Illustration till: Vad vill EU med vägtrafiken?

Vad vill EU med vägtrafiken?

Frågor & svar. Det snackas om nya kör- och vilotider för lastbilschaufförer. Och glunkas om uppluckrade cabotageregler för utländska åkerier i Sverige. Något slags EU-paket för vägtrafiken är på gång, borta i Bryssel. Här försöker vi bena ut begreppen.

1. Vad är mobilitetspaketet?

Det stora paketet med förslag om ny lagstiftning och förändrade regler inom hela transportsektorn heter Mobility package (rörlighetspaketet), men brukar kallas vägpaketet.

EU-kommissionen presenterade första delen i år. I november kom del två med insatser för miljön, satsningar på miljöbilar och en översyn av så kallade kombitransporter. Kommissionen vill främja transporter med kombinerade trafikslag, som järnväg, sjöfart och lastbil. Vägtransporterna ska kortas och trafiken styras om till mer räls och vatten.

Tredje och sista delen av paketet ska lanseras 2018.

 

2. Varför lägger EU-kommissionen en massa förslag om vägtrafiken nu?

Vägtransporterna sysselsätter cirka fem miljoner européer. Sektorn är också en av få där utsläppen sedan 1990 har ökat inom unionsländerna. Landtransporterna står i dag för nästan en fjärdedel av utsläppen av växthusgaser, uppger EU. Orsaken är den stigande efterfrågan. Kommissionen säger sig vilja hejda ökningen och leva upp till klimatmålen i Parisavtalet.

Andra skäl är att reglerna behöver komma i kapp den snabba tekniska utvecklingen, en ny ekonomi och att fler människor jobbar mer eller mindre tillfälligt i andra EU-länder.

Kommissionen är rädd att EU ska hamna på efterkälken gentemot Asien, och hävdar att man vill skapa en mer konkurrenskraftig och socialt rättvis transportsektor. Syftet sägs också vara att minska företagens administrativa bördor, förbättra kontrollen av att regler följs, skapa en mer jämlik konkurrens och förtydliga oklara lagar.

 

3. Varför ska en svensk lastbilschaufför bry sig?

Nya regler om bland annat kör- och vilotider och hur mycket utländska åkerier får köra i Sverige påverkar dig som chaufför. Både direkt i form av arbetstider och indirekt i fråga om konkurrens från andra EU-länder.

 

4. Vad händer med den heta frågan – cabotagetrafiken?

I dags tillåts tre inrikeskörningar inom sju dagar av utländska åkerier (som innan dess levererat gods i eller utanför ett annat EU-land). Tanken är att undvika tomma lastbilar och spara miljön. Kommissionen vill i stället tillåta ett obegränsat antal körningar under fem dagar.

Transport invänder att förslaget skapat stort missnöje och oro bland yrkeschaufförerna. Med ett fritt antal transporter kan utlandsåkerier planera en vanlig arbetsvecka för en chaufför som kör cabotage. Tar man bort begränsningen av antal så måste man samtidigt minska max antal dagar till två eller tre.

Transport vill i stället begränsa det totala antalet cabotagekörningar under en kalendermånad. Utländska företag ska inte kunna köra kontinuerligt cabotage, som i dag, och komma runt reglerna genom att rulla över gränsen till exempelvis Norge en gång i veckan.

En tydlig definition av vad som menas med tillfällig trafik saknas fortfarande. Begränsas cabotagetiden under en längre period så blir det tydligare. Kontrollerna av att cabotagereglerna följs behöver också stärkas mer än kommissionen föreslår.

Kommissionens förslag främjar inte konkurrens på lika villkor. Risken är att svenska chaufförer förlorar sina jobb och att miljön skadas av äldre fordon med mer utsläpp, anser Transport.

 

5. Hur länge ska chaufförer få sova i lastbilshytten?

Reglerna har varit otydliga och tolkats olika i unionsländerna. Kommissionen föreslår att chaufförer inte ska få ta sin reguljära veckovila i hytten. Arbetsgivarna ska därför bli skyldiga att erbjuda logi med mat- och duschmöjligheter för förare som kör långdistanstransporter när de ska ta 45-timmars-vila.

