Göteborgs hamn
Avtal 2020

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

– Vi blev klara sent på fredagskvällen och avtalet skrivs på först på lördag förmiddag. Men det är en formalitet. Vi får ett skapligt avtal, utan eftergifter till arbetsgivarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Det nya stuveriavtalet ryms inom det så kallade märket, där löneutrymmet den här gången är 5,4 procent på 29 månader.

Transport ville ursprungligen ha kompensation för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen löpte ut och lönerna frystes. Men det förhandlade industrifacken bort, mot en högre procentsats.

– Vi kunde ha krävt kompensation ändå på våra avtalsområden. En engångssumma. Men då hade vi fått betala det med en lägre lönehöjning. Det hade varit en dålig affär, säger Tommy Wreeth.

Hamnarbetarnas nya avtal gäller från den 1 december 2020 till den 30 april 2023. Lönerna höjs i två steg:

  • den 1 december 2020 blir ökningen 904 kronor i månaden.
  • den 1 maj 2022 kommer ytterligare 731 kronor.

Totalt blir det närmare 35 000 kronor mer i lön – om man summerar alla månader och de två höjningarna. Ovanpå det kommer uppräkningen av alla centrala och lokala tillägg. Det gäller bland annat ob, skiftersättningar och förskjuten arbetstid.

De höjs med 2,95 procent vid första lönejusteringen och 2,32 procent i maj 2022.

Märket innebär alltså ett löneutrymme på 5,4 procent. Men i det ingår en förbättring av tjänstepensionen – den avtalspension som arbetsgivarna betalar in pengar till.

I dag börjar premierna ticka in först när den anställde fyllt 25 år. Många LO-arbetare, som ofta kommer ut i arbetslivet tidigt, går därmed miste om betydande summor i pensionspotten.

Nu sänks åldern stegvis till 22 år. För det får LO-förbunden en ”avräkning” på märket. På de 5,4 procenten.

LO, som förhandlade fram pensionsuppgörelsen, gick också med på att avräkningen ska beräknas bransch för bransch – utifrån vad reformen kostar företagen. Ju fler unga, desto högre kostnad.

I hamnarna är medelåldern förhållandevis hög. Avräkningen blir minimal, bara 0,13 procentenheter. Det kan jämföras med exempelvis bevakningsanställda, som får avstå fyra gånger så mycket – 0,51 procentenheter.

– Pensionsförbättringen är jätteviktig. Avtalspensionen är betydelsefull i dag och kommer att få ännu större betydelse i framtiden, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

I och med avtalet räknas också semestertillägget upp.  Första avtalsåret ska hamnarbetarna ha minst 1 467:70 kronor per semesterdag. Från maj 2022 gäller 1 501:66 kronor.

I årets avtalsförhandlingar vill Transport ha regler som stärker tryggheten i anställningarna. På kravlistan finns också åtgärder som förbättrar arbetsmiljön och säkerheten.

I hamnarna har bolagen länge använt sig av extringar, ”blixten”, som rycker in vid arbetstoppar och förändringar i fartygsanlöpen. Anställningarna är synnerligen otrygga och Transport vill begränsa användningen av extringar.

Förbundet begärde en skrivning i avtalet som skulle slå fast de inte får användas för att täcka ett kontinuerligt behov av arbetskraft.

Parallellt har Transport sett ett nytt hot segla upp. Länge förekom över huvud taget inte inhyrning av personal i hamnarna. Men den isen har APM Terminals i Göteborg brutit. Företaget har sagt upp fast anställda och hyr nu in uppåt 200 personer från Adecco.

Peter Winstén säger:

– Vi kan knappast stoppa inhyrningen helt, men vill begränsa den så mycket det går.

Vid förhandlingsbordet la Transport fram en bilaga som redan finns i det stora Transportavtalet, för åkerichaufförer och terminalarbetare. I den finns en lång rad förbehåll för bolag som vill anlita bemanningsföretag.

Innan inhyrningen sker måste företaget förhandla med facket om bland annat:

  • Syftet med inhyrningen.
  • Omfattningen.
  • Hur länge den ska pågå.
  • Vilka personer som hyrs in.
  • Vilket arbete bemanningspersonalen ska utföra.
  • Hur lönenivån ser ut. Och introduktionen.

– De här bestämmelserna har fått en återhållande effekt på inhyrningen och som fackförbund får vi bättre kontroll, förklarar Tommy Wreeth.

I förhandlingarna med Sveriges Hamnar drev Transport båda kraven. Det vill säga både extringfrågan och inhyrningen.

– Motståndet var hårt och fick nöja oss med bilagan med regler för inhyrning. Men jag ser det som en klar framgång. Och det kommer nya avtalsrörelser. Då ska vi fortsätta strida för tryggare anställningar, säger Wreeth.

På alla avtalsområden ställer Transport krav på ökad säkerhet och bättre samverkan i arbetsmiljöfrågor. Förbundet har stött på oväntat hårt motstånd från arbetsgivarlägret.

I stuveriuppgörelsen enades parterna till slut om att tillsätta flera arbetsgrupper som ska se över olösta tvistefrågor. En handlar främst om formalia. Spelreglerna mellan parterna exempelvis vid förhandlingar.

En annan arbetsgrupp ska ta sig an arbetsmiljön och den accelererande automatiseringen. Självkörande truckar och fjärrstyrda kranar är redan på gång i flera hamnar.

En tredje arbetsgrupp ska diskutera arbetstidsreglerna. Genom stuveriavtalet har arbetstagarna ett relativt stort inflytande, något som länge varit en nagel i ögat på arbetsgivarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Transportarbetarens logga

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Tommy Wreeth

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.