Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Efter tre försök att stoppa förslagen under de senaste två veckorna svävade lagpaketet i ovisshet in i det sista. Men när Europaparlamentarikerna till slut skulle fatta beslut blev det runt hundra rösters övervikt till de kompromissförslag som mejslats fram under flera års tid.

Det rör sig om tre lagpaket som berör kör- och vilotider, utstationering och cabotage.

– Jag välkomnar bättre och tuffare regler för cabotage och utstationering. Äntligen kommer mycket av den gråzonsverksamhet vi påtalat i många år bli olaglig. Allt är inte bra, det finns negativa delar, särskilt när det gäller kör- och vilotider, men som helhet bedömer vi att vi får ett bättre regelverk. Nu ligger parlamentets ståndpunkt nära rådets så det borde gå att nå en gemensam lösning relativt snabbt, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Marita Ulvskog (S) kom in i parlamentets transportutskott efter att ledamoten Jens Nilsson (S) gått bort. Nilsson hade tagit fram parlamentets första förslag om nya cabotageregler, ett arbete som hans tyska partikamrat Ismail Ertug tog över.

– En bättre sorti kunde det här parlamentet inte få. Vi värnar om alla medborgare men framför allt de mest utsatta, alla vardagshjältar, som nu får lika lön för lika arbete – oavsett om det gäller byggnadsarbetare eller yrkeschaufförer. En bra dag, säger Marita Ulvskog (S) i ett pressmeddelande.

För Europeiska transportarbetarfederationen (ETF) har kör- och vilotiderna varit en stor fråga. ETF skriver i ett pressmeddelande att de är väldigt nöjda med att kör- och vilotidsreglerna förblir mer eller mindre oförändrade. Än en gång bekräftas också att den långa vilan inte ska få tas i hytten.

Den nya smarta färdskrivaren ska dessutom göra det svårare att fuska, eftersom den regelbundets sparar fordonets position med hjälp av en inbyggd gps. Något förvånande beslutades också att lätta lastbilar inte längre kommer att undantas från kravet på digital färdskrivare. Enligt parlamentets beslut ska alla lastbilar ha den nya färdskrivaren monterad senast om fem år.

Cabotage, alltså rätten att göra vissa inrikestransporter i samband med en internationell transport, får nya regler. Enligt beslutet blir det ok med fria cabotagekörningar under tre dagar. Därefter blir det förbjudet att ta nya cabotagekörningar innan det utländska åkeriets fordon har spenderat 60 timmar i sitt etableringsland.

Förra året beslutade EU om nya utstationeringsregler. De innebär i korthet att arbetare som skickas ut till ett annat land för att jobba har rätt till samma lön som inhemska arbetare. Då var chaufförer undantagna. Men med det nya beslutet kommer de inte längre att vara det.

Chaufförer kommer att räknas som utstationerade från dag ett, förutom vid specifika undantag.  I Sverige, där kollektivavtalen ofta reglerar lön, bör det innebära att utstationerade arbetare ska få lön enligt kollektivavtalen. Den svenska riksdagen ska senast nästa sommar ha klubbat en lag som så att säga implementerar EU-beslutet i svensk lagstiftning. Exakt hur den kommer att se ut vet vi inte. Vi vet inte heller om chaufförer kommer med då, eller vid ett senare skede.

Nu återstår det för parlamentet att komma överens med medlemsländerna i en så kallad trialog. Medlemsländernas position ligger ganska nära det beslut som fattade i dag. I december beskrev vi transportministrarnas överenskommelse. Läs mer om den här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Alen Kazazic:
    11 april, 2020

    Hoppas att detta bli genomförd asap så åkare kan höja pris på sina tjänster , så som det är nu på lös trailertrafik man slavar åt stora speditioner som sätter priser på sina körningar enligt utländska bilar och tjänster . Det är inte enbart åkare som är "bovar" speditioner borde betala enligt kollektivavtal sina körningar så kan man betala chaufförer enligt kollektivavtal .

  2. Johan Larsson:
    9 april, 2019

    Då är det upp till bevis för vår regering att se till att berörda myndigheter får klara uppdrag och resursen att kontrollera o lagföra de som bryter mot reglerna. Som de politiska vindarna blåser idag känns det som det kan bli svårt.

  3. Margareta Liljedahl Eriksson:
    5 april, 2019

    Ett stort steg i rätt riktning har tagits. Men regler och teknik måste kompletteras med ökad närvaro av trafikpoliser och bilinspektörer. I många år har vi sett en drastisk minskning av dessa yrkeskårer ute på våra vägar. I Skåne som är en expansiv region med ökad tung trafik kommer nu att få se fler trafikkontroller genom insatser, men det kommer att behövas på fler ställen och nya ställen. Satsa på att utbilda fler trafikpoliser, så att vi gemensamt med teknik och lagen kan få bukt med den djungel som råder på våra vägar.

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.