Färdtjänstbil i Stockholm
Close
I väntan på färdtjänsten.
Close

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

– Det här är en råddig materia, säger flera av dem som Transportarbetaren försöker få raka besked från.

Sverigetaxi och Taxikurir tog hand om 96 procent av färdtjänsten i Region Stockholm i den senaste upphandlingen. För en dryg vecka sedan började det nya avtalet gälla. En nyhet är att förarna ska garanteras den lön, villkor och semester som finns i kollektivtalet, detta oavsett om åkeriet har kollektivavtal.

Det blir en enkel lösning för chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor. De ska ha månadslön.

Knepigare är läget för chaufförer som både kör vanliga kunder och färdtjänst. Om de kör med provisionslön är de ändå garanterade en lägsta lön för färdtjänstuppdragen, slår upphandlingen fast. Samma villkor som numera finns i Transports och Biltrafikens arbetsgivareförbunds kollektivavtal, helt enkelt.

Men vad blir det då för lön till förare som kör blandat på åkerier utan kollektivavtal? Ska förtjänsten delas upp efter kundtyp? Här kommer en rad svar:

Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen, Region Stockholm: ”Vi kan bara påverka de uppdrag som utförs för Region Stockholm och ligger inom upphandling Färdtjänsttaxi.”

Kenneth Svärd, affärsområdeschef på Färdtjänsten, Region Stockholm: ”Jag har fått back office-kommentarer om att många taxiåkare kommer att använda provisionslönen med garanti rakt över. Det vill säga det som står i kollektivavtalet.”

Magnus Klintbäck, vd Sverigetaxi: Alla chaufförer kör blandat. Det normala är då att provisionslön med garantilön används.”

En taxiåkare inom Sverigetaxi: ”Mina förare får provisionslön, men ingen garantilön. Det är sällsynt och riskabelt att utlova garantilön. Vi har väldigt mycket samhällskörningar.”

En taxichaufför anställd på ett åkeri anslutet till Sverigetaxi: ”Jag tror inte på någon garantilön. Hur fungerar den?”

Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund: ”Hur företagen gör med förare som kör blandade körningar vet jag inte. Det blir krångligt att tillämpa avtalet om förarna ska ha olika betalt utifrån körningarna. Ibland kan det bli praktiskt att gå med på månadslön även för den som inte kör enbart samhällsresor. Tiden får utvisa om företagen klarar att uppfylla kraven i kollektivavtalet och upphandlingarna.”

Lennart Sköld, central ombudsman på Transport: ”Vår uppfattning är att det är lämpligt med månadslön även om en förare också kör privata körningar, men det är inget vi kan kräva.”

Framåt sommaren, när det gått ett par månader och förarna fått sina löner, lär en del frågetecken rätas ut. Om fler får månadslön eller om de går på provision? Om garantilönen betalas ut?

Klar är att färdtjänstkörningarna i Stockholmsområdet är mer lönsamma än tidigare. Åtminstone en del av dem. Grovt räknat har ersättningen till de upphandlade bolagen höjts med 25 procent, enligt Kenneth Svärd, affärsområdeschef på Färdtjänsten. Men det finns olika prisområden och olika prisnivåer inskrivet i avtalet. Det blir mer pengar om resan startar i till exempel Stockholms innerstad, och ersättningen från regionen är högre på kvällar och nätter.

– När vi kör färdtjänst från ett högprisområde tjänar vi mer än vid en vanlig körning, berättar åkaren. Vi har fått besked från Sverigetaxi att en förare kommer att köra in ungefär 2 000 kronor mer per månad med nya avtalet. Det blir 800 kronor mer till föraren.

Och detta har taxiförarna i Stockholmsområdet omedelbart anpassat sig till:

– Alla de som vägrade färdtjänst förut jagar körningarna nu, säger föraren med 30 års erfarenhet.

– Jag kör mycket färdtjänst och för mig har blivit sämre med nya avtalet. Även om ersättningen har höjts, chockhöjts i vissa områden, får jag mycket färre körningar.

Klart borde det därmed vara att färdtjänstkunderna vinner på nya avtalet. De har lättare att få en bil när de behöver.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Isabel Carlsson:
    23 augusti, 2019

    Kan ju inte bli mycket i lön om bilen står stilla och det körs typ 3-4 kortare turer.sen en längre.vad gör man under tiden hemma? Sitter väntar på telefonsamtal om en körning

  2. Lena Blomquist, red:
    15 april, 2019

    Helena, tack för tipset. Det ska vi också göra, utöver att berätta hur det ser ut i storstäderna.

  3. Helena Blomstrand:
    13 april, 2019

    Kontakta gärna seriösa bolag MED kollektivavtal , utanför storstadsträsket, så får ni reda på hur dessa seriösa bolag avlönar sina förare. PROVISIONslön förekommer INTE utanför storstäderna. Chaufförerna kräver TIMLÖN MED OB samt SÄRSKILT OB.

  4. K:
    11 april, 2019

    Det är dåligt betalt för färdtjänst körningar hur än man vänder på det. Alla tillämpar provisionslön. Det finns ingen utrymme för garantilön. Det är för många taxibilar som delar på dåliga betalda körningar. Då blir snittlön ca 90kr per timme ibland är det sämre. Man höjer intjäning med vanlig taxa därför många förare tacka nej för färdtjänst körningar vid vissa tider. Jag är åkare på taxi Stockholm och har fått en del av färdtjänst körningar som är ca 50% bättre betalt än Sveriges taxi ändå fick jag höra en viss missnöjdhet från våra förare när det gäller taxa, de flesta tyckte att det är för lågt, ändå ligger vi högre än de andra. Vill du ha sanningen prata med förare eller åkerierna. Allt annat är teoretiskt fint skippat

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet

Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.