Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

På en presskonferens på tisdagsförmiddagen presenterade företrädare för både Facken inom industrin och Industriarbetsgivarna överenskommelsen om nya, tvååriga industriavtal. De avtal som sedan är tänkta att vara vägledande när nya kollektivavtal förhandlas för hela arbetsmarknaden: Utgöra märket.

Tommy Wreeth Foto: Martin Hörner Kloo

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth ser överenskommelsen som ett slags mellanmjölkslösning.

– Vi ville ha ett ettårigt avtal, det första medlarbudet var på tre år. Det hamnade i mitten och detsamma gäller lönenivåerna som ett tag var nere på finska nivåer, säger han.

– I övrigt måste vi titta närmare på hur vi ställer oss, det är svårt att säga något om helheten.

När det gäller avtalslängden är Transports önskan om kortare avtal kopplad till krav på att få ned arbetstiden.

LO vill lösa frågan om arbetstidsförkortning genom förhandlingar mellan förbunden och arbetsgivarna om kollektivavtal. Men LO:s utredning om hur det ska gå till pågår fortfarande och slutrapporten kommer först i maj.

Oklar gräns för normering

Tommy Wreeth lyfter att ett av problemen är att parterna inom industrin inte tycks överens om betydelsen av normeringen och vad som ingår.

På presskonferensen framhöll fackens företrädare också bland annat låglönesatsning och avsättningar för arbetstidsförkortning. Och industriavtalens betydelse i sammanhanget när andra förbund senare ska förhandla om ”sina” avtal:

– Facken inom industrin har lyckats hålla tillbaka de försämringar arbetsgivarsidan ville se, sa GS-fackets ordförande Per-Olof Sjöö.

Men från Industriarbetsgivarna var företrädarna tydliga med att märket bara är normerande när det gäller avtalets värde, nivån på löneökningen, och längden på avtalen. Övrigt får respektive fack ta med ”sin” arbetsgivarpart i kommande förhandlingar.

Transports Tommy Wreeth tycker att parternas motsägelsefulla uttalandena på presskonferensen ger en känsla av svajighet och väcker frågor om hur LO-samordningen ska fungera.

LO står bakom

LO:s styrelse rekommenderade på måndagen industrins förbund att ställa sig bakom avtalsförslaget från De opartiska ordförande (Opo).

LO kommer att driva vidare de gemensamma kraven för samtliga tolv förbund inom den samordnade avtalsrörelsen.

– Det här avtalet ligger kvar på historiskt högre nivåer. Det blev inte den nedväxling arbetsgivarna ville. För en genomsnittlig svensk arbetare ger det här ungefär två tusen kronor mer i lön under avtalsperioden, säger LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä i ett pressmeddelande.

Transport har valt att ställa sig utanför LO-samordningen i årets avtalsrörelse. Det motiverat bland annat av skilda förutsättningar: På Transports avtalsområden blir det märke industrin sätter ofta ett tak för lönen, inom industrin däremot ett golv när löneglidning och lokala förhandlingar höjer lönenivåerna rejält.

Förhandlingar för nya kollektivavtal, där det är möjligt att få upp lönerna, kan därför sägas ha större betydelse för fackförbund som Transport.

– Våra förhandlingar fortsätter i dag, säger Tommy Wreeth.

Transportavtalet, som gällt från den 1 april 2023, löpte ut den sista mars. Den här veckan är tre dagar avsatta för förhandlingar med Biltrafikens Arbetsgivareförbund om det största av Transportarbetareförbundets avtal; tisdag – torsdag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Janson:
    1 april, 2025

    Det är bara för Transport att pressa arbetsgivarna till att få upp lönerna så mycket som möjligt. Så länge som kunderna väljer att köpa transporttjänster istället för att ha egna lastbilar och chaufförer så är lönerna för låga och transporterna för billiga. Höj lönerna för chaufförer rejält och sätt press på arbetsgivarna så att de börjar ta betalt av sina kunder vad det kostar att anlita åkerier för att utföra transporter för sina transporter. Då jag numera är pensionär och investerar i aktier i börsbolag så kommer jag ställa krav på att få allt högre avkastning genom högre och större utdelningar från vinsterna i börsbolagen på mina aktier ju mer lönerna går upp för att inte tappa i köpkraft i förhållande till löntagarna i samhället.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Transportarbetarens logga

Delpension i nytt avtal för utlandsförare

Utlandsavtalet. Transport och Biltrafikens Arbetsgivarförbund har kommit överens om ett nytt avtal för chaufförerna som kör på utlandet.

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.