Johan Danielsson
Close
– Det känns fruktansvärt skönt, säger Johan Danielsson (S).
Close

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

– Det känns fruktansvärt skönt. Dels för att vi ska få ett slut på kaoset i branschen, dels för att alla dessa förhandlingar är över, säger EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) som är S-gruppens koordinator  i transportutskottet.

Trött men nöjd hann han i dag på morgonen med flyget hem till Sverige, julfirande med familjen i Älvsjö står på agendan. Klockan 06:35 var överläggningarna över. EU har nu en överenskommelse om skarpare regler på vägarna, som ska motverka fuskande åkare och utnyttjande av chaufförer.

Även Magnus Falk, Transports internationella politiska sekreterare, tycker att de nattliga förhandlingarna verkar ha gått bra:

– Vi har fortfarande inte hunnit analysera besluten färdigt, säger han.

EU-parlamentets rapportörer, ministerrådets finska ordförandeskap samt representanter för kommissionen förhandlade under natten i en så kallad trilog.

–  Vi hade 20 punkter att diskutera och började med de lättaste. Under andra rundan var en del av dem redan avklarade. Vi hittade kompromisser på några punkter. Sist kvar blev frågan om kör- och vilotiderna, berättar Johan Danielsson.

När de tre tungviktarnas förhandlare nu är överens om nya lagar ska de formellt godkännas en gång till av parlamentet och rådet. Sedan har EU:s 28 medlemmar ett och ett halvt år på sig att införa lagändringarna i sina länder.

– Vi kan vara tacksamma att parlamentet redan hade intagit sin position före valet, säger Johan Danielsson.

Han har drivit Sveriges och Socialdemokraternas linje i ett konservativt parlament med motståndare till paketet framför allt från östländer.

Vilka frågor ingår då i nattens överenskommelse?

  1. Utstationering. Det handlar om villkoren för den som är anställd i ett EU-land och tillfälligt jobbar i ett annat. Resultatet är att svenska löner och villkor ska gälla för den chaufför som kör inrikestransporter i Sverige. Detsamma gäller i hela EU: Landets löner gäller vid cabotagetransporter. För kombitransporter (som kombinerar lastbilskörningen med flyg eller sjöfrakt) är det upp till varje EU-land att ställa det kravet. Sverige har drivit frågan, men beslut i riksdag och regering krävs för att den som kör kombitransport ska vara garanterad svenska villkor.
  2. Cabotage. Det vill säga rätten att i samband med en internationell transport göra inrikesfrakter i det land man kört till. Skärpningen i de nya reglerna handlar om att den utländska lastbilen måste stanna utanför till exempel Sveriges gränser i fyra dagar innan den får användas i landet igen. Annars är reglerna desamma: Tre inrikeskörningar tillåts under sju dagar. Nytt är dessutom att lastbilen måste köras hem till det land den är registrerad i var åttonde vecka.
  3. Kör- och vilotider. Ingen skillnad när det gäller nationella transporter, det vill säga en svensk chaufför som kör i Sverige kommer att få följa samma krav på kör- och vilotider som nu. Däremot ska en utländsk förare, enligt Johan Danielssons tolkning, återvända till sitt hemland var tredje vecka.

Och vad händer när de nya hårdare lagarna är på plats framåt sommaren 2021?

– Då krävs ökade kontroller av att de efterlevs. Därför finns det med ett krav på smarta färdskrivare också, säger Johan Danielsson.

– Men i dag är en historisk dag. Nu ska det bli slut på dumpade löner och fuskande företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mangen Hällgren:
    14 december, 2019

    Kör och vilotider tänk om man hade kunat få lite mat å vila istället för att vara en trafikfara för man skall köra efter lagen trött och uppjagad av all denna hetsjakt på chafförer för om sanningen ska fram hir många böter dras in på riktigt fusk och inte okunskap och misstag (grundtanken är väl för oss chafförer att inte bli utnyttjade )

  2. Ulf Zetterberg:
    13 december, 2019

    Tycker Johan Danielsson att Svenska Åkerier med kollektivavtal och som ändå bryter mot kollektivavtalet och tex. Kör och vilotider också är Skitföretagande och om kanske Transport som fack då blir ett skitfack som har ombudsmän som låter det pågå?
    Kommentarer ?

  3. Mats Carlenfelt:
    12 december, 2019

    Det låter bra men vem ska kolla allt detta. Polisen lär ju inte kunna kolla om bilen varit utanför Sverige. Dom kan ju inte ens kolla helgvilan trots att det står fullt med bilar hela helgen på t.ex Glumslöv utanför Helsingborg. Och hur ska man kunna kolla lönerna. Kolla bara på Vlantana i Norge hur dom fifflade.

  4. Jimmy Johannesson:
    12 december, 2019

    Vågar man hoppas? Att industrin inte får ha kvar sina billiga transporter.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Transportarbetarens logga

Förslag för rättvisare konkurrens på vägarna

Åkeri. Regeringen vill ha kompletterande regler för kör- och vilotider i yrkestrafiken. Förslaget är nu ute på remiss hos bland annat Svenska Transportarbetareförbundet.

Transportarbetarens logga

Öppning för tillfälliga svenska YKB-regler i pandemin

(UPPDATERAD) Åkeri. Förslag från EU om dispens kring yrkeskompetensbevis (YKB) på grund av pandemin dröjer. Nu gläntar infrastrukturdepartementet på dörren till att införa tillfälliga svenska regler för yrkesförarna, som går i väntans tider.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.