Panel vid seminarium på Almedalen 2022.
Close
Seminarium om plattformsföretag på Almedalen 2022. Från vänster Ellinor Persson, Pia Blank Thörnroos, Annika Nordin, Tommy Wreeth och Christer Brus.
Close
Almedalen 2022

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

Gotland visade sig från sin varmaste och soligaste sida denna måndagseftermiddag då Transportföretagens seminarium Ska det inte löna sig att ta ansvar för sina anställda? hölls. Seminariet var ett av drygt 2 500 som anordnades under 2022 års upplaga av Almedalen. Transportföretagens seminarium modererades av Ellinor Persson som ledde två olika paneler vilka diskuterade frågeställningen efter en inledning av Pia Blank Törnroos, expert på arbetsgivarfrågor vid Skatteverket.

–  Plattformsföretagen använder sig av formen egenanställningsföretag. Men det är ett felaktigt användande. Egenanställningsföretag var aldrig tänkt att användas av matbud på cykel, sa Pia Blank Törnroos och berättade sedan om sin bror som beställt hem chicken tikka masala en fredagskväll.

En hemkörning som kostade honom 29 kronor.

–  Som konsumenter måste vi börja fundera på rimligheten. Om du får din chicken tikka till dig för 29 koronor så är det någon i ledet som inte har gjort rätt för sig.

Egenanställningsföretag hamnar mellan stolarna. Du är inte anställd men inte heller riktigt en egen företagare. Det gör att både fack och arbetsgivarorganisationer har svårt att organisera medlemmar respektive företag.

Myt att det är något folk vill ha

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth deltog i den första panelen tillsammans med Annika Nordin, avdelningschef arbetsgivarservice och juridik Transportföretagen och Christer Brus, ordförande Biltrafikens arbetsgivarförbund och åkare.

–  Företeelsen med plattformsföretag är här för att stanna. Frågan är hur vi får in dem i samma fålla som alla andra. Det går inte att ha företag som spelar med helt andra regler. Det är en myt att säga att det här är framtiden och att det är vad folk vill ha. Vem vill behöva vänta på att bli uppringd för att åka ut på jobb? För att kunna vara flexibel vill man veta sitt schema och när man ska arbeta, sa Tommy Wreeth.

Christer Brus höll med om att det måste finnas spelregler som all följer. Han berättade om hur hans egna företag har fått lämna vissa segment av transportmarknaden.

–  Vi kör inte längre snabba bud. Där kan vi helt enkelt inte konkurrera. Det här handlar om företag som har som affärsidé att bryta mot alla regler som finns, sa Christer Brus.

Även Annika Nordin var inne på att det måste finnas spelregler som är lika för alla och som ska följas. Det är inget nytt att vissa försöker undvika arbetsgivaransvar menade hon. Hon sa också att inte bara plattformsföretagen måste ta ansvar utan att även parterna har ett ansvar att hitta lösningar för plattformsföretagen.

–  Vi måste rannsaka oss själva. Våra avtalskonstruktioner är kanske inte anpassade för det här, sa Annika Nordin.

Tommy Wreeth menade att kollektivavtalen som finns idag är flexibla nog.

–  Om inget görs riskerar vi att hela transportsektorn kommer att fördärvas. Från Transports sida jobbar vi i två olika spår där det ena handlar om att hos de plattformsföretag som anställer ska vi finnas och organisera medlemmar. Det andra spåret är att jobba för gemensamma lika spelregler ska följas, sa Tommy Wreeth och berättade vidare om den rapport som förbundet nyligen publicerat App, app app – se upp för diket och som belyser hur plattformsarbete inom transportsektorn kan krascha den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Plattformsjobb riskerar att försvåra ingång på etablerade arbetsmarknaden

Även seminariets andra panel ansåg att spelreglerna måste gälla alla och att det måste finnas någon, oklart vem som kontrollerar att spelreglerna följs. I panel nummer två återfanns Johan Ingelskog, avtalssekreterare Kommunal, Hanna Ahlsén, biträdande avdelningschef arbetsgivarservice och juridik Transportföretagen samt Martin Wästfelt, förhandlingschef Unionen.

–  Vi har intervjuat folk som jobbar inom olika plattformsföretag. Framför allt riktade vi in oss på barnpassning och trädgårdsarbete. När det gäller barnpassning var det nästan uteslutande utomlandsfödda och ofta papperslösa människor och för trädgårdsarbete var det skolungdomar. Det vill säga de mest sårbara grupperna, sa Johan Ingelskog.

Hanna Ahlsén menade att det finns en positiv vinkel och att det är att människor som annars skulle ha svårt att få jobb ändå får arbete. Martin Wästfelt höjde ett varnande finger för det påståendet.

–  Risken är att de aldrig kommer in på den etablerade arbetsmarknaden, sa Martin Wästfelt och fortsatte med att säga att han inte sett ett endaste ärende där det går till så som Skatteverket föreskriver där avtal ska överenskommas innan jobb utförs.

–  Det är en ren faktureringstjänst i efterhand.

Skatteverket har börjat kontrollera betalningsförmedlingar, det vill säga faktureringstjänstföretag och Arbetsmiljöverket har också börjat granska företagen i fråga kring arbetsmiljöansvar. Det är ett litet steg på vägen tyckte Hanna Ahlsén.

–  Det har varit väldigt tyst i debatten kring utmaningarna med plattformsföretagen och det är positivt att Skatteverket och Arbetsmiljöverket nu börjar granska dessa företag, sa Hanna Ahlsén.

Avslutningsvis berättade moderatorn Ellinor Persson om hur hon har lärt sina barn vad tjänster kostar.

–  Om det kostar 150 kronor att fixa naglarna eller 29 kronor för att få en chicken tikka masala utkörd så kanske man ska tänka till. Det är inte rimligt att det är så billigt och det har jag lärt mina barn, sa Ellinor Persson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    9 juli, 2022

    De som driver företag är väldigt duktiga på att komma på olika kreativa lösningar som minskar deras kostnader för de som utför arbetet.Detta med egen anställningsföretagare är ett sätt att slippa ansvaret och kostnaden för sjuklön.Jag anser att sjuklönen är något som samhället skall ta ansvar för det är inget som företagen skall behöva bekosta.Tyvärr så kommer vi att få se alltmer av plattformsföretag genom egen anställningsföretagare i olika former för att kringgå kollektivavtal, sjuklön med mera.Jag har drivit eget åkeri och jag valde att enbart arbeta själv då det är alldeles för stora kostnader och ansvar att ha anställd personal när man är ett litet företag.Politikerna behöver hjälpa företagen genom att ta bort ansvaret och kostnaden för sjuklönen för de anställd så vågar fler anställa personal.Även arbetsgivaravgiften behöver sänkas för att göra det mer lönsamt att anställa personal istället för att anlita egen anställningsföretagare.Inkomstskatten behöver alltså sänkas för de företagare som anställer personal som en morot att anställa personal genom att deras egen inkomstskatt blir lägre ju fler anställda de har.Politikerna måste börja tänka i nya banor för att motverka alla dessa kreativa lösningar från de företagen som skaffar sig konkurrensfördelar genom att utnyttja människor med sina plattformsföretag med egen anställningsföretagare.

Lästips:

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gig-jobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.