Göteborgs hamn
Avtal 2020

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

– Vi blev klara sent på fredagskvällen och avtalet skrivs på först på lördag förmiddag. Men det är en formalitet. Vi får ett skapligt avtal, utan eftergifter till arbetsgivarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Det nya stuveriavtalet ryms inom det så kallade märket, där löneutrymmet den här gången är 5,4 procent på 29 månader.

Transport ville ursprungligen ha kompensation för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen löpte ut och lönerna frystes. Men det förhandlade industrifacken bort, mot en högre procentsats.

– Vi kunde ha krävt kompensation ändå på våra avtalsområden. En engångssumma. Men då hade vi fått betala det med en lägre lönehöjning. Det hade varit en dålig affär, säger Tommy Wreeth.

Hamnarbetarnas nya avtal gäller från den 1 december 2020 till den 30 april 2023. Lönerna höjs i två steg:

  • den 1 december 2020 blir ökningen 904 kronor i månaden.
  • den 1 maj 2022 kommer ytterligare 731 kronor.

Totalt blir det närmare 35 000 kronor mer i lön – om man summerar alla månader och de två höjningarna. Ovanpå det kommer uppräkningen av alla centrala och lokala tillägg. Det gäller bland annat ob, skiftersättningar och förskjuten arbetstid.

De höjs med 2,95 procent vid första lönejusteringen och 2,32 procent i maj 2022.

Märket innebär alltså ett löneutrymme på 5,4 procent. Men i det ingår en förbättring av tjänstepensionen – den avtalspension som arbetsgivarna betalar in pengar till.

I dag börjar premierna ticka in först när den anställde fyllt 25 år. Många LO-arbetare, som ofta kommer ut i arbetslivet tidigt, går därmed miste om betydande summor i pensionspotten.

Nu sänks åldern stegvis till 22 år. För det får LO-förbunden en ”avräkning” på märket. På de 5,4 procenten.

LO, som förhandlade fram pensionsuppgörelsen, gick också med på att avräkningen ska beräknas bransch för bransch – utifrån vad reformen kostar företagen. Ju fler unga, desto högre kostnad.

I hamnarna är medelåldern förhållandevis hög. Avräkningen blir minimal, bara 0,13 procentenheter. Det kan jämföras med exempelvis bevakningsanställda, som får avstå fyra gånger så mycket – 0,51 procentenheter.

– Pensionsförbättringen är jätteviktig. Avtalspensionen är betydelsefull i dag och kommer att få ännu större betydelse i framtiden, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

I och med avtalet räknas också semestertillägget upp.  Första avtalsåret ska hamnarbetarna ha minst 1 467:70 kronor per semesterdag. Från maj 2022 gäller 1 501:66 kronor.

I årets avtalsförhandlingar vill Transport ha regler som stärker tryggheten i anställningarna. På kravlistan finns också åtgärder som förbättrar arbetsmiljön och säkerheten.

I hamnarna har bolagen länge använt sig av extringar, ”blixten”, som rycker in vid arbetstoppar och förändringar i fartygsanlöpen. Anställningarna är synnerligen otrygga och Transport vill begränsa användningen av extringar.

Förbundet begärde en skrivning i avtalet som skulle slå fast de inte får användas för att täcka ett kontinuerligt behov av arbetskraft.

Parallellt har Transport sett ett nytt hot segla upp. Länge förekom över huvud taget inte inhyrning av personal i hamnarna. Men den isen har APM Terminals i Göteborg brutit. Företaget har sagt upp fast anställda och hyr nu in uppåt 200 personer från Adecco.

Peter Winstén säger:

– Vi kan knappast stoppa inhyrningen helt, men vill begränsa den så mycket det går.

Vid förhandlingsbordet la Transport fram en bilaga som redan finns i det stora Transportavtalet, för åkerichaufförer och terminalarbetare. I den finns en lång rad förbehåll för bolag som vill anlita bemanningsföretag.

Innan inhyrningen sker måste företaget förhandla med facket om bland annat:

  • Syftet med inhyrningen.
  • Omfattningen.
  • Hur länge den ska pågå.
  • Vilka personer som hyrs in.
  • Vilket arbete bemanningspersonalen ska utföra.
  • Hur lönenivån ser ut. Och introduktionen.

– De här bestämmelserna har fått en återhållande effekt på inhyrningen och som fackförbund får vi bättre kontroll, förklarar Tommy Wreeth.

I förhandlingarna med Sveriges Hamnar drev Transport båda kraven. Det vill säga både extringfrågan och inhyrningen.

– Motståndet var hårt och fick nöja oss med bilagan med regler för inhyrning. Men jag ser det som en klar framgång. Och det kommer nya avtalsrörelser. Då ska vi fortsätta strida för tryggare anställningar, säger Wreeth.

På alla avtalsområden ställer Transport krav på ökad säkerhet och bättre samverkan i arbetsmiljöfrågor. Förbundet har stött på oväntat hårt motstånd från arbetsgivarlägret.

I stuveriuppgörelsen enades parterna till slut om att tillsätta flera arbetsgrupper som ska se över olösta tvistefrågor. En handlar främst om formalia. Spelreglerna mellan parterna exempelvis vid förhandlingar.

En annan arbetsgrupp ska ta sig an arbetsmiljön och den accelererande automatiseringen. Självkörande truckar och fjärrstyrda kranar är redan på gång i flera hamnar.

En tredje arbetsgrupp ska diskutera arbetstidsreglerna. Genom stuveriavtalet har arbetstagarna ett relativt stort inflytande, något som länge varit en nagel i ögat på arbetsgivarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt logga

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud och miljöarbetare lyfte sina krav

Avtal. Pengar, pengar, pengar. Och mer jämlik fördelning i samhället. Inför kanske tuffaste och krångligaste avtalsrörelsen någonsin samlades förtroendevalda i Transports sista, stora avtalsråd inför nästa års förhandlingar.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.