Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

– Men för bland annat väktare och tidningsbud får ändringen konsekvenser, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Den nuvarande sjuklönelagen säger att den som blir sjuk ska ha sjuklön från arbetsgivaren. Ersättningen gäller från dag två, den första frånvarodagen är en så kallad karensdag.

Reglerna har gynnat vissa anställda och missgynnat andra. Väktare och ordningsvakter är två yrkesgrupper som ofta schemaläggs på långa arbetspass, ända upp till 13 timmar.

Blir en väktare sjuk inför ett sådant 13-timmarspass ryker 13 timmar i karensavdrag. Alltså mer än en och en halv ”vanlig” arbetsdag.

Exempel finns där bevakningspersonal dessutom jobbat deltid och haft två långa pass per vecka. Då försvinner halva veckolönen i nafs – om väktaren är borta bara en dag.

Vinnare har å andra sidan varit anställda som haft korta arbetsdagar när sjukdomen slår till. Då försvinner färre timmar genom karensavdraget.

Lagen har också gynnat krassliga som släpar sig till jobbet. Har man stått pall i låt säga sju av åtta timmar en måndag, så räknas måndagen ändå som hel karensdag. Med bara en timmes löneavdrag.

Den 1 januari 2019 ändras sjuklönelagen. De nya reglerna innebär att arbetsgivaren i stället för en karensdag ska göra ett avdrag som motsvarar en femtedel av en ”genomsnittlig veckoersättning med sjukpenning”.

– I stället för tid görs ett avdrag i pengar, förtydligar Peter Winstén.

Lagändringen får två tydliga konsekvenser:

  • Den jämnar ut skillnaderna mellan anställda som har olika långa arbetspass. Alla förlorar en femtedel av veckoinkomsten (vid sjukfall som varar minst en dag).
  • Den medför också att drivkraften minskar för redan krassliga att gå till jobbet – i hopp om att kunna jobba åtminstone en del av passet. Går man hem två timmar tidigare en måndag och sedan sjukskriver sig resten av veckan dras ändå en hel dags ersättning av från lönen.

Delar av sjuklönelagen är förhandlingsbar. Fack och arbetsgivare kan göra upp om andra regler.

Det har Transport gjort just när det gäller karensavdraget för anställda som arbetar inom bland annat åkeri, terminal, flyg och hamn. Där har parterna sedan tidigare enats om regler som innebär att karensavdraget ska vara en femtedel av den ”ordinarie veckoarbetstiden”.

Jobbar en lastbilschaufför heltid, 40-timmar, ska arbetsgivaren dra bort åtta timmar. Det gäller även om föraren regelmässigt jobbar tiotimmarspass. Omvänt gäller att om arbetsveckan startar med låt säga ett sextimmarspass, så försvinner ändå åtta timmar i karensavdrag. (Om sjukfallet pågår mer än en dag.)

– Vi valde den här vägen just för att minska orättvisorna som lagen inneburit. Men observera att en anställd alltid ska ha betalt för arbetad tid. Tvingas man gå hem två timmar tidigare en måndag, och sedan går till jobbet på tisdagen igen, så ska löneavdraget naturligtvis bara vara två timmar, säger Peter Winstén.

För bevakningspersonal, tidningsbud och flera andra grupper har Transport inte förhandlat fram undantag. Där gäller lagen fullt ut. Inklusive de nya reglerna för karensavdrag. Och eftersom tidningsbuden som regel jobbar minst sex dagar i veckan betyder den nya lagen en försämring. Tidigare drogs det bort en sjättedel av veckoarbetstiden – och nu en femtedel av veckolönen.

Jerker Nilsson, central ombudsman med ansvar för bevakningsområdet, ser framför sig nya tvister när arbetsgivarna nu ska beräkna vad som är en genomsnittlig veckoersättning. Framför allt gäller det behovare där arbetsgivarna kan variera mycket.

– Medlemmar som misstänker att det blivit fel bör kontakta sin avdelning, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kim Jorgensen:
    18 december, 2018

    Har Arbetarregeringen krokat arm med högern?

    Jobbar i en svårbemannad bransch o kör sopor. Vi har tryck på oss att jobba trots egen sjukdom o sjuknärvaron är ganska hög. Det gör vi för husfriden och kollegan under ständigt snörvel.

    Inte ovanligt att chefer försöker o lyckas tjöta ner min febrige kropp efter två -tre sjukdagar.
    Åter i selen o jobbar halvsjuk. Sjukan läker aldrig ut o ohälsan ökar på längre sikt. Fler karensdagar.
    Vi hade förr del av dag som hel karens. Det medförde mer ”offerarbete” på tid som nu uteblir.

    En liten fördel (?) kan vara att lönedraget sker mot sjuklön om 80 % av veckolönen, män...

    Inräknas alla sällansjuka chefer o allas chefers medelöner är den fördelen snart borta. Tänk om underlagslönen blir möe högre än den egna?
    Finns det vägledning om hur den ska beräknas?

  2. Ulf Sandberg:
    13 december, 2018

    Underbart!

  3. Sven-Åke:
    12 december, 2018

    Eftersom tidningsbuden som regel jobbar minst 6 dagar i veckan blir det en försämring eftersom det tidigare drogs bort som regel en 1/6 och nu en femtedel.

Lästips:

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.