Close
Miljöarbetarna på Reno Norden på väg att lämna i uppsägningarna.
Close
Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.

Klockan 06 på onsdagsmorgonen samlades ett 50-tal strejkande sopgubbar på Reno Norden till ett möte på en grusplan en bit från företagets lokaler i Älvsjö, söder om Stockholm.

Miljöarbetarna konstaterade att gårdagens överläggningar med företaget blev resultatlösa. I ett pressutskick skriver de:

”Trots flera försök kom vi inte överens i förhandlingarna. Sopgubbarna försökte till och med i slutet med 5 procent i sänkt lön, men det räckte inte. Reno står fast vid att vinsten i Stockholmskontraktet, värt en miljard, ska vara 11 procent. Och detta skall betalas med sänkt lön för alla sopgubbar.”

Under morgontimmarna diskuterade de Reno Norden-anställda företagets agerande. Många uttryckte sorg och frustration. En storvuxen sopgubbe brast i gråt.

En miljöarbetare sa:

– Vi vill fortsätta jobba, men inte till vilket pris som helst. Företaget säger att vi kan få behålla lönerna vi haft. Fast då måste vi ta på oss 30 procent mer arbete. Det pallar inte våra kroppar.

Under pauserna fyllde sopgubbarna i uppsägningsblanketter, för att ha i beredskap om massuppsägningen skulle verkställas.

Parallellt med mötet i Älvsjö pågick intensiva diskussioner bland miljöarbetarna på Liselotte Lööf (LLAB). Det är den andra stora aktören när det gäller insamling av stockholmarnas hushållssopor. Tillsamman har Reno Norden och LLAB omkring 150 miljöarbetare som sköter all hämtning i Stockholm stad.

Stockholms sopgubbar har under årens lopp utvecklat en stark sammanhållning och facklig medvetenhet.

I måndags lät de LLAB-anställda sopbilarna stå still hela dagen, i avvaktan på utvecklingen på Reno Norden. Först vid halvtretiden, nio timmar försenade, rullade bilarna ut.

I dag på morgonen hade sopgubbarna på LLAB nya interna överläggningar. Vid sjutiden körde bilarna ut. Men inte för att hämta sopor. I stället slöt man upp i Älvsjö.

En talesperson för de LLAB-anställda sa:

– Vi stödjer er kamp fullt ut! Stockholms sopgubbar ska göra det här tillsammans. Våra löner ska inte dumpas. Vi följer med er bort till Reno Norden. Sedan åker vi tillbaka till Liselotte Lööf och ställer våra bilar och lämnar in nycklarna till företaget.

Gemensamt åkte bortåt 100 sopgubbar från båda företagen sedan till Reno Nordens kontor. Klockan 09.45 gick Reno Norden-personalen i samlad trupp upp till ledningen och lämnade över uppsägningarna. Tillbaka på gatan möttes de av applåder.

– Det som händer nu måste vara historiskt, sa en sopgubbe i svart tröja. Alternativet hade varit att gå tillbaka och bli rövknullad av företaget. Nu lär det hur som helst bli sopkaos i Stockholm.

På fredag väntar Arbetsdomstolen för 51 miljöarbetare på Reno Norden. De är stämda och krävs var och en på 5 000 kronor i skadestånd för olovlig stridsåtgärd.

En stor grupp sopgubbar på Reno Norden har sjukskrivit sig de senaste dagarna. 29 av dem krävs nu på läkarintyg av arbetsgivaren.

Under morgonen skickade sopgubbarna ut ett pressmeddelande. Det lyder i sin helhet:

På onsdagsmorgonen, sade cirka 65 sopgubbar upp sig på Reno Norden. Trots flera försök kom vi inte överens i förhandlingarna.

Sopgubbarna försökte till och med i slutet med 5 procent sänkt lön, men det räckte inte. Reno står fast vid att 11 procent skall vara vinsten i Stockholmskontraktet, som är värt en miljard kronor. Detta skall betalas med sänkt lön för alla sopgubbar, i kontraktet som är finansierat med skattebetalarnas pengar.

