Corona

Oro över YKB-kurs i coronatid

Åkeri. – Vi är redan så utsatta för corona. Varför ska vi tvingas ihop på YKB-kurser och öka risken? Förläng dispensen för fortbildning ytterligare ett halvår! Uppmaningen kommer från en orolig lastbilschaufför. Får han något gehör hos ansvariga?

Svaren Transportarbetaren får ger inget större hopp om att Sverige ska förlänga undantaget för yrkeskompetensbevis (YKB) till följd av pandemin. Frågan avgörs på EU-nivå, inte av ett enskilt land. EU-rätten står över svensk lag. Men kanske kommer en större del av utbildningen att kunna hållas på distans framöver, siar de som är insatta i frågan på Transportstyrelsen och Tya  (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd).

På grund av covid-19 beslutade EU i våras att införa ett undantag från kravet att förnya YKB för yrkesförare. Undantaget eller dispensen gäller för chaufförer med YKB som löper ut mellan den 1 februari och 31 augusti i år. Förlängningen gäller i sju månader, räknat från det datum beviset går ut.  Det innebär alltså att förare med YKB som upphör den 1 september och därefter får sätta sig på skolbänken igen, oavsett hur pandemin utvecklar sig i höst.

Reglerna återfinns i den så kallade omnibusförordningen, som började gälla den 4 juni och omfattar alla EU-länder. Missuppfattningen att exempelvis Tyskland, Frankrike eller Polen skulle ha längre dispens än Sverige stämmer inte, enligt Anna Westerlund vid Transportstyrelsens sektion för yrkestrafikregler.

Hon berättar att Sverige i juli i år gjorde en bedömning och meddelade EU att någon förlängning inte behövs.

– Utfärdandet av YKB har snarare ökat än minskat under den här perioden och det är viktigt att förarna genomgår de kompetenshöjande utbildningarna för trafiksäkerheten. Att inte ha rätt kompetens när man kör ett tungt fordon är en säkerhetsrisk på våra vägar. Därför ser vi inget behov av en förlängning i nuläget, säger Anna Westerlund.

Vad som orsakat ökningen vet hon inte, men gissar att åkerier som fått mindre att göra i pandemin har passat på att utbilda sina medarbetare.  Om nya dispenser kan komma under hösten, i fall smittan tar ny fart i Europa, har Anna Westerlund svårt att uttala sig om.

– Jag kan inte sia om det, kanske kan EU-kommissionen ta ett nytt grepp i frågan. Men i dagsläget ser vi inga indikationer på det. Vi har inte hört något om det från infrastrukturdepartementet och de brukar vara snabba att meddela oss. Om andra länder har begärt en förlängning av dispenstiden känner jag inte till.

Enligt Anna Westerlund och kollegan Emma Norlander, som Transportarbetaren tidigare intervjuat i frågan, har Transportstyrelsen haft god kontakt med YKB-utbildarna. De har gett positiva besked om att de löst problemen och kan genomföra kurserna på ett säkert sätt.

– Man har till exempel haft färre deltagare och anpassat sig efter rådande omständigheter, säger Anna Westerlund.

Hon påpekar att arbetsgivaren har ansvar för de anställdas arbetsmiljö under utbildningen och att föra en dialog med utbildningsanordnaren om säkerheten.

Henrik Färnbo på Tya och berättar om det nya regelverk för YKB som började gälla den 23 maj i år. Fortfarande är det totalt fem delkurser som gäller, om sammanlagt 35 timmar (trots en del missförstånd där också). EU har utökat antalet kurstimmar som får genomföras på distans till högst tolv, när det gäller fortbildning.

En arbetsgivare eller YKB-utbildare som, på eget bevåg, skulle satsa på mer distans- och digital utbildning för att skydda deltagarna från virus skulle bryta mot reglerna, förklarar Anna Westerlund.

– Vi har EU-rätten att förhålla oss till.

Hon tror inte att fler distanstimmar är på gång just nu, till följd av covid-19, eftersom den nya förordningen kom så sent som i maj.

Tror du det kan bli en förändring på sikt?

– Vi vet inte vilka pandemier som kan komma framöver och hur synen på digitala möten och distansutbildningar kommer att förändras globalt.  Återigen blir det fråga om spekulationer, men världen kommer i alla fall att se annorlunda ut, säger Anna Westerlund.

