Johan Danielsson
Close
– Det känns fruktansvärt skönt, säger Johan Danielsson (S).
Close

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

– Det känns fruktansvärt skönt. Dels för att vi ska få ett slut på kaoset i branschen, dels för att alla dessa förhandlingar är över, säger EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) som är S-gruppens koordinator  i transportutskottet.

Trött men nöjd hann han i dag på morgonen med flyget hem till Sverige, julfirande med familjen i Älvsjö står på agendan. Klockan 06:35 var överläggningarna över. EU har nu en överenskommelse om skarpare regler på vägarna, som ska motverka fuskande åkare och utnyttjande av chaufförer.

Även Magnus Falk, Transports internationella politiska sekreterare, tycker att de nattliga förhandlingarna verkar ha gått bra:

– Vi har fortfarande inte hunnit analysera besluten färdigt, säger han.

EU-parlamentets rapportörer, ministerrådets finska ordförandeskap samt representanter för kommissionen förhandlade under natten i en så kallad trilog.

–  Vi hade 20 punkter att diskutera och började med de lättaste. Under andra rundan var en del av dem redan avklarade. Vi hittade kompromisser på några punkter. Sist kvar blev frågan om kör- och vilotiderna, berättar Johan Danielsson.

När de tre tungviktarnas förhandlare nu är överens om nya lagar ska de formellt godkännas en gång till av parlamentet och rådet. Sedan har EU:s 28 medlemmar ett och ett halvt år på sig att införa lagändringarna i sina länder.

– Vi kan vara tacksamma att parlamentet redan hade intagit sin position före valet, säger Johan Danielsson.

Han har drivit Sveriges och Socialdemokraternas linje i ett konservativt parlament med motståndare till paketet framför allt från östländer.

Vilka frågor ingår då i nattens överenskommelse?

  1. Utstationering. Det handlar om villkoren för den som är anställd i ett EU-land och tillfälligt jobbar i ett annat. Resultatet är att svenska löner och villkor ska gälla för den chaufför som kör inrikestransporter i Sverige. Detsamma gäller i hela EU: Landets löner gäller vid cabotagetransporter. För kombitransporter (som kombinerar lastbilskörningen med flyg eller sjöfrakt) är det upp till varje EU-land att ställa det kravet. Sverige har drivit frågan, men beslut i riksdag och regering krävs för att den som kör kombitransport ska vara garanterad svenska villkor.
  2. Cabotage. Det vill säga rätten att i samband med en internationell transport göra inrikesfrakter i det land man kört till. Skärpningen i de nya reglerna handlar om att den utländska lastbilen måste stanna utanför till exempel Sveriges gränser i fyra dagar innan den får användas i landet igen. Annars är reglerna desamma: Tre inrikeskörningar tillåts under sju dagar. Nytt är dessutom att lastbilen måste köras hem till det land den är registrerad i var åttonde vecka.
  3. Kör- och vilotider. Ingen skillnad när det gäller nationella transporter, det vill säga en svensk chaufför som kör i Sverige kommer att få följa samma krav på kör- och vilotider som nu. Däremot ska en utländsk förare, enligt Johan Danielssons tolkning, återvända till sitt hemland var tredje vecka.

Och vad händer när de nya hårdare lagarna är på plats framåt sommaren 2021?

– Då krävs ökade kontroller av att de efterlevs. Därför finns det med ett krav på smarta färdskrivare också, säger Johan Danielsson.

– Men i dag är en historisk dag. Nu ska det bli slut på dumpade löner och fuskande företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mangen Hällgren:
    14 december, 2019

    Kör och vilotider tänk om man hade kunat få lite mat å vila istället för att vara en trafikfara för man skall köra efter lagen trött och uppjagad av all denna hetsjakt på chafförer för om sanningen ska fram hir många böter dras in på riktigt fusk och inte okunskap och misstag (grundtanken är väl för oss chafförer att inte bli utnyttjade )

  2. Ulf Zetterberg:
    13 december, 2019

    Tycker Johan Danielsson att Svenska Åkerier med kollektivavtal och som ändå bryter mot kollektivavtalet och tex. Kör och vilotider också är Skitföretagande och om kanske Transport som fack då blir ett skitfack som har ombudsmän som låter det pågå?
    Kommentarer ?

  3. Mats Carlenfelt:
    12 december, 2019

    Det låter bra men vem ska kolla allt detta. Polisen lär ju inte kunna kolla om bilen varit utanför Sverige. Dom kan ju inte ens kolla helgvilan trots att det står fullt med bilar hela helgen på t.ex Glumslöv utanför Helsingborg. Och hur ska man kunna kolla lönerna. Kolla bara på Vlantana i Norge hur dom fifflade.

  4. Jimmy Johannesson:
    12 december, 2019

    Vågar man hoppas? Att industrin inte får ha kvar sina billiga transporter.

Lästips:

Ukrainska flyktingar riskerar att utnyttjas på jobbet

A-krim. 90 procent av de ukrainska flyktingarna är kvinnor och barn. En grov uppskattning är att drygt hälften av de flyende är i arbetsför ålder och många vill jobba. Men det finns risker. – De befinner sig i en utsatt situation och riskerar att hamna i klorna på cyniska människohandlare, sa biträdande arbetsmarknadsminister Johan Danielsson vid en pressträff på morgonen fredagen den 1 april.

Arbetsmiljöverket kontrollerar ett fordon tillsammans polisen vid en inspektion. Foto: Arbetsmiljöverket

Fler inspektörer mot arbetslivskriminalitet

A-krim. Arbetsmiljöverket anställer 40 inspektörer i en ny satsning mot arbetslivskriminalitet. Det innebär att de 20 som jobbar med frågan i dag ska bli 60.

Transportarbetarens logga

Transport driver på för besked om arbete i hamnar

Hamn. Transport vill ha ett kraftfullt ställningstagande från regeringen om hur ryska fartyg ska hanteras i svenska hamnar. Nästa vecka ska förbundsstyrelsen ha möte – kommer inget besked kan blockad bli aktuellt.

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.