Nytt statligt stöd till lätta ellastbilar införs

Klimat. (UPPDATERAD) Regeringen inför ett nytt tillfälligt stöd för inköp av lätta ellastbilar, som efterfrågats av transportbranschen. Små och medelstora åkerier som satsar på tunga miljölastbilar ska också kunna få utökat ekonomiskt stöd. Syftet är att skynda på omställningen till eldrivna fordon.

Ett åkeri som köper en lätt ellastbil ska kunna få som mest 50 000 kronor i statligt stöd per bil. Stödet går att söka från och med den 13 februari 2024, men blir inte bestående. Klimatpremien kommer att trappas ner successivt för att helt fasas ut i slutet av 2025.

Det framgår av ett pressmeddelande från Klimat- och näringslivsdepartementet.

När det gäller tunga miljölastbilar införs ett differentierat stöd, baserat på företagets storlek (mindre företag ska kunna få mer än stora), och ett höjt maxbelopp. Det kan uppgå till som mest 25 procent av inköpspriset och är en höjning från tidigare 20 procent.

Klimatpremien riktar sig inte bara till företag utan även till kommuner och regioner som tänker köpa in miljölastbilar och eldrivna arbetsmaskiner.

Stöd till tunga fordon

Statligt stöd kommer att kunna sökas för:

  • Tunga lastbilar med en totalvikt på över 3,5 ton, fordon som drivs enbart av bioetanol, fordonsgas eller elektrisk energi från en bränslecell, ett batteri eller en extern källa.
  • Lastbilar som drivs av en kombination av bränslena ovan, exempelvis laddhybrider som drivs av el, plus bioetanol eller fordonsgas.

De nya stöden innebär att fler kan byta ut sina fossildrivna lastbilar till eldrivna fordon, förklarar klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari i pressmeddelandet.

– Genom att bredda klimatpremien till lätta ellastbilar och differentiera stödbeloppen för tunga fordon skapas bättre förutsättningar för en omställning och elektrifiering av fordonsflottan.

– För de tunga fordon som har särskilda svårigheter att ställa om till eldrivet kommer fossilfria drivmedel som biogas att spela en viktig roll, tillägger hon.

Varenda krona välkommen

Fredrik Svensson är hållbarhetsansvarig på branchorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ) med omkring 5 000 medlemsföretag . Han välkomnar förändringarna, inte minst klimatstödet till lätta lastbilar.

– Klimatpremie har ju funnits tidigare men då uteslutit lätta lastbilar, det är viktigt och bra att de nu får stöd, säger han.

Premien blir som högst 50 000 kronor för ett åkeri som köper in en ellastbil. Räcker det för att skynda på omställningen till fossilfria transporter?

– Det är klart att ytterligare stöd kunde ha skyndat på elektrifieringen mer, men 50 000 är ändå en rimlig nivå som minskar kostnadsskillnaden gentemot en dieseldriven bil.

För tunga miljölastbilar införs ett differentierat stöd och ett höjt maxbelopp på som mest 25 procent av inköpspriset. Vad anser Sveriges Åkeriföretag om det?

– Vi är är positiva till att små- och medelstora företag genom differentieringen kommer att kunna få stöd för en högre andel av merkostnaden.

Med merkostnad menar Fredrik Svensson alltså den högre kostnaden för att köpa in en miljölastbil jämfört med en dieseldriven. Differentieringen innebär att små och medelstora företag kan få högre ersättning än stora och är ett EU-krav.

Positiva till höjt maxbelopp

SÅ välkomnar också höjningen av maxbeloppet från 20 till 25 procent av inköpspriset.

– Det är väldigt positivt, regeringen har verkligen lyssnat på remissinstanserna där vi fanns med. Att även biogasdrivna bilar kommer att få stöd är också bra.

25 procent låter inte så mycket?

– Det är ändå en skillnad i rätt riktning. Varenda krona branschen kan få för att skynda på omställningen är välkommen.

Jämfört med en diesellastbil är en ellastbil en betydligt större investering, och kostar i runda slängar två, tre gånger mer än en diseldriven, påpekar Fredrik Svensson.

– Så ytterligare fem procent är ändå mycket pengar.

