Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Efter tre försök att stoppa förslagen under de senaste två veckorna svävade lagpaketet i ovisshet in i det sista. Men när Europaparlamentarikerna till slut skulle fatta beslut blev det runt hundra rösters övervikt till de kompromissförslag som mejslats fram under flera års tid.

Det rör sig om tre lagpaket som berör kör- och vilotider, utstationering och cabotage.

– Jag välkomnar bättre och tuffare regler för cabotage och utstationering. Äntligen kommer mycket av den gråzonsverksamhet vi påtalat i många år bli olaglig. Allt är inte bra, det finns negativa delar, särskilt när det gäller kör- och vilotider, men som helhet bedömer vi att vi får ett bättre regelverk. Nu ligger parlamentets ståndpunkt nära rådets så det borde gå att nå en gemensam lösning relativt snabbt, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Marita Ulvskog (S) kom in i parlamentets transportutskott efter att ledamoten Jens Nilsson (S) gått bort. Nilsson hade tagit fram parlamentets första förslag om nya cabotageregler, ett arbete som hans tyska partikamrat Ismail Ertug tog över.

– En bättre sorti kunde det här parlamentet inte få. Vi värnar om alla medborgare men framför allt de mest utsatta, alla vardagshjältar, som nu får lika lön för lika arbete – oavsett om det gäller byggnadsarbetare eller yrkeschaufförer. En bra dag, säger Marita Ulvskog (S) i ett pressmeddelande.

För Europeiska transportarbetarfederationen (ETF) har kör- och vilotiderna varit en stor fråga. ETF skriver i ett pressmeddelande att de är väldigt nöjda med att kör- och vilotidsreglerna förblir mer eller mindre oförändrade. Än en gång bekräftas också att den långa vilan inte ska få tas i hytten.

Den nya smarta färdskrivaren ska dessutom göra det svårare att fuska, eftersom den regelbundets sparar fordonets position med hjälp av en inbyggd gps. Något förvånande beslutades också att lätta lastbilar inte längre kommer att undantas från kravet på digital färdskrivare. Enligt parlamentets beslut ska alla lastbilar ha den nya färdskrivaren monterad senast om fem år.

Cabotage, alltså rätten att göra vissa inrikestransporter i samband med en internationell transport, får nya regler. Enligt beslutet blir det ok med fria cabotagekörningar under tre dagar. Därefter blir det förbjudet att ta nya cabotagekörningar innan det utländska åkeriets fordon har spenderat 60 timmar i sitt etableringsland.

Förra året beslutade EU om nya utstationeringsregler. De innebär i korthet att arbetare som skickas ut till ett annat land för att jobba har rätt till samma lön som inhemska arbetare. Då var chaufförer undantagna. Men med det nya beslutet kommer de inte längre att vara det.

Chaufförer kommer att räknas som utstationerade från dag ett, förutom vid specifika undantag.  I Sverige, där kollektivavtalen ofta reglerar lön, bör det innebära att utstationerade arbetare ska få lön enligt kollektivavtalen. Den svenska riksdagen ska senast nästa sommar ha klubbat en lag som så att säga implementerar EU-beslutet i svensk lagstiftning. Exakt hur den kommer att se ut vet vi inte. Vi vet inte heller om chaufförer kommer med då, eller vid ett senare skede.

Nu återstår det för parlamentet att komma överens med medlemsländerna i en så kallad trialog. Medlemsländernas position ligger ganska nära det beslut som fattade i dag. I december beskrev vi transportministrarnas överenskommelse. Läs mer om den här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Alen Kazazic:
    11 april, 2020

    Hoppas att detta bli genomförd asap så åkare kan höja pris på sina tjänster , så som det är nu på lös trailertrafik man slavar åt stora speditioner som sätter priser på sina körningar enligt utländska bilar och tjänster . Det är inte enbart åkare som är "bovar" speditioner borde betala enligt kollektivavtal sina körningar så kan man betala chaufförer enligt kollektivavtal .

  2. Johan Larsson:
    9 april, 2019

    Då är det upp till bevis för vår regering att se till att berörda myndigheter får klara uppdrag och resursen att kontrollera o lagföra de som bryter mot reglerna. Som de politiska vindarna blåser idag känns det som det kan bli svårt.

  3. Margareta Liljedahl Eriksson:
    5 april, 2019

    Ett stort steg i rätt riktning har tagits. Men regler och teknik måste kompletteras med ökad närvaro av trafikpoliser och bilinspektörer. I många år har vi sett en drastisk minskning av dessa yrkeskårer ute på våra vägar. I Skåne som är en expansiv region med ökad tung trafik kommer nu att få se fler trafikkontroller genom insatser, men det kommer att behövas på fler ställen och nya ställen. Satsa på att utbilda fler trafikpoliser, så att vi gemensamt med teknik och lagen kan få bukt med den djungel som råder på våra vägar.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget klargörande från DSV om åkerihärvan i Norrköping

Åkeri. Speditören DSV kommenterar inte uppgifterna om tricksande med kontrakt och bolag, efter att åkeriet Norrköping Transport NL skapat negativa rubriker i media.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Transportarbetarens logga

EU-kommissionen vill ha bättre villkor för gig-jobbare

Gig-jobb. Omkring tre miljoner européer livnär sig enbart på gig-jobb. Nu vill EU förbättra deras ofta dåliga villkor med ett direktiv. Reglera plattformsföretagens arbetsgivaransvar, kräver Transport.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.