 

6. Det knådas också på nya regler för kör- och vilotider?

Enligt dagens bestämmelser ska chaufförer ta sin 45-timmars-vila senast efter sex dagars arbete. Tar förarna förkortad veckovila är det 24 timmars vila efter sex dagar som gäller.

EU-kommissionen föreslår i stället att förare under en fyra-veckors-period ska kunna ta upp till två förkortade 24-timmars-raster. Kompensationen för den minskade vilan måste sedan läggas till den följande ordinarie vilan.

Förslaget ökar flexibiliteten. Utlandsförarna kan åka hem efter tre arbetsveckor och vara hemma i fem dagar, i stället för att vara borta flera månader i sträck. De blir mer utvilade och vägtrafiken säkrare, menar kommissionen.

Transport invänder att kommissionen beskär veckovilan. Skjuter chaufförerna upp sin långa ledighet så kan de köra på i tre veckor – och under den tiden bara ha två lediga dagar. Det innebär trötta förare, långa perioder utan kontakt med familj och vänner samt sämre trafiksäkerhet.

Kommissionens förbud mot veckovila i hytten blir ett slag i luften eftersom chaufförerna fortfarande kan ta sin dygnsvila där. I praktiken kommer de att bo i sina fordon tre veckor i sträck, varnar Transport, som vill behålla dagens kör- och vilotider.

 

7. Är det fler förslag och förändringar på gång?

Åtskilliga. Kommissionen presenterar olika åtgärder för att bekämpa så kallade brevlådeföretag. Andra rör transportköparnas ansvar för att lagar och bestämmelser följs under transporterna, men är för svaga, tycker Transport.

Förslag finns om att chaufförer ska registrera gränspassager manuellt. Det så kallade kombidirektivet, för kombinerade transporter via järnväg, sjöfart och väg, har också setts över. Men nyheterna är få. Kommissionen uppmuntrar kombitransporter, av miljöskäl. Transport anser tvärtom att reglerna utnyttjas för att runda cabotagereglerna och vill avskaffa dem helt.

 

8. Var det inte nya bestämmelser för utlandsarbetare också?

Jo, det så kallade utstationeringsdirektivet gäller anställda som arbetar tillfälligt i andra medlemsländer. Direktivet behandlas nu i unionen med förslag om att tillfälliga utländska anställda ska ha samma lön som arbetstagare i värdlandet.

Men kommissionen vill ha särskilda bestämmelser för transportsektorn. Man föreslår att utlandsförare, som under en månad vistas kortare tid än tre dagar i en medlemsstat, inte ska omfattas av utstationeringsreglerna om lön, semester och andra villkor. Stannar chaufförerna längre än tre dagar i en månad ska utstationeringsreglerna däremot gälla.

Kommissionen föreslår även att företag vid utstationering ska informera berörda myndigheter om chaufförer och vilka fordon de kör. Transport anser att värdlandets löner och villkor ska gälla, oavsett om det handlar om internationella, cabotage- eller kombitransporter.

 

9. Vad händer nu?

Den 5 december träffas infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) och EU:s transportministrar i Bryssel för att bland annat diskutera nya cabotageregler och andra förslag i vägpaketet.

Det manglas nu av politikerna i både EU-parlamentet, ministerrådet (med ministrar från unionens länder) och kommissionen – innan de nya reglerna klubbas och införs i medlemsländerna.

Tidsplanen är inte klar. Bulgarien som ordförandeland från årsskiftet kan sinka processen, tror bedömare. Många vill ha paketet i hamn före valet till EU-parlamentet i juni 2019.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Mattias Goldmann vd och grundare 2030-sekretariatet.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Oklart vad nya EU-reglerna innebär för svenska gigarbetare

Gigarbetare. EU har förhandlat fram ett plattformsdirektiv. Oklart hur det påverkar den svenska arbetsmarknaden.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.