetsgivarens attityd har förändrats, försämrats, på senare tid. Men han låter mer förbannad än Jessica när han talar:

– Omläggningen har skett så snabbt att man knappt hunnit reagera och kunnat agera. Jag vet flera som slutar. Efter att ha ställt upp i så många år behandlar VTD oss bara som siffror.

Rayan, liksom facket både lokalt och centralt, är inne på att det vore mycket bättre om arbetsgivaren sagt upp några av tidningsbuden på grund av arbetsbrist. Och gått enligt turordningsreglerna, i stället för att hyvla ned de flestas tider.

– Vi som i ur och skur levererar tidningar, post och paket till kunderna är de som tar riskerna. Inte ledningen, men de sitter med höga löner. Fast vi har också räkningar som måste betalas, lån som ska amorteras, säger Rayan Debian, som räknar med att förlora minst 4 000 kronor i månaden med nya anställningsavtalet som gäller för hans distrikt i Åsa.

Säger sin mening

Trots att arbetet på filialen är hektiskt tar de flesta sig tid att säga sin mening innan de försvinner ut på rundorna. Flera talar också med Transports ombudsman Peter Åkesson från Göteborgsavdelningen och Lars Jonasson, som är ordförande i avdelningens sektion för tidningsbud, och som båda är med på filialen i Kungsbacka. Transport var med om att ta initiativ och genomföra systemet med filialanläggningar som buden kan utgå från, och där tidningsbuntarna från tryckeriet lämnas.

Lars Jonasson, ordförande i tidningsbudens sektion i Göteborg.
Lars Jonasson, ordförande i tidningsbudens sektion i Göteborg.

– Jag kan inte se hur det nya ska fungera, och förstår inte hur ledningen tänker. Många klarar ju inte distrikten på de gamla tiderna och så skall de ta bort arbetstid. Men det är klart, de räknar kanske kallt med att kunna fortsätta och fuska med lönerna och inte betala ut all extratid. Deras strategi verkar vara att stjäla från buden för att ge till tidningsdirektörerna, säger Lars.

– Jag är både förbannad och besviken över att det får gå till så här. Det är så uträknat av arbetsgivaren att driva igenom omläggningen, innan nya lagen om anställningsskydd som ska stoppa hyvling börjar gälla, säger Tomas Grönlund.

Han har jobbat flera årtionden som tidningsutdelare, och säger sig ha sett hur arbetsgivarens inställning till de anställda försämrats:

– Vi hade en kille här som slutade efter 33 år nu i onsdags. Inte en jävel från arbetsgivaren var här för att avtacka honom.

VTD: Vi gör vårt bästa

Tidningsbud. Distributions­bolaget VTD motiverar omställningen – men avvisar kritik om hyvling när majoriteten av tidningsbudens sysselsättningsgrad sänks.

Annika Nyberg, vd för VTD, framhöll före sommaren att det inte handlar om hyvling: En del tidningsbud kommer att förlora arbetstid, andra få mer.

– Både till medarbetare och fack har vi sagt att ingen vore gladare än vi om vi kunde ha fler anställda med högre tjänstgöringsgrad, sa Annika Nyberg då.

Nu håller förändringarna på att genomföras. VTD:s ledning bedömer det som helt nödvändigt.

Annika Nyberg, vd, har lämnat svar på Transportarbetarens frågor skriftligt:

Anser du fortfarande att det är fel att kalla förändringarna av start- och stopptider för hyvling?

”Omställningen innebär nya sluttider som justerats utifrån våra nya förutsättningar, där vissa har fått mer tid, och andra mindre. VTD har i den omställning som pågår förändrat sysselsättningsgraderna med anledning av kraftigt minskade tidningsupplagevolymer och vikande paket­volymer, som i kombination med stigande priser på drivmedel, el och papper har påverkat oss som företag negativt.”

Varför vill ni inte förhandla med facket om att säga upp på grund av arbetsbrist enligt turordningsreglerna, som tidigare?

”VTD har fört en lokal förhandling i Göteborg där parterna tyvärr inte kunde enas, trots att det var vår intention. Inget konkret motförslag lades då fram från Transport avdelning 3. Därefter skedde en central förhandling där förhandlingen avslutades. Parallellt med förhandlingarna i Göteborg har vi även förhandlat lokalt med Transport på andra ort­er inom vårt verksamhetsområde och där har vi nått överenskommelser om både övertalighet och sänkt sysselsättningsgrad.”

Spelar det in att nya arbetsrättslagstiftningen, som gör det krångligare att dra ned sysselsättningsgrad, införs den 1 oktober?

”Vi följer rådande lagstiftning och vår tidplan har inte påverkats av den nya lagstiftningen, utan av vår kraftiga nedgång av tidningsupplagor och paket.”

Är det något du själv/VTD:s ledning vill framhålla i sammanhanget?

”Vi värdesätter konstruktiva dialoger och ett gott samarbete med Transport. Detta upplever vi är lättare i vissa avdelningar inom Transport än andra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

MSB och Räddningstjänstens översvämning i Revinge. Foto: Martina Hansen

Översvämning skapar kaos i skånska Revinge

Tidningsbud. Översvämningen av Kävlingeån har orsakar störningar för diverse läsare av morgontidningar. Dammluckorna till Vombsjön öppnades för att minska vattenkaoset i Revingeby. Men kaoset blev mer omfattande än så.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Svår start på året för trafiken

Trafik. Extrem kyla, kraftiga snöfall och hård vind. Inställd tåg- och busstrafik, olyckor och nära tusen bilar fast på E22 i oväder. På flera håll i landet började 2024 med stora transportproblem på grund av väderförhållandena.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.