Close
Lager- och terminalarbetare, lastbilschaufför och taxichaufför är yrken som sticker ut med en större andel atypiska jobb.
Close

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.

Forskarna har valt att kalla de osäkra jobben för atypiska jobb med låg kvalitet. Det handlar om jobb där lönen är låg eller oförutsägbar, där anställningskontrakten är korta och kanske innebär att du är på olika arbetsställen hela tiden.

Forskare har studerat stora grupper människor och upptäckt att ungefär 500 000 i den svenska arbetskraften har den här typen av osäkra och lågavlönade jobb. Den allvarligaste risken är att den med atypiskt jobb med låg kvalitet löper 20 procent högre risk att dö i förtid.

Ninni Norlinder är medförfattare till Atypiska sysselsättningars påverkan på hälsan.
Ninni Norlinder är medförfattare till Atypiska sysselsättningars påverkan på hälsan. Foto: Privat

– Vissa vill kanske tro att det rör sig om jobb på marginalen och att det är i problembranscher eller i nästan olaglig verksamhet. Men det här är några av de vanligaste yrkena som finns, säger Ninni Norlinder, som har skrivit handboken Atypiska sysselsättningars påverkan på hälsan tillsammans med Theo Bodin.

De vanligaste jobben med låg kvalitet är ofta offentligt finansierade. Det rör sig till exempel om barnskötare. Andra yrken som sticker ut med en större andel atypiska jobb är lager- och terminalarbetare, lastbilschaufför och taxichaufför.

Var är riskerna för ohälsa störst?

– En av de större riskerna är för den som är ny på jobbet. Något man ofta är som bemanningsanställd. Vi kan se att tidigare arbetslivserfarenhet bara kompenserar riskerna till en viss del. Även om du har 25 års arbetslivserfarenhet har du som bemanningsanställd ökad risk för arbetsolyckor. Du har kanske inte fått en tillräckligt bra introduktionen eller vet hur rutinerna fungerar och inte heller känner kollegorna på samma sätt.

Vad kan man göra åt det då?

– Vi pekar på tio åtgärder. Den första handlar om att ställa bättre arbetsrättsliga krav vid offentliga upphandlingar. Många ställer redan i dag ganska bra krav, men inte tillräckligt många följer upp dem.

– Ett annat förslag är att minska de kortaste tidsbegränsade anställningarna. Det är där osäkerheten är som störst, säger Ninni Norlinder.

Åtgärdsförslagen har tagits fram efter analyser av vilka faktorer som skapar risker för hälsan. Handbokens författare har också tittat på vad stora internationella organisationer som OECD och Eurofund föreslår. Vissa av förslagen är inte nya.

– Men det är viktigt att komma ihåg att förslagen har en utgångspunkt i forskning och inte från tyckande.

Lyssnar någon på er?

– Vi har haft bra möten med fackförbund och arbetsgivarorganisationer. Jag upplever ett genuint intresse från alla. Men problemen är inte heller störst på de arbetsplatser där arbetsgivare och anställda är organiserade. Det är där man är oorganiserade på båda sidor problemen är som störst, säger Ninni Norlinder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fler dog i trafiken 2023

Trafik. 2023 blev ett mörkt trafikår i Sverige. Sammanlagt 232 personer omkom i trafiken, en ökning med fem personer jämfört med 2022, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik. Den visar också att antalet döda ökat under den senaste treårsperioden.

Fysioterapeuten Lotta Melander guidar Patric Örnfjärd genom övningarna på yogamattan.

Stroken blev en vändpunkt i livet

Hälsa. Att vara sann mot sig själv, kan det vara läkande? För strokedrabbade Patric Örnfjärd är svaret ett självklart ja. Han övar på Basal Kroppskännedom. I dag är han tacksam för sin stroke, för genom den har han fått träffa sig själv i en bättre version.

Tove Lundberg är docent i psykologi vid Lunds universitet, och forskar om mikroaggressioner och minoritetsstress i arbetslivet. Hon och hennes kollegor tittar bland annat på sambandet med psykisk ohälsa som depression, ångest och stress.

Komma ut eller inte?

…den frågan ställer sig hbtqi-personer i arbetslivet varje dag – flera gånger om dagen. Forskaren Tove Lundberg ser att vi är långt ifrån en lösning på den utsatthet som finns i att bryta mot heteronormen.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.