”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

I morgon vid lunch avgörs det. Då tar EU-parlamentet ställning i tre stora frågor som berör lastbilschaufförer i hela EU.

Utstationering för lastbilschaufförer

EU har beslutat att arbetare som kommer från andra länder har rätt till samma anställningsvillkor och löner som i värdlandet. I Sverige innebär det att en polsk byggarbetare ska tjäna samma som en svensk med kollektivavtal. När beslutet togs valde man att helt undanta lastbilschaufförer. Frågan skickades vidare för att behandlas samtidigt med andra förslag som berör transportsektorn. När EU-parlamentets transportutskott fattade beslut i frågan valde en majoritet att säga ja till ett förslag som säger att lastbilschaufförer inte har rätt till samma villkor som arbetare i värdlandet, när de kör internationella transporter. Men EU-parlamentet valde att förkasta rapporten och ta upp frågan till förhandling.

Kör- och vilotider

Med dagens regler måste chaufförerna ha minst tre dagar ledigt under en tvåveckorsperiod. EU har också bestämt att yrkesförare inte får ta den långa veckovilan, 45 timmar, i lastbilshytten. Förkortad veckovila – 24 timmar – finns, men chauffören får bara ta en sådan under en tvåveckorsperiod. Utskottet har sagt ja till ett förslag som innebär att det i framtiden ska räcka med två förkortade vilor under 20 dagar.

– Det är fruktansvärt att man ska kunna köra 18 av 20 dagar och att de två vilodagarna ska kunna tillbringas i hytten. Det är otroligt att utskottet väljer företagens flexibilitet i stället för att prioritera att minska riskerna för samhället. Vi kan få se fler uttröttade chaufförer med stora lastbilar på vägarna, sa Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport när beslutet hade tagits.

Cabotage

Till sist var det bara frågan om cabotage kvar. Där hade utskottet röstat ja till bortgångne socialdemokraten Jens Nilssons förslag om att begränsa rätten att köra cabotage till 48 timmar, alltså när utländska företag kör inrikestransporter i ett annat EU-land. Enligt förslaget ska chaufförer som kör cabotage ha rätt till löner och villkor från värdlandet. För att få köra cabotage i samma land igen krävs det att chauffören har en så kallad cooling off-period på 72 timmar – i det land som åkeriet är etablerat i.

Marita Ulvskog, EU-parlamentariker, var besviken efter förlusterna i frågorna om utstationering och vilotider, och sa direkt att hon ville skicka frågorna till EU-parlamentet. Marita Ulvskog beskrev cabotagerapporten som en bra kompromiss. Eftersom det fanns ett brett stöd i utskottet trodde Ulvskog att parlamentet skulle godta förslaget. Men så blev det inte.

EU-parlamentet förkastade alla tre rapporterna. De närvarande parlamentarikerna från de svenska rödgröna partierna, Feministiskt initiativ och Sverigedemokraterna, röstade för att förhandla om utstationeringsreglerna i EU-parlamentet. Ledamöterna för de fyra borgerliga partierna valde att rösta för att godta förslaget om att chaufförer inte ska räknas som utstationerade, och därmed inte ha rätt till samma löner som i värdlandet.

I frågan om kör- och vilotider gick det ungefär likadant. Med skillnaden att Fredrik Federley från Centerpartiet också ville förhandla om förslaget i parlamentet.

Debatten i parlamentet kommer att pågå samtidigt som Sverige möter Schweiz i fotbolls-VM under tisdagen. Vid lunchtid under onsdagen ska ledamöterna rösta.

– Jag är ganska spänd, det är otroligt viktigt att få ordning och reda på europeiska vägar. Klarar vi inte av att få igenom cabotagerapporten kommer svenska transportföretag och arbetare att utsättas för väldig press och priskonkurrens som slår ut svenska företag, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Magnus Falk på Transport tycker att samtliga områden är lika viktiga, och att de hänger ihop.

– Det är viktigt att få en helhet som funkar. Cabotageförslaget är en ganska bra kompromiss, men rapporterna om utstationering och kör- och vilotider måste förkastas, säger Magnus Falk och fortsätter:

– Oavsett hur det går i morgon vet vi inte hur det blir i slutändan. Beslutet som fattas ska sedan förhandlas med kommissionen och ministrarna. Men det finns också en möjlighet att EU-parlamentet skickar tillbaka frågorna till kommissionen för att helt börja om från början.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.