Även sopgubbarna på Liselotte Lööf bestämde sig att lägga ner arbetet idag. Därmed står hela Stockholm utan sophämtning tills konflikten är löst. Nu vädjar vi till Stockholms invånare, samt stadshusets styrande politiker:

Stockholm behöver oss! Utan oss stannar sophämtningen. Vi vill ha en lösning snarast, samt återgå till arbetet. Vi vill hämta sopor, som vi har gjort i över 20 år eller mer, utan anmärkning. Varför skall vi få sänkt lön, samtidigt som aktieägarnas vinster skjuter i höjden direkt från medborgarnas fickor? Det tycker vi är fel!

 Bakgrund

I torsdags fick 51 sopgubbar från Reno besked om avsked, eftersom de inledde en vild strejk på grund av nyckelmärkningen. Detta med avsikt att sänka lönen. Enligt förhandlingar med facket, skulle sopgubbarna inte delta i nyckelmärkningen. Men det tyckte Reno och Stockholm Vatten.

– Nycklarna tillhör fastighetsägarna, men kunskapen om dem har sopgubbarna. Reno förfogar över nycklarna 15 timmar om dagen, och de kan märka dem hur mycket de vill, säger en sopgubbe.

Beskedet om avsked kommer på fredag morgon från Arbetsdomstolen, samt böter på 5 000 kronor. En som lämnade in sin uppsägning kommenterade:

– Bättre med 5 000kr i böter nu, än minus 5 000 kronor i månaden i fem år. Men nu säger upp oss i stället.

Vi står till medborgarnas tjänst, men nu måste ni hjälpa oss. Rädda sophämtningen! Sätt stopp för Renos och Stockholm Vattens vansinne! Vi vill jobba! Vi är stolta sopgubbar! Stockholms Sopgubbar!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. A_J:
    13 juli, 2017

    Sopåkarna har till synes väldigt få sympatisörer bland befolkningen i Stockholm för sina krav.

    Med C-kort och "nyckelkunskap" som enda kvalifikationer värda namnet så borde varje person med självinsikt under ganska lång tid haft tanken att månadslöner om 35.000 med 75%ig arbetstid är helt orealistiskt, att en arbetsgivare förr eller senare skulle sätta ner foten. Det är ytterst få yrkesgrupper med långt mer attraktiva kvalifikationer som har så bra villkor.

    Detta har nu hänt, det kommer naturligtvis vara rörigt en kort tid, men ganska snart kommer sophämtningen fungera precis som tidigare, de som på sikt kommer drabbas är de som sa upp sig.

    Utbildningstiden för att ta C-kort och lära sig vart nycklarna går är ändock förhållandevis kort. Att få tag i personal som vill köra kommer inte vara speciellt svårt, att få de att köra 8-timmar om dan (som de flesta andra jobbar) för 30.000 i månaden kommer inte heller vara svårt då det fortfarande är betydligt bättre villkor än för andra med C-kort som sin främsta utbildning.
    Jämför med tex bussförare, de tjänar en bråkdel och jobbar betydligt mer, men strejkar inte. De har dessutom högre kvalifikationer.

    För många som sagt upp sig får de sannolikt vara glada om de förhuvudtaget får ett jobb som ger drygt hälften av lönen, till längre arbetstid.

  2. Kjell:
    13 juli, 2017

    För jävligt att lägga anbudet så lågt (för att vinna upphandlingen) att man måste sänka arbetarnas lönerna för att det ska gå runt.
    Politikerna har också ett ansvar när de tecknar avtal utan att bry sig om vilka konsekvenser det får för arbetsmiljö/villkor.

  3. Kenth Arnold:
    12 juli, 2017

    Undrar var "Stjärnan" Peter Ekholm ska få jobb nånstans efter detta. En VD som tagit så många dåliga beslut på så kort tid borde vara unik!

Lästips:

Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.

Transportarbetarens logga

Fortsatta strejker i Frankrike

Internationellt. 18 september: Omkring 800 000 människor beräknas delta i protester runt om i Frankrike mot planerade budgetnedskärningar. Transportarbetare, lärare och vårdpersonal har gått ut i strejk.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.