Fler taxiförare behöver fackets ok för arbetstillstånd
Migration. Lönekravet har höjts igen för arbetskraftsinvandrare. Och yttrande från relevant fackförbund krävs för att få arbetstillstånd. För Transport handlar det i dag i hög grad om taxichaufförer.

Svenska Transportarbetareförbundet har hittills i år fått lämna betydligt fler yttranden för arbetstillstånd än tidigare år. Det rör sig om runt 500 ärenden det första halvåret. Särskilt markant har ökningen varit de senaste månaderna.
– I maj och juni var det ovanligt många. Det hänger säkert samman med att försörjningskravet gick upp den 1 juli i år, säger Maria Lefoy, registrator på Transport.
I dag ligger lönekravet på 29 680 kronor i månaden, baserat på 80 procent av medianlönen i Sverige.
Maria Lefoy har haft ansvar för yttrandena till Migrationsverket under en rad år, och överblick över vilka arbetsgivare som lämnat uppgifter sedan 2018. Sedan årsskiftet görs allt digitalt. En anledning är att det gör det svårare att förfalska yttrandena med namnunderskrift.
Vilka branscher och yrkeskategorier som ärendena rör har förändrats mycket under 2020-talet.
– I år har vi fått i otroligt många som rör taxiförare, som kommer från länder utanför EU. Påfallande många är från Pakistan, säger Maria Lefoy.
Taxiförare är inget bristyrke, till skillnad från andra yrken som Transport äger kollektivavtalen för. Det gäller till exempel lastbilsförare och lastbilsmekaniker, som det länge funnits ett ökat behov av på den svenska arbetsmarknaden.
Behov och överetablering
Taxibranschen har däremot sedan avregleringen på 1990-talet i långa perioder haft problem med överetablering, framför allt i storstäderna. För förarna har det inneburit minskade intäkter och svårigheter att klara sig ekonomiskt.
Men Maria Lefoy uppskattar att så mycket som 90 procent av Transports arbetstillståndsärenden rör just taxichaufförer. Och att det varit så under hela 2025 hittills.
Många av dem som nu behöver arbetstillstånd har kommit hit som studenter, på studentvisum, och då skaffat extrajobb och och också kunnat få taxilegg. Liknande migrationsmönster var det tidigare med en annan grupp Transport organiserar; tidningsbuden.
Vid behandlingen av ärendena som rör arbetstillstånd tittar facket på om lön och övriga villkor stämmer med det kollektivavtal som gäller för yrkesgruppen.
– Man reagerar också på om lönen är för hög, säg 45 000 i månaden för en taxichaufför, säger Maria.
I sådana fall blir det nej. Facket kan inte gå in och garantera att arbetsgivaren gör rätt för sig, varken när det gäller lön eller försäkringar.
Vilka yrken som ärendena gäller har alltså förändrats sedan det sena 2010-talet. Tidigare rörde en stor andel tidningsbud, studenter som jobbade extra. Sedan började det komma in allt fler bilvårdare, till exempel för anställda på biltvättar.
Regeringen har tidigare kraftigt höjt försörjningskravet för arbetstillstånd. Det innebar att det ofta blev omöjligt att leva upp till lönekravet för personer i grupper som tidningsbud, där majoriteten jobbar deltid.
Bristyrkena är mer konstanta. Lastbilsmekaniker är en sådan efterfrågad yrkesgrupp.
– Jag har talat med arbetsgivare som söker med ljus och lykta efter just lastbilsmekaniker. Där behöver vi få in fler, säger Transports Maria Lefoy.
Men hittills i år har bara ett tiotal ärenden, av runt 500 totalt, rört lastbilsmekaniker.