Stort intresse för ellastbilar

Hur är intresset för ellastbilar bland SÅ:s medlemsföretag?

– Väldigt stort, men det handlar om en stor systemförändring där alla olika delar behöver komma på plats så att fler klarar av att köpa ellastbilar. Många frågor återstår att lösa, som exempelvis laddinfrastruktur och ifall kunderna är beredda att betala. De måste vara med på tåget, åkerierna kan inte ta alla extra kostnader.

Samtidigt förbättrar eldrivna lastbilar arbetsmiljön för chaufförerna, tillägger Fredrik Svensson.

– Många förare är väldigt nöjda, bilarna går tystare och det är mindre vibrationer i hytten.

Nya EU-regler för stöd

Förändringarna sker efter att rapporten Förslag som leder till Transportsektorns klimatomställning varit ute på remissrunda och berörda instanser fått tycka till. Utredningen är gjord av den statliga myndigheten Trafikanalys och ger förslag på styrmedel som kan skynda på transportsektorns omställning till fossilfria drivmedel.

Påpekas kan att den sänkta energiskatten på diesel och bensin, liksom den sänkta reduktionsplikten (inblandningen av biodrivmedel i diesel och bensin) till EU:s miniminivå inte finns med som underlag i utredningen av hur Sverige ska nå klimatmålen. Trafikanalys utgår från de förhållanden och styrmedel som gällde fram till den första mars 2022.

Förra året trädde också EU:s nya regler för statsstöd i kraft och Sveriges klimatpremie/ekonomiska stöd ska anpassas efter de bestämmelserna. En ny EU-förordning från årsskiftet innebär även att åkerier ska kunna söka stöd för att köpa in lastbilar som drivs på fordonsgas.

Långa handläggningstider

Ansökan om stöd ska göras elektroniskt till Energimyndigheten, som på sin webbsida förvarnar om långa handläggningstider. Ansökningarna behandlas löpande vartefter de kommer in. Fredrik Svensson på Sveriges Åkeriföretag har inte hört något från åkerierna om långa handläggningstider för stöden.

– Men om de är långa är det klart att det är olyckligt. Det är angeläget att handläggningen går så fort som möjligt, säger han.

Färdplan mot fossilfria lastbilar

Klimat. Tunga fordon beräknas släppa ut över 3,5 ton, vilket motsvarar cirka en tredjedel av klimatutsläppen från vägtrafiken. Det innebär att lastbilar och bussar sammanlagt står för omkring 6,5 procent av klimatutsläppen i Sverige.

Fossilfritt Sverige, som svarar för uppgifterna ovan, startades på initiativ av den dåvarande regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 och samlar i dag, enligt egen uppgift, över 300 aktörer. Målet är att göra Sverige till ett av de första fossilfria länderna i världen.

Inom samarbetsorganet samverkar företag, kommuner och andra aktörer som arbetar för att fasa ut fossila bränslen och skynda på omställningen i landet.

Som ett led i detta har 22 olika branscher inom Fossilfritt Sverige tagit fram lika många så kallade färdplaner där de lyfter fram möjligheter, hinder och föreslår olika lösningar, såväl politiska som egna åtaganden, på vägen mot fossilfrihet eller klimatneutralitet. Färdplanerna har överlämnats till regeringen och energi- och näringsminister Ebba Busch.

I färdplanen för fordonsindustrin – tunga fordon står bland annat:

  • 2030 ska 50 procent av alla nyregistrerade tunga lastbilar drivas på el. Målet har uppdaterats till några år före 2030 eftersom utvecklingen går fortare än väntat.
  • 2045 ska hela fordonsflottan vara fossilfri.

För att färdplanen ska förverkligas arbetar transportbranschen utifrån tre strategier:

  • Ökad transporteffektivitet (effektivare fordon och effektivare användning av fordon).
  • Ökad andel biodrivmedel, både låg- och högoktanig.
  • Elektrifiering av fordonsflottan, vilket omfattar i första hand batterier men även bränsleceller som drivs med vätgas.

Ytterst ansvarar branschorganisationen Mobility Sweden (tidigare BIL Sweden) för att genomföra målen i färdplanen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.