Däckverkstad
Avtal 2020

Nytt löneavtal tecknat för däckverkstäderna

Däckverkstad. Totalt 1 386 kronor i lönehöjning på 29 månader, för majoriteten av Transports medlemmar. Så ser det nya avtalet ut för anställda på gummiverkstäderna.

– Uppgörelsen följer förstås LO:s märke på 5,4 procent. Däremot var avräkningen för den förbättrade avtalspensionen lite större än vi kalkylerat med, säger Transports centrala ombudsman Magnus Thelander.

Transport organiserar anställda på gummiverkstäder som skiftar däck och i vissa fall regummerar dem. På bilverkstäder och däckfabriker finns medlemmarna främst hos IF Metall.

Gummiarbetarnas vardag påverkas kraftigt av arbetstopparna vår och höst när landets bilägare ska skifta däck samtidigt. Arbetsgivarna skulle gärna schemalägga personal i princip dygnet runt under de intensiva veckorna. Men Transport har hållit emot genom åren och i avtalet är arbetstiderna ganska hårt reglerade. Detsamma gäller övertidsersättningen som är 100 procent på helger och 50 eller 75 procent övriga dagar.

I avtalsförhandlingarna, som skedde under måndagen, fick arbetsgivarna nej på alla krav om uppluckring av arbetstidsreglerna.

På kvällen enades parterna om ett avtal som ligger i linje med LO-samordningen och märket. Lönerna i tabellen räknas upp något olika, men i den högsta löneklassen (efter sex år i yrket, där majoriteten av Transports medlemmar ligger) blir uppräkningarna:

  • 786 kronor från den 1 november
  • och ytterligare 600 kronor från den 1 april 2022.

I likhet med andra yrkesgrupper får däckarbetarna ingen kompensation för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen förlängdes, med frysta löner. Den kompensationen anses vara inbakad i märket på 5,4 procent.

Däremot får de retroaktiv betalning för löneförhöjningarna för november och december 2020. De pengarna ska arbetsgivarna betala ut senast den 25 januari.

Den totala löneökningen motsvarar inte fullt ut 5,4 procent. Orsaken är den förbättring av avtalspensionen som LO och Svensk Näringsliv gjort upp om. Startåldern då arbetsgivarna börjar betala in premier sänks från 25 till 22 år.

Förbättringen får dock betalas av LO-arbetarna själva, genom avräkning på märket. Den beräknas dessutom bransch för bransch och blir störst där det finns många unga.

För gummiverkstäderna blir avräkningen totalt 0,4 procentenheter av märkets 5,4 procent.

I avtalsrörelsen har Transport och arbetsgivarna enats om att tillsätta olika arbetsgrupper. En ska se över själva spelreglerna i samband med vanliga tvisteförhandlingar och kommande avtalsrörelser. Den kan få genomslag även på gummiverkstäderna.

För däckarbetarna är arbetsmiljön en viktig fråga. En arbetsgrupp med representanter från fack och arbetsgivare ska nu se över hälsorisker och behovet av återkommande läkarundersökningar.

Gruppen tar sig också an branschens framtid och riskerna vid jourarbeten ute på vägarna. Tidigare hade Arbetsmiljöverket slagit in på en linje där skyddsfordon, TMA, såg ut att bli ett krav vid alla bärgnings- och jourjobb på riskklassade vägar.

Men verket backade, något som väckte hård kritik från både Transport och många företag.

Transports ombudsmän Magnus Larsson och Magnus Thelander är nöjda med att parterna nu tar tag i TMA-frågan tillsammans:

­– Olyckor och incidenter är tyvärr vardag för våra medlemmar som jobbar ute på vägen. Arbetsmiljöverkets 180-graderssväng gör att vi måste agera, säger Magnus Larsson.

Magnus Thelander fyller i:

– Vårt mål är att kartlägga riskerna och arbeta för en förändrad lagstiftning. Det är positivt att det finns en samsyn mellan oss och arbetsgivarna.

Så här blir lönehöjningarna och nya grundlönen:

Löneklass                               Höjning 1             Höjning 2                  Ny månadslön efter två höjningar

  1. a) 6 år i yrket            786 kr                     600 kr                         28 885 kr
  2. b) 4 år ”                         769 kr                     587 kr                          28 253 kr
  3. c) 3 år ”                          763 kr                     582 kr                          28 020 kr
  4. d) 2, år ”                         757 kr                     577 kr                          27 798 kr
  5. e) 1 år ”                           751 kr                     573 kr                           27 581 kr
  6. f) fyllt 18 år                708 kr                    540 kr                           26 019 kr
  7. g) fyllt 17 år                536 kr                    409 kr                           19 690 kr

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mats Johansson:
    3 februari, 2021

    Hej. Jag ( och säkert fler med mig ) har timlön. Hur mycket blir ökningen per timme?

  2. Jens närsten:
    18 december, 2020

    Jag säger bara välkomna ut på vägen och jobba utan tma. Vi har också familjer att komma hem till.

Lästips:

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.