Taxiprojektet 2021. Foto: Justina Öster
Close
Från vänster: De fem uppsökarna Peter Lindberg, Elias Jobran, Jon Wall, Jonathan Zidén och Viktor Petrov tillsammans med projektledarna Sirin Celik och Mats H Andersson.
Close

Projekt för bättre ordning i taxibranschen startar

Taxi. Nu är taxiprojektet i gång. Fem uppsökare gör sig beredda att söka upp chaufförer och företag landet runt. Syftet är att rekrytera fler medlemmar, få i gång facklig verksamhet och teckna fler kollektivavtal.

Näst sista veckan i september samlades Transports uppsökare och projektledning för tre dagars uppstart och utbildning i Stockholm.

– Vi vill medvetandegöra problemen, förändra och skapa bättre ordning i taxibranschen men också stärka den fackliga verksamheten bland chaufförerna, säger projektledare och ombudsman Mats H Andersson.

Projektet kom till på begäran av taxidelegationen efter senaste avtalsrörelsen och bifall från förbundsstyrelsen. Det pågår från och med den 20 september till och med den 30 juli 2022.

Projektet vilar också på tio förändringsförslag som togs fram i en taxirapport 2019. De handlar om att skapa ett hållbart resande inom persontransporter i hela samhället. Att kör- och vilotidsregler motsvarande dem som finns inom den tunga trafiken ska införas. Liksom att taxibranschen ska regleras och etableringskontroll införas.

– Mest överetablering ser vi i storstäderna medan servicen och tillgången på taxi behöver öka betydligt på landsbygden, säger Mats H Andersson.

Uppsökaren Peter Lindberg från avdelning 88 Dalarna har jobbat både som chaufför och åkare. Han har upplevt tiden före avregleringen och tillägger:

– I dag får du inte tag i en taxibil på landsbygden. Alla chaufförer kör samhällsbetalda resor.

Men Svenska Taxiförbundet hävdar att det är brist på taxiförare efter pandemin när många åkerier slagits ut och beställningscentralerna önskar sig fler?

– Man hör inget i medierna om att det saknas taxibilar. Vinnarna i dagens avreglerade system är beställningscentralerna som hela tiden vill ha fler taxibilar. I dag har över 100 000 personer taxiförarlegitimation i Sverige, men bara omkring 78 000 av dem har aktiva leg. Då råder det ingen brist. Det är de dåliga arbetsvillkoren som gör att så få vill arbeta, säger Mats H Andersson.

Ytterligare förändringar i Transports tiopunkts-program tar upp problemområdet upphandlingar.

– Vi ska ta fram ett arbetssätt om hur vi som förbund  framöver kan arbeta med upphandlingar och göra dem mer arbetarvänliga, säger utredaren Sirin Celik som också sitter i projektledningen.

Mats H Andersson fyller i:

– Vi vill ha kvalitetsupphandlingar inte att upphandlarna bara går på lägsta pris.

De fem uppsökare som Transport rekryterat från olika lokalavdelningar kommer att arbeta inom olika delar av landet. Uppsökaren Jonathan Zidén har lång erfarenhet från taxibranschen och kommer från avdelning 32 Mellersta Norrland.

– Jag hoppas kunna bidra till förändringar så att både företag och chaufförer får bättre villkor. Arbetet upptar så stor del av ditt liv och du kan inte bara leva för att arbeta, säger han.

Uppsökaren Elias Jobran är lastare inom flyget med lång facklig erfarenhet av medlemsvärvning. Han kommer att jobba inom Stockholmsområdet och talar också arabiska.

Hur ska ni nå fram till ibland skeptiska chaufförer?

– Genom information och utbildning. Det gäller att utbilda förare om deras rättigheter och skyldigheter i samhället så att de får lättare att anpassa sig, säger han.

Uppsökaren och färdtjänstföraren Viktor Petrov har länge jobbat fackligt i Linköping, men kommer att rikta in sig på förare längs Västkusten. Med rötterna i före detta Jugoslavien talar han en rad Balkanspråk.

– Det ska inte finnas företag utan kollektivavtal och inga arbetsplatser utan fackliga företrädare, säger han.

Uppsökaren Jon Wall är sopgubbe och kommer att arbeta i Malmöområdet.

– Jag bidrar med nya ögon och jag tror det kan vara en tillgång, säger han.

Projektledare Mats Andersson hakar på:

– Visst, möter du en chaufför som jobbar tretton timmar om dagen sex dagar i veckan och säger att så är det i taxinäringen kan du svara: Men så behöver det inte vara. Vi vill rensa i taxibranschen och med det menar vi, rensa bort de oseriösa aktörerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Michael Harvey:
    20 oktober, 2021

    Utmärkt!

    TAF-Sveriges Taxitransportörer i Förening stödjer projektets underliggande analys och principer fullt ut!

    Lycka till!

    Michael Harvey
    Ordförande TAF

  2. Gert:
    28 september, 2021

    Låter bra men vad kan ni göra för att Skånetrafiken ska sluta komprimera alla turer? Som det är nu hinner vi inte på toa eller äta. Ja, vi kan lägga in en rast men då kan du få den mitt ute i skogen. Sen får du ta av rasten för att hinna till nästa tur.Det är många som inte orkar mer o säger upp sig. Ska vi verkligen ha det så?

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Manipulerad bild efter ett foto av Jan Lindkvist

Egenanställd – och blåst på tryggheten

Jobb i gråzon. Tusentals transportarbetare jobbar för företag som inte vill se sin personal som anställda. För att slippa arbetsgivaransvaret använder bolagen så kallade egenanställningsföretag.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.

Skyddsombudens dag

Skyddsombuden räddar liv

Arbetsmiljö. Den här veckan infaller Europeiska arbetsmiljöveckan. Den 27 oktober uppmärksammas särskilt de som har uppdraget att bevaka arbetsmiljön, uppmärksamma brister på jobbet, minska riskerna och rädda liv – de fackliga skyddsombuden.

Faksimil

Skyddsombud stoppas av tystnadsplikt

Bevakning. Transports skyddsombud har länge känt sig motarbetade av Securitas och Microsoft i Gävle. Nu har samtliga valt att lämna sina uppdrag. Fackets regionala skyddsombud får heller inte göra skyddsrond på techjättens serverhallar – omfattande sekretess sätter stopp i grinden.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.