Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.
Close
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.
Close
ArbetsLIV

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Vara jämställd. Hinna hem och laga mat, skjutsa barnen till träningarna i fotboll, simning och gymnastik. Finnas där.

Fredrik är inne på sitt fjärde åkerijobb sedan han sadlade om från brevbärare till lastbilschaufför. Vi har haft mejlkontakt rätt länge innan vi ses och Fredrik har uttryckt sin frustration över svårigheterna att vara småbarnsfar och arbeta inom transportbranschen.

Fick inte förlängt

På jobbet innan fick han inte förlängt när provanställningen löpte ut. Åkeriet hade ett 30-tal anställda, merparten killar i 25–30-årsåldern som mest jobbade, sov och putsade på lastbilarna på fritiden.

– Lastbilen var jättefin och allt var i ordning. Behövde man något fick man det och transportledaren la upp jobben bra. Men det var stressigt och frågan kom ofta: Kan du köra lite mer? Jag kände att jag inte passade in, drog in för lite pengar när jag tvingades svara: Jag måste hämta barnen.

Fredrik förstår att fordonen behöver fyllas, men han tror inte att han orkat stanna kvar i det högt uppdrivna tempot. Ändå blev han besviken att han fick gå och mejlade:

”Det är tydligt att det inte går att vara lastbilschaufför och pappa fast jag bara vabbade 1,5 dagar på ett halvår.”

Hinner hämta på fritids

På sitt nya åkeri har Fredrik fått det mycket bättre. Han är provanställd än en gång, men börjar 6.30 och kan hämta de yngsta barnen på fritids vid 16.30–17.00. Sambon jobbar heltid som förskollärare och lämnar på morgonen.

– Transportledaren är bra på att lägga ut turerna och jag jobbar ingen övertid alls. Jag tror det går, med god planering. Vill arbetsgivaren att man ska jobba över tycker jag att de ska fråga, så att man hinner kolla med familjen. Inte ta det för givet.

Klocka i skylten till uraffär.
Tid för jobb. Tid för barn. Tid för partner. Tid för fritid… Det borde gå att få ledigt från jobbet när förskola och fritids stänger, tycker Fredrik Lindby som håller hårt i sina pappadagar för att klara stängningarna. Foto: Justina Öster

Självklart handlar det om att ge och ta för bägge parter, betonar Fredrik.

– Vet jag om att jag har en tidig körning en morgon så kan jag inte vabba den dagen, då får sambon stanna hemma. Och jag har aldrig lämnat lastbilen full med varor, alltid kört ut allt och gjort mitt jobb.

Inte råd med deltid

Som förälder har Fredrik fortfarande rätt att arbeta deltid.

– Men vi har inte råd med dagens höga räntor, elpriser och inflation.

Familjen bor i ett radhusområde med mest tjänstemän, så klasskillnaden blir tydlig när många av grannarna kan jobba hemma, om barnen blir sjuka eller förskola och fritids stänger för semester eller planering. Att lämna barnen på jourfritids, där de varken känner personal eller andra barn tar emot.

– Jag vill inte att barnen kommer i kläm. Transportavtalet är otroligt omodernt med bara 25 semesterdagar! Andra yrkesgrupper har 30–36 och Kommunals avtal ger fler semesterdagar när man fyllt 40. Jag vill ju gärna ha semester ihop med sambon också.

”Trodde vi fuskade”

Första chaufförsjobbet hade Fredrik på ett stort familjeåkeri med ett 100-tal anställda. Där fick förarna lämna in utdrag från Försäkringskassan om de begärde föräldraledigt.

– Ändå hade vi en kvinnlig chef. Hon trodde att vi fuskade. Många av förarna var av utländsk härkomst med frun hemma och annan syn på jämställdhet och så kom jag och ville hämta på förskolan.

I början av året gick Transport tillsammans med en rad fack ut och krävde lagstiftning om förkortad arbetstid. Kommunal driver krav på 30-timmarsvecka och Transport har sedan många år kongresskrav på att jobba för kortare arbetstid.

– Det låter bra, men jag svårt att tro att det skulle fungera i transportbranschen där konkurrensen är stenhård, säger Fredrik Lindby.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gert Norin:
    25 april, 2024

    Bra artikel men att jobba 30 timmars vecka betyder sämre pension

  2. Mats Mattiasson:
    25 april, 2024

    Känner igen mig i artikeln. Har haft flera jobb som lastbilschaufför men alltid fått slutat efter provanställningen. Pga att jag har små barn. Började köra buss istället men det blev sämre. Jobbar heltid och trivs med det. Nackdelen med buss är att du har en ramtid som är 12 timmar som bolaget utnyttjar nästa alla dagar. Bor numera själv och har nästan ingen kontakt med barnen. 4 6 8 15 16 år gammla

  3. Hans:
    25 april, 2024

    30 semesterdagar och höj grundlönen 5000kr för chaufförsyrket. Själv arbetar jag heltid som fjärrbilschaufför och trivs med mitt arbete, arbetsgivare och ekipage. Men lönen är för låg 2024

Lästips:

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.