Henrik Färnbo på Tya, beskriver ett oroligt år bland YKB-utbildarna efter att de nya reglerna infördes. En planerad konferens för att gå igenom regelverket fick ställas in. Återigen corona. I stället genomförde Tya ett digitalt möte, ett webbinarium, för kursanordnarna i juli. Drygt 60 deltager anslöt, trots semestertid, och fick ställa frågor till Transportstyrelsen.

– I mars ställde vi frågan om det var möjligt att anordna lärarledd distansutbildning för förare som ska förlänga sin YKB-behörighet. Den ska i så fall vara precis som i klassrummet där lärare och deltagare kan kommunicera. Det sa Transportstyrelsen nej till. Efter det kom regelverket med högst tolv distanstimmar, säger Henrik Färnbo.

Han ser det som en början att glänta på den digitala dörren.

– Det ställer lite andra krav på både utbildare, arbetsgivare och förare.

Ett annat problem är att Transportstyrelsen inte har något fungerande datorsystem för att ta emot intyg för varje genomgången delkurs. Först när den femte är avklarad ska den sista utbildaren skicka in alla fem pappersintyg, förklarar Henrik Färnbo. Kursarrangören är skyldig att behålla en kopia i fem år, men ett företag kan ju gå omkull, påpekar han.

– Vi har framfört det till Transportstyrelsen och hoppas att ett nytt rapporteringssystem ska komma.

Henrik Färnbo ser mer distansutbildning som praktiskt möjlig.

– Absolut, men det ska inte vara e-learning. Man ska inte bara sätta elever framför datorn och låta dem klara sig själva utan erbjuda digital klassrumsutbildning. Läraren ska finnas med i ett klassrum och bemöta deltagarna. Körkortskontroll krävs också och att man identifierar sig.

Är mer YKB-utbildning på distans på väg?

– Får jag spekulera säger min magkänsla att man kommer att öppna upp mer för det om några år. Särskilt om det blir lättare att delrapportera varje genomförd kurs.

Angående coronaskyddet på kurserna räknar Henrik Färnebo upp munskydd, extra mycket handsprit, större kurslokaler, mer avstånd mellan deltagarna. Och att inte servera buffémat.

Martin Miljeteig är arbetsmiljöombudsman på Transport. Han tillägger att man bara ska gå utbildningen om man är frisk, kan halvera antalet deltagare  och att särskild hänsyn ska tas till personer i riskgrupper.

– Känner jag mig orolig att gå får arbetsgivaren ta höjd för det och ordna individuella lösningar. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för den fysiska och psykosociala arbetsmiljön och ska bekosta det extra skydd som kan behövas. I något fall kan det vara en kurs med bara en eller två anställda, säger

– Ansvaret för att utbildningen genomförs på ett säkert sätt vilar på både arbetsgivaren och utbildaren. Medlemmar som är osäkra kan vända sig till sin lokala Transportavdelning.

Martin Miljeteig ser distansutbildning som ett komplement till ”fysiska” YKB-kurser.

– Att köra huvuddelen digitalt tror jag inte på. Den bör vara lärarledd, på plats. Aktörerna har redan nu visat prov på fusk med intyg och för få lärotimmar, säger han.

Transportstyrelsen ansvarar för tillsynen över utbildningsanordnarna, som måste ha myndighetens tillstånd att bedriva YKB-utbildning.

 

Fotnot. Tya (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) drivs gemensamt av arbetsgivare och fack. Instansen anordnar kurser och bedriver projekt för att förbättra arbetsmiljön, höja kompetensen och statusen inom transportsektorn. Läs mer på tya.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. patrik nelin:
    12 januari, 2021

    Vi får inte fira jul med våra anhöriga. men att träffa 20 okända människor i en lokal en hel dag är helt okey. Vet inte om jag vill utsätta mig och mina medmänniskor för detta. Hur ska man göra???

  2. Rolf Harry Essebrink:
    1 december, 2020

    Ni och EU skulle ju ha reagerat för länge sen ,vi är i ett ännu sämre läge nu än i våras när det gäller pandemin! Ni tvingar riskgrupper att riskera sina liv !

  3. Christer Hedström:
    14 november, 2020

    Pratas bara om dom som behöver förnya sitt befintliga ykb kort.
    Vi som behöver det för första gången, alltså inte haft ykb tidigare, vad gäller oss?
    Står i startgropen att starta upp mitt åkeri, hade planerat in ykb kursen, men den avblåstes och blir inget förrän i februari.
    Står med ett investerat ekipge men får inte köra.

  4. Justina Öster:
    14 november, 2020

    En viktig fråga för din arbetsgivarorganisation. Vi på red tar också till oss den./Justina

Lästips:

Hälsoformulär

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.