Avtalsrörelsen

Värt att veta om nya taxiavtalet

Taxi. Det nya avtalet för taxiförare väcker många frågor. Precis som tidigare öppnar uppgörelsen för olika avlöningsformer. På företag som saknar avtal är lönesättningen dessutom fri. Fast här kan skärpta krav i kommunala upphandlingar ändå få stor betydelse för chaufförerna.

Den 27 oktober enades Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund om ett taxiavtal som beskrivs som historiskt. För facket är målet att många fler förare ska få fast månadslön, i stället för dagens raka ackord.

Fast avtalet innehåller också en rad fallgropar:

  • Den första är grundläggande. För att de nya reglerna ska gälla måste taxiåkeriet, arbetsgivaren, vara bunden av kollektivavtal.

Det sker genom att företaget går med som medlem i Biltrafikens arbetsgivareförbund eller tecknar separat så kallat hängavtal direkt med Transport.

Saknas kollektivavtal finns ingen lägstalön alls. Arbetsgivaren kan betala fem kronor i timmen eller erbjuda fem procent av inkörda pengar.

Utan kollektivavtal gäller heller inte garantilönen som finns reglerad i avtalet.

En avtalslös arbetsgivare kan naturligtvis välja att införa 37 procent på inkörda pengar och att betala ett garantibelopp ändå, men varken facket eller de anställda kan kräva det. Undantaget är om villkoren skrivits in i anställningsbeviset. Då blir det bindande.

Det finns alltså starka skäl för alla chaufförer att kräva kollektivavtal. Ett alternativ är att byta jobb och försöka få anställning i ett företag som har avtal.

Många seriösa taxiföretag har trots allt kollektivavtal. I och med den nya uppgörelsen gäller följande i avtalsbundna bolag:

  • För chaufförer som kör privatresenärer och företagskunder, eller en kombination av färdtjänst och privatresenärer, kan åkeriet även i framtiden välja att betala procentlön. Fast det kräver – precis som tidigare – att arbetsgivare och arbetstagare skriftligen kommer överens om det.

Ett alternativ är en kombination av fast lön och procent på inkörda pengar. Även här krävs skriftlig överenskommelse mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Tillämpas procentlön, rakt ackord, har föraren inte rätt till övertids- eller ob-ersättning. Fast det finns en garanti om intäkterna blir låga.

Och den höjs nu med 6,5 procent under de kommande tre åren. (2,2 procent första året, 2,0 andra året och slutligen 2,3 procent tredje året).

Från och med den 1 juli 2017 är garantilönen:

– 19 572 kronor i månaden i Storstockholm

– 18 834 kronor i månaden i övriga landet.

Observera att månadsgarantin gäller för vanlig heltid – det vill säga 174 timmar eller 166,4 timmar i månaden (beroende på om man räknar helgfri vecka eller inte).

Det är vanligt att chaufförer som kör på procentlön jobbar betydligt mer. En förare som jobbar låt säga 220 timmar en månad ska ha garantilön för varje arbetad timme.

Timgarantin är sedan den 1 juli 112,50 kronor eller 117,60 kronor i Storstockholm. Och 108,24 kronor eller 113,20 kronor i övriga landet.

En Stockholmsförare (med kollektivavtal) som jobbat 220 timmar med vanligt schema på 166,4 timmar per månad ska ha 25 872 kronor i lön, brutto, om intäkterna varit så låga att garantin löser ut.

En majoritet av landets taxiförare kör på procentlön. Men det finns andra konstruktioner i avtalet också.

  • En är veckolön med extra tillägg för taxameterpåslag och körda betalda kilometrar. Även ob och övertidstillägg ska betalas ut.

I och med det nya kollektivavtalet försvinner veckolönen och ersätts med månadslön. Fast veckolönen lever kvar för chaufförer som haft den sedan tidigare. Exakt hur den ska fasas ut blir en fråga för parterna.

Från den 1 juli 2017 är veckolönen:

– 3 744,16 kronor i Storstockholm.

– 3 738,51 kronor i övriga landet.

Runt om i Sverige har taxi- och färdtjänstbolag infört egna, hemsnickrade lönesystem med antingen fast månadslön eller timlön.

I kollektivavtalets paragraf fyra finns en öppning för att göra lokala uppgörelser tillsammans med facket. I samma kapitel finns regler om så kallade kontrakterade körningar. Alltså resor där taxameter inte används.

Men den stora nyheten i årets avtalsuppgörelse är månadslönen. Den kommer sannolikt att få stor betydelse när kommuner och landsting upphandlar färdtjänst och andra samhällsbetalda resor.

Även om upphandlarna inte kräver kollektivavtal kommer de angivna månadslönerna ändå att bli upphandlingskrav.

