Close
Har flyttfirman Orkarinte.se i Stockholm egna anställda? Ja, säger kontoristen på flyttkontoret. Ring Skatteverket, säger chefen som driver verksamheten. Expressarbetarna på bild finns inte med bland de intervjuade i artikeln.
Close

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

– Allting i företaget sköts korrekt. Har du andra uppgifter får du ringa Skatteverket eller polisen, säger Clay Onyango, som är ansvarig för driften.

En vit skåpbil bromsar in och dubbelparkerar på Roslagsgatan i Stockholm. Två män hoppar ur hytten och ytterligare två kommer småspringande från ett hus intill.

Alla fyra är klädda i jeans och gympaskor. Männen börjar snabbt plocka av tomma lastpallar och skräp från skåpbilen, som är stripad med det fyndiga namnet Orkarinte.se. När bilen är tömd går de in på flyttfirmans kontor som ligger i gatuplanet.

Under en timmes tid är det fyra olika flyttbilar med ett tiotal expressarbetare som stannar till utanför Orkarinte.se.

Tre av lastbilarna bär företagets logga, den fjärde är anonym. Inget av fordonen är skrivet på flyttfirman, utan på olika privatpersoner eller bolag. Ingen av bilarna är heller registrerad för yrkestrafik och varken flyttföretaget eller ägarna till fordonen har trafiktillstånd.

Till förra numret gjorde Transportarbetaren en kartläggning av företag som ansökt om att få ta in arbetskraft från länder utanför EU. Ett av dem var just Orkarinte.se. Fast bolaget hette då Norrmalms Flytt och städ.

Flyttfirman begärde att få ta in expressarbetare från Kamerun. Ansökan var skriven för hand och den utlovade lönen låg. 15 400 kronor för heltidsjobb.

Det är flera saker som är anmärkningsvärda kring Orkarinte.se och Norrmalms flytt och städ.

Ansökan om arbetskraft från Kamerun kom in till Migrationsverket i februari 2018, bara dagar innan Norrmalms Flytt och Städ begärdes i konkurs – med närmare en halv miljon kronor i skatteskulder.

Kort före konkursen fick bolaget dessutom nya huvudmän. Två målvakter som tidigare tagit över rader av konkursbolag.

Varför ansöker man om utländsk arbetskraft i ett konkursmässigt bolag? Varför låter man två målvakter kliva in i styrelsen ett par dagar innan konkursansökan registreras, om verksamheten varit seriös?

Och vem eller vilka driver egentligen Orkarinte i dag? En koll på hemsidan indikerar att firman har en omfattande verksamhet med flytt, städning, hämtning av grovsopor, matleveranser och personaluthyrning.

Fast något organisationsnummer anges inte. Transportarbetaren ringer upp Orkarinte.se – anonymt, som presumtiv kund – och får veta att rörelsen nu bedrivs genom Orkar Tjänster AB.

Bolaget är skrivet på två unga medlemmar i familjen Onyango och startades i våras. När tidningen ställer frågor uppger kvinnan som svarar att pappan, Clay Onyango, är chef och ansvarig.

Det var Clay och hans hustru Elisabeth som drev föregångaren, Norrmalms Flytt och städ, innan konkursen. Om man får tro årsredovisningarna gick rörelsen knackigt. År 2016 omsatte flyttföretaget bara knappt 151 000 kronor. Med en anställd.

Sista året före konkursen, 2017, har över huvud taget inte redovisats till Bolagsverket.

En pling till konkursförvaltaren, advokat Svante Olofsson, ger inte mycket. Han har inte lyckats få kontakt med företrädarna för bolaget.

– Konkursen är långt ifrån avslutad. Jag har inte ens fått tag på bokföringen. Tingsrätten har försökt, men inte lyckats delge företrädarna en begäran om att avlägga ed.

– Jag har sökt de gamla ägarna också, men de frånsäger sig ansvar. De förnekar även allt samröre med det nya bolaget, Orkar Tjänster. Trots att deras egna barn står som företrädare i bolaget. Hur trovärdigt det är kan du ju själv bedöma, säger Olofsson.

En koll hos myndigheterna visar att Orkar Tjänster AB inte har F-skattsedel och inte är registrerat som arbetsgivare. Under senaste kvartalet har företaget inte betalat in en enda krona i löneskatt eller arbetsgivaravgifter.

