Orättvisor i karensavdrag synade

Arbetsmarknad. I januari skrotade regeringen utredningen om karensavdrag. Efter skarp kritik har en översyn gjorts. I rapporten som nu är klar föreslås ökat skydd mot inkomstbortfall för vissa yrkesgrupper.

Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden saknar möjlighet att arbeta hemma. Det är en anledning till att fackföreningsrörelsen välkomnade den utredning som den socialdemokratiska regeringen tillsatte våren 2022.

Intentionen med utredningen var att reformera systemet för att komma till rätta med orättvisor på grund av yrkestillhörighet. LO:s ordförande Susanna Gideonsson har kallat karensavdraget en statlig straffavgift för arbetare.

Men i januari beslutade den nya, borgerliga regeringen att lägga ned utredningen. Det väckte mycket kritik, från både LO och Socialdemokraterna. Även regeringens stödparti, Sverigedemokraterna, gick ut och kritiserade beslutet. Och regeringen backade.

I våras gav regeringen en arbetsgrupp på socialdepartementet i uppdrag att göra en översyn av karensavdraget. Syftet var framför allt att analysera hur ändamålsenligt karensavdraget är och om det finns behov av att ändra systemet. En slutsats är att karensavdraget är mer rättvist än den tidigare karensdagen.

Översynen presenterades i dag, den 15 december.

Arbetsgruppens rapport innehåller flera förslag med syfte att skydda grupper som är särskilt utsatta på grund av återkommande sjukfrånvaro, exempelvis anställda inom vård och omsorg.

Några av förslagen:

  • Karenstak för vissa grupper: Något avdrag på sjuklönen ska inte göras om avdraget gjorts för en individ vid sex tillfällen under de senaste tolv månaderna.
  • Utökat högriskskydd: Undantag från karensavdrag för fler individer med sjukdomar som innebär ökad risk för sjukfrånvaro.
  • Enklare administration av högriskskyddet, som innebär att arbetstagare med högriskskydd ska ansöka om sjukpenning direkt i början av en sjukperiod. För arbetsgivare betyder det att de inte längre är skyldiga att betala ut sjuklön för arbetstagare som har rätt till skyddet.

– Arbetsgruppens förslag skulle minska inkomstbortfallet till följd av karensavdrag för personer med återkommande sjukfrånvaro, säger Anna Tenje (M), äldre- och socialförsäkringsminister, i ett pressmeddelande från socialdepartementet.

– Det skulle ha särskilt stor betydelse för de individer som har lägst inkomster och för anställda inom många kvinnodominerade yrken som vårdbiträden, undersköterskor, barnskötare och förskollärare. Grupper som har väldigt begränsade möjligheter att jobba hemifrån.

Arbetsgruppen framhåller i sin rapport också att det i dag finns ett stort mörkertal av individer som inte känner till högriskskyddet, eller som av andra orsaker inte söker det trots att de kan ha rätt till skyddet mot inkomstbortfall.

Några beslut är ännu inte tagna. Regeringen ska efter beredning ta ställning till arbetsgruppens förslag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.