För chaufförer som har rätt till fast månadslön enligt de nya bestämmelserna gäller:

Begynnelselön

  • från den 1 december 2017: minst 22 758 kronor
  • från den 1 juli 2018: minst 23 249 kronor
  • från den 1 juli 2019: minst 23 824 kronor

Lön för chaufförer med minst två år i yrket:

  • från den 1 december 2017: minst 23 239 kronor
  • från den 1 juli 2018: minst 23 730 kronor
  • från den 1 juli 2019: minst 24 305 kronor

Notera att förare med månadslön har rätt till ob- och övertidsersättning. De tilläggen höjs också med 6,5 procent under de tre år som avtalet löper.

Kruxet med månadslönen är att facket och de anställda bara kan kräva den när förarna kör renodlad samhällsbetald trafik. Och bara för upphandlingar som startar efter den 1 december 2017.

Vad händer då om en förare blir beordrad att kör privatkunder en dag i månaden? Eller en dag om året? Kan arbetsgivaren hävda att det är ”blandad” trafik och fortsätta med procentlön då?

– Många taxiföretag som kör färdtjänst är seriösa och vill få ordning på branschen. Men, visst, vi kommer säkert att få tvister med företag som försöker tänja på gränserna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Simon Lilja:
    7 juni, 2022

    Nej garantilönen höjs med 6,85 procent dom kommande 3 åren.

  2. Lilly Hallberg:
    7 juni, 2022

    Hej! Den artikeln du kommenterat skrevs 2017, och avser det gamla taxiavtalet. Nytt tecknades 2021,läs gärna mer: https://www.transportarbetaren.se/avtal-klart-for-taxiforarna/
    vänliga hälsningar Lilly Hallberg, reporter

  3. Camilla Christoffersson:
    17 mars, 2020

    Gäller garantilön även om man inte jobbar 100%

  4. Daniel olsson:
    24 juli, 2018

    Här man som jag i dag på en busslön in en utan ob 26500kr på heltid fast anställd. Tycker timpenning ät alldeles för låg. 150 minst i timmen

  5. Kommunalt skyddsombud:
    29 maj, 2018

    Det behövs fler medlemmar för att ett fack ska bli starkt och få igenom sina krav. Vill ni ha mer i lön, ett hyfsat kollektivavtal och bättre arbetsvillkor gäller det för alla medlemmar att försöka få fler medlemmar inom sitt respektive fack. Ensam är man inte stark.

  6. Ola Johansson:
    24 februari, 2018

    Ett historiskt avtal? Håller med, det finns inget avtal i historien som är sämre. En 17 åring som jobbar i kassan i närbutiken tjänar bättre än en förare med 30 år i branschen

  7. Ammar:
    5 januari, 2018

    Ni skriver ingenting om ob eller kvalificerad ob ..kan ni som facket skriva mer och låta folk förstår sina rättighetter.Tack

  8. Jonas Hellmer:
    22 december, 2017

    Skandal att varken bea eller transport kan ge besked om vad timlönen blir.(trött på ett skandalöst dåligt fackförbund.)

  9. Jan Lindkvist:
    2 november, 2017

    Arbetstagare som jobbar 40-timmarsvecka får ihop 174 timmar i snitt per månad, om det inte finns några helgdagar utöver lördag-söndag. Räknar man bort årets alla röda dagar (exempelvis annandag påsk) blir snittet i stället 38,25 timmar per vecka, räknat på ett genomsnittligt helår.
    Det är vanligt att taxiförare schemaläggs veckan runt, utan hänsyn till om det infaller röda dagar (dvs man ska jobba även de röda dagarna, inte vara ledig med lön som många andra arbetstagare). Då ska förarens "normalschema" vara 38,25 timmar per vecka. Inte 40 timmar. Med 38,25 timmar blir månadsarbetstiden 166,4 timmar.

  10. Krister Nyman:
    2 november, 2017

    Från art: "Observera att månadsgarantin gäller för vanlig heltid – det vill säga 174 timmar eller 166,4 timmar i månaden (beroende på om man räknar helgfri vecka eller inte)."
    Vad är det som gäller ? När skall det vara 174 timmar och när skall det vara 166.4 timmar för att räknas som heltid ?

  11. Simon:
    31 oktober, 2017

    Största problemet här uppe i norr är det att vi kör både samhällsbetalda resor och privatkunder. Alltså är avtalet ganska värdelöst för våran del som jag fattat de

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Azeem Yousaf på tidningsbudsfilialen.

Två migrantarbetare vittnar

Arbetsvillkor. ”Majid” och Azeem lämnade Pakistan för Sverige – i tron att arbetsvillkoren var bättre här. Med höjt inkomstkrav för migrantarbetare tvingades Majid säga upp sig och börja köra taxi. Tio, elva timmar per dag. Azeem skadade sig i jobbet, men är kvar som tidningsbud.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.