Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

– Nu sätter vi i gång och mobiliserar mot EU-parlamentet. Målet är att få till det vi saknar i ministerrådets uppgörelse, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Detta har hänt:

Under måndagen och in på tisdagsdygnet träffades EU-ministrarna i Bryssel. På dagordningen stod mobilitetspaketet – en samling av förslag om villkoren för Europas transportbransch.

Förhandlingarna mellan västländer och östländer var tuff. Men Tomas Eneroth var nöjd med resultatet, som kan sammanfattas så här:

  • Striktare regler för cabotage. Lastbilar från andra EU-länder ska få köra högst tre inrikestransporter under sju dagar efter att de kommit in i Sverige. Sedan måste bilen lämna landet och vara borta i minst fem dagar.
  • Reglerna om utstationerad arbetskraft vidgas. Det betyder att förare från ett annat EU-land har rätt till svensk lön och vissa andra svenska villkor när de kör i Sverige.
  • Nya smarta färdskrivare kommer att krävas i nya lastbilar som rullar i EU från 2022. I befintliga fordon från 2024. De gör att myndigheterna lättare kan kontrollera att reglerna kring cabotage och utstationering följs.
  • Undantaget för kombitransporter, som har gjort det möjligt för åkerier från andra länder att köra i Sverige utan att registrera sina lastbilar här, tas bort. Det handlar om transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. Reglerna, som kom till för att skona miljön, har utnyttjats för att runda cabotagereglerna.

– Det är bra för hela EU med striktare generella regler, och för svensk del är det mycket bra, kommenterar Tomas Eneroth morgonen efter förhandlingarna.

Transport har analyserat överenskommelsen, och även Magnus Falk konstaterar att det handlar om klara förbättringar inom just de områdena: cabotageregler, kombitrafik och utstationering.

Men han saknar det som inte kom med i uppgörelsen från ministermötet. Framtidens kör- och vilotidsregler kommer, med denna uppgörelse, inte att stoppa dagens sociala utnyttjande av chaufförer från låglöneländer.

– Det blir tydligt att chaufförerna inte får ta sin långa veckovila i hytterna, men när det gäller den reducerade veckovilan behöver åkeriet inte ordna övernattning, säger Magnus Falk.

– Och när reglerna samtidigt tillåter tre veckor utan lång veckovila kommer chaufförerna att få köra 18 dagar av 20, och få bo i sina hytter tre veckor i sträck. Där finns eftergiften åt östländerna.

När nu transportministrarna har gjort sin överenskommelse ska politikerna i EU-parlamentet debattera och fatta beslut om mobilitetspaketet. Sedan återstår den så kallade trialogen – då kommissionen, parlamentet och ländernas ministrar slutligt ska enas om hur lagar och regler ska ändras.

– Nu vet vi att det finns en otroligt stark majoritet för förändring, säger Tomas Eneroth. Både parlamentet och kommissionen vill att fortsättningen ska gå fort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Europas flyg på katastrofens rand

Flyg. Över hälften av markpersonalen på Europas flygplatser är utan arbete, visar en kartläggning av Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF. Nu krävs statliga satsningar på flygplatserna och markpersonalen. Sektorn riskerar att slås i spillror om inget görs, hävdar facket.

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Transportarbetarens logga

Förslag för rättvisare konkurrens på vägarna

Åkeri. Regeringen vill ha kompletterande regler för kör- och vilotider i yrkestrafiken. Förslaget är nu ute på remiss hos bland annat Svenska Transportarbetareförbundet.

Flaggmanifestation Svinesund avd 55

Transport i svensk-norsk manifestation för pendlare

Facket. Till stöd för gränspendlare genomförde LO Sverige och LO Norge en manifestation på måndagen. Folk från Transports avdelning i Uddevalla fanns på plats med fana på Gamla Svinesundsbron.

Hungrig.se hade uppställningsplats för sina bilar utanför Transports avdelning i Kristianstad. Fordonet på bilden är numera sålt till en privatperson.

Skattesmäll efter samgående– Foodora krävs på 21 miljoner

Matbud. Förra året gick Foodora samman med konkurrenten Restaurangonline, ett bolag som enligt Skatteverket tricksat med luftfakturor, bulvaner och svart betalning för närmare 277 000 matleveranser. Nu krävs Foodora på de 21 miljoner i obetalda skatter och avgifter som partnern skulle ha betalat.

Manifestation på bron mellan Sverige och Norge

Facket. Måndagen den 1 mars hålls en flaggmanifestation till stöd för pendlare som drabbats av den stängda riksgränsen. Folk från Transports avdelning i Uddevalla finns på plats på Gamla Svinesundsbron.

Fler ska jobba mer på a-kassan

A-kassan. Transports a-kassa förstärker med tolv personer för att klara ökad arbetsbelastning. Och ska hjälpa den utsatta Alfa-kassan, vars medlemmar får vänta på ersättning i upp till fem månader.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Här är villkoren i det nya avtalet med Foodora

Matbud Transport har tecknat kollektivavtal med Foodora. Uppgörelsen som skrevs under på torsdagen gäller alla anställda i bolaget, inklusive över 2 000 cykel- och mopedbud.

Transport tecknar avtal för östförare som kör för Lidl

Åkeri. Transport har tecknat ett kollektivavtal, ett utstationeringsavtal, med det tyska åkeriet Meyer, som kör för Lidl i Sverige. – Det innebär att 53 utländska chaufförer får svenska löner, säger ombudsman Tommy Jonsson som ingår i förbundets Ordning och redagrupp.

corona
Genrebild taxi i Stockholm

Taxi Stockholm tvingar förarna att acceptera resenärer i framsätet

Taxi. Tvärt emot alla rekommendationer uppmanar Taxi Stockholm chaufförerna att låta kunder som önskar få åka i framsätet. Förare som ändå säger nej riskerar att straffas med poängavdrag. ”Förkastligt!” säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Avtal 2021
Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Avtal 2021
Genrebild taxi i Stockholm

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Avtal 2021

Många frågor till facket om taxivarslet

Taxi. Inför den taxikonflikt som rycker allt närmare får Transport många frågar. En handlar om fackligt medlemskap. Måste jag som förare svara när åkaren frågar om jag är med i Transport? – Nej, det finns ingen skyldighet att upplysa om det, säger Mats H Andersson, central taxiombudsman på förbundet.

Anne Alfredsson och Lars Mikaelsson på väg in i rätten. Mats Fredlunds ryggtavla till vänster. (toppbild)

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Avtal 2021

Tvisten om taxiförarnas löner rullar vidare

Taxi. Transports konfliktvarsel hänger fortfarande över taxibranschen. Under tisdagen har fack och arbetsgivare haft nya överläggningar med de utsedda medlarna. Om ingen uppgörelse nås inleds stridsåtgärderna på måndag nästa vecka.

Avtal 2021

Hamnfack tecknade nytt andrahandsavtal

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har tecknat ett nytt avtal med Sveriges Hamnar. Uppgörelsen är ett andrahandsavtal och i princip identiskt med Transports först tecknade avtal. Enda skillnaden är att HF fick till en egen arbetsgrupp som ska granska situationen för behovsanställda.

Avtal 2021
Genrebild taxi i Stockholm

Det här gäller för taxichaufförer under konflikten!

Taxi. En konflikt rycker allt närmare på taxiområdet. Transport har lagt ett varsel som omfattar alla taxiföretag som är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Om stridsåtgärderna träder i kraft den 15 februari är det detta som gäller.