Panel vid seminarium på Almedalen 2022.
Close
Seminarium om plattformsföretag på Almedalen 2022. Från vänster Ellinor Persson, Pia Blank Thörnroos, Annika Nordin, Tommy Wreeth och Christer Brus.
Close
Almedalen 2022

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

Gotland visade sig från sin varmaste och soligaste sida denna måndagseftermiddag då Transportföretagens seminarium Ska det inte löna sig att ta ansvar för sina anställda? hölls. Seminariet var ett av drygt 2 500 som anordnades under 2022 års upplaga av Almedalen. Transportföretagens seminarium modererades av Ellinor Persson som ledde två olika paneler vilka diskuterade frågeställningen efter en inledning av Pia Blank Törnroos, expert på arbetsgivarfrågor vid Skatteverket.

–  Plattformsföretagen använder sig av formen egenanställningsföretag. Men det är ett felaktigt användande. Egenanställningsföretag var aldrig tänkt att användas av matbud på cykel, sa Pia Blank Törnroos och berättade sedan om sin bror som beställt hem chicken tikka masala en fredagskväll.

En hemkörning som kostade honom 29 kronor.

–  Som konsumenter måste vi börja fundera på rimligheten. Om du får din chicken tikka till dig för 29 koronor så är det någon i ledet som inte har gjort rätt för sig.

Egenanställningsföretag hamnar mellan stolarna. Du är inte anställd men inte heller riktigt en egen företagare. Det gör att både fack och arbetsgivarorganisationer har svårt att organisera medlemmar respektive företag.

Myt att det är något folk vill ha

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth deltog i den första panelen tillsammans med Annika Nordin, avdelningschef arbetsgivarservice och juridik Transportföretagen och Christer Brus, ordförande Biltrafikens arbetsgivarförbund och åkare.

–  Företeelsen med plattformsföretag är här för att stanna. Frågan är hur vi får in dem i samma fålla som alla andra. Det går inte att ha företag som spelar med helt andra regler. Det är en myt att säga att det här är framtiden och att det är vad folk vill ha. Vem vill behöva vänta på att bli uppringd för att åka ut på jobb? För att kunna vara flexibel vill man veta sitt schema och när man ska arbeta, sa Tommy Wreeth.

Christer Brus höll med om att det måste finnas spelregler som all följer. Han berättade om hur hans egna företag har fått lämna vissa segment av transportmarknaden.

–  Vi kör inte längre snabba bud. Där kan vi helt enkelt inte konkurrera. Det här handlar om företag som har som affärsidé att bryta mot alla regler som finns, sa Christer Brus.

Även Annika Nordin var inne på att det måste finnas spelregler som är lika för alla och som ska följas. Det är inget nytt att vissa försöker undvika arbetsgivaransvar menade hon. Hon sa också att inte bara plattformsföretagen måste ta ansvar utan att även parterna har ett ansvar att hitta lösningar för plattformsföretagen.

–  Vi måste rannsaka oss själva. Våra avtalskonstruktioner är kanske inte anpassade för det här, sa Annika Nordin.

Tommy Wreeth menade att kollektivavtalen som finns idag är flexibla nog.

–  Om inget görs riskerar vi att hela transportsektorn kommer att fördärvas. Från Transports sida jobbar vi i två olika spår där det ena handlar om att hos de plattformsföretag som anställer ska vi finnas och organisera medlemmar. Det andra spåret är att jobba för gemensamma lika spelregler ska följas, sa Tommy Wreeth och berättade vidare om den rapport som förbundet nyligen publicerat App, app app – se upp för diket och som belyser hur plattformsarbete inom transportsektorn kan krascha den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Plattformsjobb riskerar att försvåra ingång på etablerade arbetsmarknaden

Även seminariets andra panel ansåg att spelreglerna måste gälla alla och att det måste finnas någon, oklart vem som kontrollerar att spelreglerna följs. I panel nummer två återfanns Johan Ingelskog, avtalssekreterare Kommunal, Hanna Ahlsén, biträdande avdelningschef arbetsgivarservice och juridik Transportföretagen samt Martin Wästfelt, förhandlingschef Unionen.

–  Vi har intervjuat folk som jobbar inom olika plattformsföretag. Framför allt riktade vi in oss på barnpassning och trädgårdsarbete. När det gäller barnpassning var det nästan uteslutande utomlandsfödda och ofta papperslösa människor och för trädgårdsarbete var det skolungdomar. Det vill säga de mest sårbara grupperna, sa Johan Ingelskog.

Hanna Ahlsén menade att det finns en positiv vinkel och att det är att människor som annars skulle ha svårt att få jobb ändå får arbete. Martin Wästfelt höjde ett varnande finger för det påståendet.

–  Risken är att de aldrig kommer in på den etablerade arbetsmarknaden, sa Martin Wästfelt och fortsatte med att säga att han inte sett ett endaste ärende där det går till så som Skatteverket föreskriver där avtal ska överenskommas innan jobb utförs.

–  Det är en ren faktureringstjänst i efterhand.

Skatteverket har börjat kontrollera betalningsförmedlingar, det vill säga faktureringstjänstföretag och Arbetsmiljöverket har också börjat granska företagen i fråga kring arbetsmiljöansvar. Det är ett litet steg på vägen tyckte Hanna Ahlsén.

–  Det har varit väldigt tyst i debatten kring utmaningarna med plattformsföretagen och det är positivt att Skatteverket och Arbetsmiljöverket nu börjar granska dessa företag, sa Hanna Ahlsén.

