Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Nedgång till Rådmansgatans tunnelbanestation. Foto: Justina Öster
Nedgång till Rådmansgatans tunnelbanestation. Foto: Justina Öster

Händelsen inträffade när en manlig och en kvinnlig ordningsvakt ingrep mot en våldsam man vid tunnelbanestationen Rådmansgatan den 31 juli förra året. Vid rättegången i Stockholms tingsrätt framförde åklagaren att de två ordningsvakterna, genom grov oaktsamhet, orsakade den 47-årige mannens död.

Domen innebär att ordningsvakterna döms till villkorlig dom och dagsböter. De har förlorat sina ordningsvaktsförordnanden och ska även betala skadestånd till den omkomne mannens mamma.

En av rättens nämndemän hade en annan åsikt och ville i stället frikänna de bägge ordningsvakterna.

– Hela händelsen är olycklig och djupt tragisk, både för den som gick bort och hans anhöriga, för ordningsvakterna som ingrep och för alla kollegor som är ute och jobbar och får läsa och höra om det här, säger Transports bevakningsombudsman Jerker Nilsson.

Perrongen vid Rådmansgatan i Stockholm. Foto: Justina Öster
Perrongen vid Rådmansgatan i Stockholm. Foto: Justina Öster

Slår en kvinna

Vi backar bandet till sommarnatten den 31 juli 2022. Klockan är omkring halv två på natten när 47-åringen går ner i tunnelbanan vid Rådmansgatans station i centrala Stockholm. Han är väldigt stökig och svår att få kontakt med, berättar vittnen. Videoinspelningar från övervakningskameror visar också att han slår eller puttar omkull en kvinna på perrongen. Strax därpå slår han, enligt förundersökningen, även en man i ansiktet och de två ordningsvakterna anländer till platsen.

Den ena är en kvinna på 24 år med två års erfarenhet som ordningsvakt. Den andra är en 31-årig man, som knappt tre månader före ingripandet, fått behörighet att arbeta i tunnelbanan (efter tre dagars extra utbildning). De jobbar sitt första pass tillsammans och kvinnan är mentor till mannen. Vid polisförhören beskriver de båda situationen som otäck och 47-åringen som en tungviktare, stor och hotfull. Situationen var chockartad, ”som en skräckfilm”.

De utdelar batongslag men uppfattar inte att det har någon effekt, så den manliga ordningsvakten fattar ett grepp om mannens hals för att tvinga ner honom på golvet. Det går fort och de hjälps åt att hålla fast honom, på mage mot golvet. Polisens utredning visar vidare att den kvinnliga vakten sätter sig på mannens ”svank eller rumpa” och att 47-åringen först rör på benen. Han blir sedan stilla, men ordningsvakten håller kvar sitt halsgrepp i någon dryg minut medan den liggande mannens hy skiftar färg.

När den manliga ordningsvakten släpper sitt grepp faller 47-åringens huvud livlöst mot golvet och han har blod i ansiktet, enligt förundersökningen. Ordningsvakterna sätter på honom handfängsel och han ligger kvar, stilla, med huvudet mot golvet. Film från ett vittnes mobiltelefon visar att ordningsvakterna inte påbörjar några livräddande insatser. Däremot kommer en annan ordningsvakt till platsen och påbörjar hjärt- och lungräddning.

Det har då gått över fyra minuter och fyra sekunder sedan ordningsvakten först fattade ett grepp om 47-åringens hals. Ambulans anländer och mannen förs till Karolinska sjukhuset, där han förklaras död omkring klockan 02.30.

Varnas för stryptag

Åklagaren har i sin bevisning intervjuat utbildare och poängterade vid rättegången att ordningsvakter varnas för och att det inte är tillåtet att ta stryptag och att ”långvarigt tryck mot bålen” innebär en risk.

De båda ordningsvakterna förnekar däremot att de gjort sig skyldiga till brott. De hänvisar till att de handlade i nödvärn och fruktade för sina liv. Den kvinnliga ordningsvakten uppgav vid förhör att hennes kollega ”strypt ut” 47-åringen så att han blev medvetslös, men att hon kontrollerade att han andades.

Hennes manliga kollega hävdade att han agerade i panik, ”var i halvchock” och inte hade för avsikt att strypa den avlidna.

I domen håller tingsrätten med ordningsvakterna om att de inledningsvis handlat i nödvärn. Men invänder att deras nödvärn upphörde när de väl fått kontroll över mannen. Åklagaren bedömde händelsen som grovt vållande till annans död och yrkade på fängelse.

Tingsrätten ger i sin dom åklagaren rätt i att nödvärnssituationen upphörde när 47-åringen inte längre gjorde motstånd. Rätten anser också att ordningsvakterna brustit och inte haft tillräcklig kontroll över om den gripne andades och var vid medvetande. De har agerat oaktsamt men inte grovt, enligt tingsrätten.

Handla med ryggmärgen

Transports ombudsman Jerker Nilsson vet inte hur stämningen är bland andra ordningsvakter, men på sociala medier har han sett att många funderar över om domen kommer att överklagas.

Är domen för hård eller för mild?

– Det är svårt att sätta sig till doms över rättsväsendet och jag har bara läst domen som hastigast. Man behöver väga in vilka känslor ordningsvakterna hade i kroppen. Var de rädda handlade det om nödvärn. Men har man tränat på en sak praktiskt och det dyker upp en sån här situation, när man inte hinner tänka, så är det bra att kunna handla med ryggmärgen, säger han.

Vad anser du om stryptag?

– Jag är själv utbildad ordningsvakt och har aldrig fått lära mig något sådant grepp som självskydd. Du kan behöva ta till nödvärn, men så fort du fått kontroll över en situation får du inte använda nödvärn längre.

Träna självskydd kontinuerligt

Jerker Nilsson efterlyser mer utbildning varvad med praktik, plus att självskydd tränas kontinuerligt.

– Som ordningsvakt har du bara 80 timmar under totalt två veckor.  Det är fyra dagar mindre än väktare har och de har dessutom 160 timmar praktisk yrkesträning.  Efter 80 timmar ska du kunna allt som folk förväntar sig, skapa trygghet, ordning och reda, lösa konflikter, hjälpa människor som behöver vård, folk som gått vilse, är aggressiva eller påverkade av alkohol och droger.

Varför hände olyckan?

– Det vill jag inte svara på. Berodde det på individerna, arbetsgivaren, politiken eller samhället? Nu finns i alla fall ordningsvaktsutredningen och en proposition i riksdagen. Om förslaget antas kommer utbildningstiden för ordningsvakter att bli dubbelt så lång.

Räcker dubblerad utbildning?

– Först måste samhället ställa sig frågan: Vad förväntar vi oss att ordningsvakter ska klara av? När vi fått svar kan vi utforma utbildningen efter behovet. Frågan är varför det inte gjorts för länge sen? Vi har tagit upp det här i tidigare avtalsrörelser, men arbetsgivarna vill inte ta kostnaden. Då krävs lagstiftning eller att kunderna ställer krav på mer utbildning, säger Jerker Nilsson.

Fotnot: Domen föll den 23 maj 2023 vid Stockholms tingsrätt och målnumret är B 112218-22.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.