Taxiprojektet 2021. Foto: Justina Öster
Close
Från vänster: De fem uppsökarna Peter Lindberg, Elias Jobran, Jon Wall, Jonathan Zidén och Viktor Petrov tillsammans med projektledarna Sirin Celik och Mats H Andersson.
Close

Projekt för bättre ordning i taxibranschen startar

Taxi. Nu är taxiprojektet i gång. Fem uppsökare gör sig beredda att söka upp chaufförer och företag landet runt. Syftet är att rekrytera fler medlemmar, få i gång facklig verksamhet och teckna fler kollektivavtal.

Näst sista veckan i september samlades Transports uppsökare och projektledning för tre dagars uppstart och utbildning i Stockholm.

– Vi vill medvetandegöra problemen, förändra och skapa bättre ordning i taxibranschen men också stärka den fackliga verksamheten bland chaufförerna, säger projektledare och ombudsman Mats H Andersson.

Projektet kom till på begäran av taxidelegationen efter senaste avtalsrörelsen och bifall från förbundsstyrelsen. Det pågår från och med den 20 september till och med den 30 juli 2022.

Projektet vilar också på tio förändringsförslag som togs fram i en taxirapport 2019. De handlar om att skapa ett hållbart resande inom persontransporter i hela samhället. Att kör- och vilotidsregler motsvarande dem som finns inom den tunga trafiken ska införas. Liksom att taxibranschen ska regleras och etableringskontroll införas.

– Mest överetablering ser vi i storstäderna medan servicen och tillgången på taxi behöver öka betydligt på landsbygden, säger Mats H Andersson.

Uppsökaren Peter Lindberg från avdelning 88 Dalarna har jobbat både som chaufför och åkare. Han har upplevt tiden före avregleringen och tillägger:

– I dag får du inte tag i en taxibil på landsbygden. Alla chaufförer kör samhällsbetalda resor.

Men Svenska Taxiförbundet hävdar att det är brist på taxiförare efter pandemin när många åkerier slagits ut och beställningscentralerna önskar sig fler?

– Man hör inget i medierna om att det saknas taxibilar. Vinnarna i dagens avreglerade system är beställningscentralerna som hela tiden vill ha fler taxibilar. I dag har över 100 000 personer taxiförarlegitimation i Sverige, men bara omkring 78 000 av dem har aktiva leg. Då råder det ingen brist. Det är de dåliga arbetsvillkoren som gör att så få vill arbeta, säger Mats H Andersson.

Ytterligare förändringar i Transports tiopunkts-program tar upp problemområdet upphandlingar.

– Vi ska ta fram ett arbetssätt om hur vi som förbund  framöver kan arbeta med upphandlingar och göra dem mer arbetarvänliga, säger utredaren Sirin Celik som också sitter i projektledningen.

Mats H Andersson fyller i:

– Vi vill ha kvalitetsupphandlingar inte att upphandlarna bara går på lägsta pris.

De fem uppsökare som Transport rekryterat från olika lokalavdelningar kommer att arbeta inom olika delar av landet. Uppsökaren Jonathan Zidén har lång erfarenhet från taxibranschen och kommer från avdelning 32 Mellersta Norrland.

– Jag hoppas kunna bidra till förändringar så att både företag och chaufförer får bättre villkor. Arbetet upptar så stor del av ditt liv och du kan inte bara leva för att arbeta, säger han.

Uppsökaren Elias Jobran är lastare inom flyget med lång facklig erfarenhet av medlemsvärvning. Han kommer att jobba inom Stockholmsområdet och talar också arabiska.

Hur ska ni nå fram till ibland skeptiska chaufförer?

– Genom information och utbildning. Det gäller att utbilda förare om deras rättigheter och skyldigheter i samhället så att de får lättare att anpassa sig, säger han.

Uppsökaren och färdtjänstföraren Viktor Petrov har länge jobbat fackligt i Linköping, men kommer att rikta in sig på förare längs Västkusten. Med rötterna i före detta Jugoslavien talar han en rad Balkanspråk.

– Det ska inte finnas företag utan kollektivavtal och inga arbetsplatser utan fackliga företrädare, säger han.

Uppsökaren Jon Wall är sopgubbe och kommer att arbeta i Malmöområdet.

– Jag bidrar med nya ögon och jag tror det kan vara en tillgång, säger han.

Projektledare Mats Andersson hakar på:

– Visst, möter du en chaufför som jobbar tretton timmar om dagen sex dagar i veckan och säger att så är det i taxinäringen kan du svara: Men så behöver det inte vara. Vi vill rensa i taxibranschen och med det menar vi, rensa bort de oseriösa aktörerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Paulos Hailemicael:
    6 juli, 2022

    Bra

  2. Michael Harvey:
    20 oktober, 2021

    Utmärkt!

    TAF-Sveriges Taxitransportörer i Förening stödjer projektets underliggande analys och principer fullt ut!

    Lycka till!

    Michael Harvey
    Ordförande TAF

  3. Gert:
    28 september, 2021

    Låter bra men vad kan ni göra för att Skånetrafiken ska sluta komprimera alla turer? Som det är nu hinner vi inte på toa eller äta. Ja, vi kan lägga in en rast men då kan du få den mitt ute i skogen. Sen får du ta av rasten för att hinna till nästa tur.Det är många som inte orkar mer o säger upp sig. Ska vi verkligen ha det så?

Lästips:

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.