Avslutningsvis berättade moderatorn Ellinor Persson om hur hon har lärt sina barn vad tjänster kostar.

–  Om det kostar 150 kronor att fixa naglarna eller 29 kronor för att få en chicken tikka masala utkörd så kanske man ska tänka till. Det är inte rimligt att det är så billigt och det har jag lärt mina barn, sa Ellinor Persson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    9 juli, 2022

    De som driver företag är väldigt duktiga på att komma på olika kreativa lösningar som minskar deras kostnader för de som utför arbetet.Detta med egen anställningsföretagare är ett sätt att slippa ansvaret och kostnaden för sjuklön.Jag anser att sjuklönen är något som samhället skall ta ansvar för det är inget som företagen skall behöva bekosta.Tyvärr så kommer vi att få se alltmer av plattformsföretag genom egen anställningsföretagare i olika former för att kringgå kollektivavtal, sjuklön med mera.Jag har drivit eget åkeri och jag valde att enbart arbeta själv då det är alldeles för stora kostnader och ansvar att ha anställd personal när man är ett litet företag.Politikerna behöver hjälpa företagen genom att ta bort ansvaret och kostnaden för sjuklönen för de anställd så vågar fler anställa personal.Även arbetsgivaravgiften behöver sänkas för att göra det mer lönsamt att anställa personal istället för att anlita egen anställningsföretagare.Inkomstskatten behöver alltså sänkas för de företagare som anställer personal som en morot att anställa personal genom att deras egen inkomstskatt blir lägre ju fler anställda de har.Politikerna måste börja tänka i nya banor för att motverka alla dessa kreativa lösningar från de företagen som skaffar sig konkurrensfördelar genom att utnyttja människor med sina plattformsföretag med egen anställningsföretagare.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Styrkan finns när den behövs

Ordförandeord. Det börjar blåsa upp på allvar i avtalsrörelsen. Med viss förvåning noterar jag att det verkar viktigt för många att Transports medlemmar inte under några omständigheter ska få mer än andra i avtalsrörelsen.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.

Trög start på förhandlingarna

Avtal. Under två dagar har Transports förhandlingsdelegation för Transportavtalet varit samlade i Stockholm för att byta krav med arbetsgivavarorganisationen Transportföretagen. Parterna står fortfarande långt ifrån varandra.

Ilan De Basso (S), Europaparlamentariker.

Lön från arbete ska gå att leva på

Debatt. Det verkar pågå en trend bland liberaler att testa på ”vanliga” jobb i ett försök att bygga upp förtroende – för att sedan tala om hur arbetsmarknaden och tryggheten ska avregleras och bli mer flexibel för att fler ska komma i arbete. Ett väldigt tafatt försök att låtsas bry sig om arbetare.

Transport larmar om mobbning på CSG

Bevakning. Utfrysning, förlöjligande och mobbning från chefer. Oklara rutiner, slarv med nycklar, brist på skyddsutrustning och trasiga personlarm. Transport larmar om en rad brister på bevakningsbolaget CSG i Örebro. Nu har Arbetsmiljöverket gjort en inspektion.

Helsingborgs hamn varslar 42 personer

Hamn. Minskad orderingång och olönsam lagerverksamhet är det som ligger bakom varslen i Helsingborgs hamn, enligt vd Bart Steijaert.

Avtal 2023
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.

Trög start på förhandlingarna

Avtal. Under två dagar har Transports förhandlingsdelegation för Transportavtalet varit samlade i Stockholm för att byta krav med arbetsgivavarorganisationen Transportföretagen. Parterna står fortfarande långt ifrån varandra.

Fack säger nej till lönebud

Avtalsrörelse 2023. Facken inom industrin har sagt nej till ett lönebud på 6,5 procent under två år. Arbetsgivarsidan säger däremot ja.

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Göteborgs hamn

Hamnbolag portar personal – ”säkerhetshot”

Arbetsrätt. Göteborgs hamn har skärpt säkerheten. Anställda som tidigare prövats och godkänts nekas nu tillträde. Ett företag som opererar på hamnområdet har varslat om uppsägning – anställda kan inte utföra jobbet eftersom de inte kommer in.

Kollektivavtal

Avtal värt att hylla!

Facket. Kollektivavtal är centralt i fackförbundens arbete, alla dagar. Men i dag värda extra uppmärksamhet – den 17 mars firas Kollektivavtalets dag.

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn går en yrkesutbildning för att få behörighet att köra tunga fordon.

Vägen till chaufförsyrket – Del 3

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 3 av hennes berättelse om hur hennes resa går

Bra lön allt viktigare när unga väljer jobb

Ungdomsbarometern. Bra lön blir en allt viktigare faktor när unga väljer gymnasieutbildning och yrke. Det visar en ny rapport från Ungdomsbarometern, Sveriges största ungdomsstudie.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal

Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.

Fästing. Foto: Istockphoto

TBE-sjuk nekad ersättning

Arbetsmiljö. Ett fästingbett kastade livet på ända med en svår hjärnhinneinflammation. Foderbilschauffören Ove Lindh blev långtidssjukskriven. Men Afa-försäkringen erkänner det inte som arbetsskada utan skyller på hans katter.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Fortsatt snökaos

Trafik. De kraftiga snöfall med blåst som dragit in över Sverige har fått stora konsekvenser för all slags trafik – flera allvarliga olyckor på de stora vägarna, försenad tidningsutdelning och inställda bussar, tåg och flyg.

Internationella kvinnodagen
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.