Svenska tusenlappar i en pengasäck.

Rejäla lönelyft i arbetsgivartoppen

Avtal 2023. Ledamöterna i arbetsgivarorganisationen Transportföretagen har sett sina tjänsteinkomster öka med 34 procent mellan 2019 och 2021. Flera gånger högre än industrins ”märke”.

Tabell över löneökningarna för styrelseledamöterna i Transportföretagen.
Grafik: Petrus Iggström

Transportarbetaren har begärt ut inkomstuppgifter från Skatteverket. Vi kan inte med säkerhet se vart pengarna kommer från men vet med säkerhet att det gått bra för arbetsgivargruppen som helhet. Mellan 2019 och 2021 ökade tjänste­inkomsterna för Transportföretagens styrelse med 34 procent. En sak är viktig att ha med sig. Vissa av ledamöterna fick nya och bättre betalda jobb under perioden.

DHL Freights vice vd Lena Arvidsson hade samma jobb hela perioden och ökade sin taxerade inkomst med 77 procent. Robert Zander, vd på DHL Freight, dubblade sin inkomst under perioden. Han klev också in som vd på DHL Freight Sverige under 2019. Väl på den nya posten var löneutvecklingen inte fullt lika god. 2021 var inkomsten 24 procent högre än under 2020 och landade på 4,8 miljoner kronor.

Tomas Byberg, vd för Byberg Nordin, deklarerade blygsamma tjänsteinkomster som inte översteg

200 000 kronor om året. Under perioden 2019–2021 deklarerade han 27,6 miljoner kronor i kapitalvinster.

Transports största grupp, åkerichaufförerna, höjde sina löner med 2,32 procent under 2019. Avtalet som tecknades 2020 sträcker sig fram till den 31 mars 2023 i år och det gav chaufförerna ytterligare 5,4 procent i löneutrymme. 5,1 procent i löneökning i två steg och resten gick till att också unga chaufförer ska få tjänstepension.

Kräver 5,5 procent

Inför årets avtalsrörelse står Transport som enda förbund utanför LO-samordningen och kräver 5,5 procent i löneökning. Att jämföra med de 4,4 procent som Facken inom industrin krävt. arbetsgivarorganisationen Teknikföretagens motbud till Facken inom industrin är 2 procent.

Transportarbetaren ansåg att det var relevant att jämföra löneutvecklingen mellan arbetarna och den styrelse som ska besluta om deras löner. Vi sökte därför en intervju med Transportföretagens vd Marcus Dahlsten, som sedan hans befordran 2019 sett sin lön öka med 39 procent. Vi fick ett mejlsvar från kommunikationsansvarig Håkan Filipsson, skickat till oss från pressansvarig Mattias Holmqvist.

”Varje företag måste själva göra en bedömning när det kommer till lönesättning av både chefer och anställda. Vårt fokus som bransch- och arbetsgivarorganisation ligger just nu på att förbereda förhandlingarna. Där ser vi att det finns ett mycket osäkert ekonomiskt läge där många företag, men också privatpersoner har det tufft. Man kämpar med elräkningar och att få ekonomin att gå ihop. Att i det här läget jämföra det ekonomiska läget med enskilda lönenivåer blir därför missvisande.”

LO kom nyligen med sin årliga sammanställning Makteliten. Där konstaterades att en topp-vd tjänar 77 gånger mer än en lastbilsförare eller 91 gånger mer än en barnskötare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    4 mars, 2023

    Det kommer alltid vara skillnad på lönesättning på de som är i toppskikten och den stora massan i botten som utför alla arbeten för att de i toppen skall kunna höja sina löner mer än alla andra.Tyvärr så kommer det antagligen aldrig gå att göra någonting åt detta då det inte skulle fungera att ge alla arbetare samma löneförhöjningarna som de i toppskiktet.Däremot hade det varit sunt om de i toppskiktet hade förgått med gott exempel att enbart höja sina löner med samma procentsats som majoriteten av de anställda i företagen får.Skulle de nöja sig med samma procentsats så skulle de ändå i kronor få större löneförhöjningar än de övriga anställda.

Lästips:

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.