Close
Nya regler för yrkeskompetensbevis kan försvåra för chaufförer att växla mellan gods- och busstrafik.
Close

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Transportföretagens företrädare blev tagna på sängen av det nya regelverket för YKB. I ett pressmeddelande uttrycker organisationen sin förvåning över att Transportstyrelsen inte informerade på förhand om vad som var på gång.

I stora drag innebär nyordningen att chaufförer med så kallad hävdvunnen rätt att köra både gods- och persontransporter och går en fortbildning för godstransporter bara kommer att få ett yrkeskompetensbevis som gäller för godstransporter.

Alltså inte längre för bägge trafikslagen.

Det samma gäller om du som bussförare går en fortbildning för persontransporter.

Hävdvunnen rätt innebär att du tagit ut ett YKB, som krävs för att få köra yrkesmässig trafik.

– Förändringen är inte välkommen. Vi såg särskilt under pandemin att förare kan behöva växla mellan olika förarroller, säger Caj Luoma som är chef för Transportföretagens kompetensförsörjning i ett pressmeddelande.

Kombinerad trafik, där chaufförer kör både lastbil och buss, finns på olika håll i landet. De nya bestämmelserna kommer att försvåra både för enskilda förare och hela branschen, framhåller han. Med hänvisning till att chaufförsbrist råder sedan många år.

– Vi får nu undersöka ärendet närmare och se om och vad som kan göras, säger Caj Luoma.

Transportstyrelsen tolkar nyordningen så här:

  • Förare som har YKB (och hävdvunnen rätt) kommer i fortsättningen (i stället för grundutbildning och prov) att få gå en fortbildning för att få kompetensbevis.
  • Den som går fortbildning för godstransporter får YKB enbart för godstrafik.
  • Den som går fortbildning för persontransporter får bara YKB för persontrafik.
  • Regeländringen träder i kraft först när tiden löper ut för förarens nuvarande bevis. Då väljer chauffören vilken fortbildning hen vill gå. Giltighetstiden på yrkesbeviset är lika lång för både gods och buss, fem år.

Förare som inte redan har YKB får gå en grundutbildning med prov. Vill de senare utvidga sitt bevis för att få köra både lastbil och buss får de gå en grundutbildning på 35 eller 70 timmar och skriva prov. Den som vill kan också gå en hel grundutbildning.

Undantag från de nya reglerna

Men det finns undantag från de nya reglerna, som Transportföretagen tolkar så här:

  • Chaufförer som tidigare har utnyttjat sin hävdvunna rätt och är behöriga att köra fordon som kräver C- och D-behörighet berörs inte av förändringen. De får i fortsättningen behålla sitt YKB för både lastbil och buss genom att gå en fortbildningskurs på 35 timmar.
  • Förare som har tagit körkort efter 2008 och genomgått en grundkurs i YKB för både gods- och persontrafik berörs inte heller av ändringen. För att behålla sin behörighet för bägge trafikslagen räcker det med att de går en fortbildningskurs på 35 timmar under en femårsperiod.
Lastbilschaufför Conny Hård från Stockholm. Privat.

Lastbilsföraren Conny Hård gick nyligen YKB-kurs nummer tre och tycker det är ”väldigt dumt” att särskilja buss- och lastbilschaufförer i olika kurser.

– Det är nog fler än man tror som växlar mellan att köra lastbil och buss. Ska de nu tvingas välja bara ett trafikslag? Några delar skiljer sig mellan gods- och bussutbildningen, men någon extra delkurs borde väl räcka i stället för en hel fortbildningskurs?

– Sverige och hela Europa skriker ju efter förare, så vi ska svara rädda om de vi har. På det här sättet riskerar vi att förlora en viktig kugge i transportbranschen, säger Conny Hård.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    18 mars, 2023

    YKB var en av anledningar till att jag slutade arbeta redan 2018 när jag var 52 år.Jag gick en 35 timmars YKB-utbildning för att få fortsätta köra lastbil, men samtidigt gjorde detta kravet att jag valde att sluta arbeta i förtid istället för att behöva förnya det igen efter 5 år då jag inte lärde mig någonting som jag inte redan kunde under dessa 35 timmar.YKB är något som man kan utbildas i när man tar körkort för tunga fordon, men låt bli att ställa krav på att vara närvarande på repetitionskurser var 5:e år och särskilt för de som har kört i yrkestrafik i 20-30 år eller mer som redan har kunskap om hur det fungerar i trafiken och i transportvärlden.Jag anser att YKB är onödigt och gör det svårt och krångligt att få tag i arbetskraft för en bransch med stort behov av personal.För egen del skulle jag mycket väl kunna köra extra då jag är en frisk pensionär på 56 år, men aldrig att jag kommer att ställa upp på de villkoren som gäller nu med att förnya mitt YKB var 5:e år.Att begära ett YKB bevis för lastbilar och ett annat YKB bevis för bussar visar bara hur inkompetenta beslutsfattarna är när det gäller att få ungdomar att välja att arbeta i transportbranschen och för de som vill arbeta med att omväxlande köra buss och lastbil.

Lästips:

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Transportstyrelsen ska utreda förlängd tid för dubbdäck

Trafik. Tillåten tid för dubbdäck kan komma att förlängas med två veckor på våren. Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda frågan.

Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från och med i dag, den 1 december, får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket det leda till minskade utsläpp.

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Lönebidrag och nystartsjobb – en fuskfabrik

Lönebidrag. En granskning av subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb visar på flera brister. Arbetsförmedlingen har svårt att kontrollera löner på arbetsplatser utan kollektivavtal, och trots omfattande bidragsfusk döms knappt någon alls.

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.

Strejken på Tesla
Jimmy Åsberg den första blockaddagen i Södertälje, en av de fyra hamnar som togs ut i första blockadvågen. Foto: Lilly Hallberg

Brett stöd i Tesla-konflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Granskning: Stora brister på yrkesvux lastbilsutbildningar

Utbildning. Dålig eller ingen träning på att köra lastbilsmonterad kran, truck och hjullastare. Ingen mörkerkörning. Listan på brister är lång när Skolinspektionen krävt åtgärder på 25 av 28 granskade lastbilsförarutbildningar inom yrkesvux.

Blockad mot Tesla en världsnyhet

Konflikt. Transports sympatikonflikt mot Tesla har inte gått obemärkt förbi. I hela världen rapporteras om beslutet att stoppa Elon Musks elbilar i de svenska hamnarna.

Utesluten SD-politiker utesluts från – SD

Politik. Transport har i svenska domstolar förgäves hävdat sin rätt att utesluta en lastbilschaufför sedan han valts in för Sverigedemokraterna i ett kommunfullmäktige. Nu utesluts han från SD efter att ha dömts för grovt rattfylleri.

Avtal 2023
Lastare vid SAS-plan på Arlanda. Foto9: Justina Öster

Nytt lönesystem i stora flygavtalet

Flyg. I Transport och Svenska Flygbranschens nya kollektivavtal öppnas det upp för lokalt förhandlade individuella löner. Det blir en ny utmaning för fackklubbarna att fördela potterna.