Över 100 kabinanställda kommer varslas om uppsägning
Flyg. (UPPDATERAD 25-09-25) Flygbolaget Braathens crew som hyr ut flygplan, inklusive besättning, underhåll och försäkring, till andra flygbolag har beslutat lägga ner verksamheten. Det innebär att över 100 kabinanställda kommer att varslas om uppsägning.
Det berättar Transports flygombudsman Johan Einarsson på avdelning 46.
– Vi har haft en första informationsträff enligt mbl (medbestämmandelagen) med arbetsgivaren och de anställda har fått information om planerna. Den första oktober kommer vi att ha den första förhandlingen med företaget, säger han.
Braathens crew är ett dotterbolag till Braathens regional airlines (BRA) och är ett så kallat ACMI-företag. Det innebär att bolaget erbjuder ACMI-leasing (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance). Det i sin tur betyder att bolaget hyr ut flygplan med en hel pakettjänst, det vill säga inklusive besättning, underhåll och försäkring till andra flygbolag som exempelvis SAS.
Inte längre lönsamt
Bakgrunden till nedläggningen av verksamheten – med flygmodellerna Airbus 320 och 319 – är att den inte längre anses vara lönsam. Miljökraven ökar, branschen efterfrågar modernare plan och styrelsen vill inte investera i en nyare flygplansflotta, förklarar Johan Einarsson.
Exakt hur många kabinanställda (flygvärdar och flygvärdinnor) som riskerar att förlora jobbet vet han inte än, men klart är att över 100 personer kommer att varslas.
– Företaget planerar en successiv nedtrappning av personalstyrkan med hänsyn till kunderna. Mer vet jag inte just nu, men det rör sig om en stor nedläggning med Transports mått mätt, säger Johan Einarsson.
”Folk är oroliga”
Ingen ur personalen har velat prata med Transportarbetaren, men Johan Einarsson säger:
– Det är klart att folk är oroliga och gärna vill ha mer information om hur det ska bli. Om hur många som kommer att få gå och hur många som kan komma att bli omplacerade i andra bolag, men just nu har jag tyvärr inget mer att berätta.
Transportarbetaren har sökt Braathens (BRA) för en kommentar om kommande varsel och när personalen kan förväntas få närmare besked om hur många som kommer att sägas upp. I ett pressmeddelande skriver företaget att man efter en översyn av marknaden nu ”renodlar flottan” för att skapa en ”långsiktigt lönsam tillväxt.” Bolagsstyrelsen har beslutat rikta in sig på en ”växande enhetsflotta av turbopropflygplanet ATR72-600 och en successiv utfasning av Airbus”.
Det beror delvis på att olika avtal med företagets researrangörer snart löper ut, men också på att Airbusplanen inte längre anses optimala. Braathens framhåller i stället fördelen med turbopropflygplanen som beskrivs som ”energi-och klimateffektiva”.
Sju plan fasas ut
Företaget skriver vidare i pressmeddelandet att omställningen inleddes redan förra året och att avtalet för Airbusproduktionen löper ut vid årsskiftet 2026. Sammanlagt sju plan kommer successivt att fasas ur flygplansflottan fram till 2027. ”I linje med den nya flottastrategin är det bolagets avsikt att, i så stor utsträckning som möjligt, erbjuda berörd personal möjlighet att fortsätta tjänstgöra på, eller med, ATR72-600. Dialog med berörda fackföreningar har inletts.”
– Det är naturligtvis med vemod vi fasar ut Airbus ur flottan, men vi måste fokusera på de marknadssegment där vi har bäst förutsättningar att utveckla bolaget långsiktigt. Vi hoppas att medarbetare som påverkas i så stor utsträckning som möjligt både ska vilja och kunna stanna bolaget, säger Braathens vd Malin Brandtvig.