Transportavtalet 2023 - 2025.
Close
Nu har nytt transportavtal förhandlats fram. Det blev klart den 3 april 2025.
Close
Avtal 2025

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg
Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

– Jag tycker det är ett stabilt avtal. Även om jag så klart ville att det skulle ge ännu mer, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Avtalet löper på 24 månader med start den 1 april 2025.

Avtalsvärdet första året är 3,6 procent och andra året 3,2 procent. Transportavtalet har tre olika avtal som slagits ihop till ett där åkeri, terminal och bärgning ingår.

Är det samma lösning för alla tre?

– Det är olika tariffer och olika pengapåslag. Det viktiga är att vi har nått vårt mål att vi skulle ha märket plus lite till i så kallad löneglidning.

Förra avtalsperioden handlade förhandlingarna om pengar, pengar, pengar.

Hur var det den här gången?

– För hela avtalet har vi fått till en avsättning till delpension. Den görs år två och handlar om 0,1 procent och dras av löneutrymmet. Och den avsättningen görs under hela arbetslivet. För alla mellan 18 och 99 år. Det känns riktigt bra framför allt för våra yngre medlemmar, säger Tommy Wreeth.

Transports avtalssekreterare Peter Winstén har varit med och förhandlat fram lösningen kring delpensionen.

Man med rakat huvud sitter i kontorsrum
Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén

– 0,1 procent är kanske inte mycket. Men det är en start på något som kan utvecklas till något bra för våra medlemmar på sikt. Andra förbund har jobbat med frågan under många år och kommit upp till bra nivåer. Jag är väldigt glad att vi har börjat göra det även i vårt förbund, säger Peter Winstén.

Sedan tidigare har Transport delpensionsavsättning för medlemsgruppen flygtekniker. Och kabinpersonalen som numer är medlemmar i Transport har även de en avsättning för delpension.

– För flygteknikerna började vi med detta den 1 november 2017. Då med 0,2 procent och nu har vi lyckats bygga upp till en extra avsättning på 0,9 procent.

Vad menas med delpension?

– För åkeri handlar det om att ha rätt att efter fyllda 62 år gå ner i arbetstid till 80 procent. För terminal gäller 50 procent. Det är en stupstock om man inte kan komma överens med sin arbetsgivare om annat tidsmått. Vi är överens om att inbetalningen görs från 1 april 2026 och nu ska vi sätta processen för hur allt ska fungera. Det är ett trepartssamtal mellan oss, Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Fora.

Om jag inte vill ta ut delpension, vad händer med pengarna då?

– Den extra avsättningen tillförs då de 4,5 procenten som sedan tidigare är framförhandlat mellan Svenskt Näringsliv och LO gällande avtalspension, säger Peter Winstén.

Har det gjorts andra avsättningar i avtalet?

– År ett kommer 0,1 procent att avräknas på åkeridelen och det är att få betald läkarundersökning för förnyelse av tunga behörigheter plus ett utökat ob-fönster där kvalificerad ob nu ska utgå från klockan 21 på fredagar, säger Tommy Wreeth.

När får berörda medlemmar veta vad de får i ny lön?

– Vi går ut i våra kanaler, hemsidan och nyhetsbrev till medlemmarna i kväll, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Christian Andersen:
    7 juli, 2025

    Can we get the CLA on PDF?

  2. Kristina Sjöberg:
    10 juli, 2025

    All members will receive their collective agreement sent to their home. If you are a member and have not received it, please contact the Swedish Transport Workers' Union.

  3. Ulf Olsson:
    17 april, 2025

    Ställer sig utanför LO 4,2% och skriker att det är för lite, men går med på detta? Bra gjort... Kommer gå ur facket efter det här så sparar man iaf 500 extra i månaden...

  4. Claes:
    17 april, 2025

    Hur kommer Arbetstidsförkortningen påverka oss inom Bevakningen, har ju 5 x 12 timmarspass på en vecka tex.

  5. Nicklas:
    7 april, 2025

    Min kommentar jag skrev i fredags kom inte med så jag försöker igen.

    En chaufförslön är 2024 (ur minnet) ca 31700kr, en svensk genomsnittslön är 39900kr.

    För att få samma löneökning i kronor som genomsnittssvensken hade vi behövt en löneökning på 4,3%.

    Som det är nu förlorar vi köpkraft varje år gentemot genomsnittssvensken.
    Det värsta med procent är att vi förlorar mer och mer för varje år som går.

  6. Stefan:
    6 april, 2025

    Vad hände med arbetstidsförkortningen vid nattarbete på terminal?? Finns inga andra som jobbar 40 timmar/vecka vid natt arbete.

  7. Cim-Emelie Hjerpe:
    5 april, 2025

    Jag har iaf inte blivit kontaktad... Jag har själv fått leta efter informationen idag, den 5/4... Och mig veterligen så är jag medlem fortfarande. Men kanske lite skillnad på loppor och löss här.

  8. Johan Carlsson:
    5 april, 2025

    Ännu ett uselt pajasavtal.

  9. Patrik Persson:
    4 april, 2025

    Det här är orsaken till varför jag aldrig under mina 30 år som yrkesförare varit fackansluten. Trots min socialistiska världsåskådning.
    Så ni är nöjda med resultatet? Tänk om vi chaufförer var så dåliga på det vi gör, då stannade hela samhället.
    Hur kan ni sova på nätterna?

  10. Diboss:
    4 april, 2025

    Vad hände med arbetstidsförkortningen,speciellt vid nattarbete??

  11. Niklas:
    4 april, 2025

    En svensk genomsnittslön är ca 40 000kr, märket på 3,4% ger för genomsnittssvensken en löneökning på 1360kr.

    En chaufförslön är, taget ur minnet, 31 700kr.
    För att få samma löneökning skulle vi behöva få 4.3% löneökning.

    Allt under det gör att vi varje år tappar i köpkraft gentemot genomsnittssvensken.

    Som det är nu blir skillnaden mellan chaufförslön och genomsnittslön större och större för varje år som går.

  12. Peter Jansson:
    4 april, 2025

    Det är väldigt bra att avtalet blir lite högre i procent än riktmärket från industrins avtal.Fråga är bara om detta avtalet är början för chaufförer att komma ikapp andra löntagare på arbetsmarknaden då en högre procentuell ökning på en lägre lön bör innebära mindre i kronor i löneförhöjning i förhållande till de löntagare som har högre löner än chaufförer men som får en lägre procentsats i löneförhöjning men det blir ändå mer i kronor räknat för dessa löntagare.Det är något de som förhandlar om löner på arbetsmarknaden behöver tänka på inför framtida förhandlingar.

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.