Ett nytt samtal till Orkarinte. Jag utger mig på nytt för att vara kund och frågar hur många anställda företaget har.

– Jag vet inte på rak arm, säger kvinnan som svarar. Men det är ganska många.

Är de anställda i Orkar Tjänster eller i andra bolag?

– Vi samarbetar med andra flyttfirmor, men vi har egna anställda i Orkar Tjänster också. Om du vill veta mer får du får prata med Clay.

Clay Onyango har inga formella uppdrag i Orkar Tjänster AB, men han beskrivs alltså som ”chef” för verksamheten.

Transportarbetaren ringer upp Clay och frågar om det stämmer att rörelsen drivs genom Orkar Tjänster AB, och hur många anställda som finns i företaget. Han säger:

– Varför frågar du? Alla skatter betalas som de ska. Har du andra uppgifter kan du ringa Skatteverket och polisen.

Okej, i vilket företag finns personal och i vilket bolagsnamn betalas skatter och arbetsgivaravgifter in?

– Allt stämmer! Du vet inte hur vi jobbar. Ring Skatteverket.

En person på ert kontor uppger att ni har egna anställda. Fast ni har inte F-skattsedel och är inte registrerade som arbetsgivare. Hur går det ihop?

– Jag kom precis hem från Kenya, jag har varit där i fyra månader. Är det något som du tycker är fel får du ringa Skatteverket.

De flyttbilar som bär er logga är inte registrerade för yrkestrafik och ägarna har heller inte trafiktillstånd. Är det ett problem?

– Ring polisen, om du har frågor.

Transportarbetaren följer Clay Onyangos uppmaning och ringer Skatteverket. Där kan handläggaren av sekretesskäl inte kommentera enskilda företag och vilka som eventuellt granskas.

Tjänstemannen säger:

– Mitt jobb är att ta emot tips om oseriösa företag. Jag får många samtal som rör just flyttbranschen. Mest är det från kunder som är besvikna och känner sig lurade.

– En del har betalat i förskott, sedan kommer inte bilen. Andra har fått saker stulna från flyttlasset. Jag förstår inte att folk inte ställer högre krav när de beställer flyttjänster. Finns det inte ens F-skatt kan man som kund bli skyldig att betala arbetsgivaravgifterna.

Dagen efter Transportarbetarens nätpublicering av denna artikel ringer Aaron Onyango, 20 år, upp redaktionen. Han står som styrelseledamot och vd i Orkar Tjänster AB och är mycket upprörd.

– Allting i artikeln är fel! Du borde ha kollat vem som är vd! Vi betalar visst skatter och arbetsgivaravgifter. Genom två andra bolag.

Ett av bolagen, uppger Aaron Onyango, är Catalyst22 AB. En granskning visar att bolaget har två lätta lastbilar, varav i vart fall den ena är stripad med Orkarinte.se:s logga.

Till skillnad från Orkar Tjänster AB har Catalyst22 F-skattesedel och är registrerat som arbetsgivare. I oktober betalade bolaget in 3 707 kronor i arbetsgivaravgift. I september var summan densamma.

Det motsvarar lönen för en halv flyttgubbe.

En annan av flyttbilarna som bär Orkarinte.se:s logga är skriven på en privatperson, en 62-årig man i Täby. Mannen har sex lätta lastbilar registrerade på sig.

62-åringen är också registrerad som arbetsgivare. I september och oktober deklarerade han för 2 139 respektive 4 280 kronor i arbetsgivaravgifter.

Samtidigt har han en skatteskuld på 130 000 kronor hos kronofogden.

Så sent som den 22 november 2018 la Orkarinte.se ut en platsannons där man söker en expressarbetare. Till Orkar Tjänster AB. Ett företag som alltså saknar F-skatt och registrering som arbetsgivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hårdare krav väntar arbetslösa

Politik. En halv miljon människor är i dag arbetslösa i Sverige. Arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) har presenterat regeringens syn på läget på arbetsmarknaden – och åtgärder för att få ut fler i jobb.

Bil med taxiskylt

Fler taxiförare behöver fackets ok för arbetstillstånd

Migration. Lönekravet har höjts igen för arbetskraftsinvandrare. Och yttrande från relevant fackförbund krävs för att få arbetstillstånd. För Transport handlar det i dag i hög grad om taxichaufförer.

Transportarbetarens logga

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.