Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Efter tre försök att stoppa förslagen under de senaste två veckorna svävade lagpaketet i ovisshet in i det sista. Men när Europaparlamentarikerna till slut skulle fatta beslut blev det runt hundra rösters övervikt till de kompromissförslag som mejslats fram under flera års tid.

Det rör sig om tre lagpaket som berör kör- och vilotider, utstationering och cabotage.

– Jag välkomnar bättre och tuffare regler för cabotage och utstationering. Äntligen kommer mycket av den gråzonsverksamhet vi påtalat i många år bli olaglig. Allt är inte bra, det finns negativa delar, särskilt när det gäller kör- och vilotider, men som helhet bedömer vi att vi får ett bättre regelverk. Nu ligger parlamentets ståndpunkt nära rådets så det borde gå att nå en gemensam lösning relativt snabbt, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Marita Ulvskog (S) kom in i parlamentets transportutskott efter att ledamoten Jens Nilsson (S) gått bort. Nilsson hade tagit fram parlamentets första förslag om nya cabotageregler, ett arbete som hans tyska partikamrat Ismail Ertug tog över.

– En bättre sorti kunde det här parlamentet inte få. Vi värnar om alla medborgare men framför allt de mest utsatta, alla vardagshjältar, som nu får lika lön för lika arbete – oavsett om det gäller byggnadsarbetare eller yrkeschaufförer. En bra dag, säger Marita Ulvskog (S) i ett pressmeddelande.

För Europeiska transportarbetarfederationen (ETF) har kör- och vilotiderna varit en stor fråga. ETF skriver i ett pressmeddelande att de är väldigt nöjda med att kör- och vilotidsreglerna förblir mer eller mindre oförändrade. Än en gång bekräftas också att den långa vilan inte ska få tas i hytten.

Den nya smarta färdskrivaren ska dessutom göra det svårare att fuska, eftersom den regelbundets sparar fordonets position med hjälp av en inbyggd gps. Något förvånande beslutades också att lätta lastbilar inte längre kommer att undantas från kravet på digital färdskrivare. Enligt parlamentets beslut ska alla lastbilar ha den nya färdskrivaren monterad senast om fem år.

Cabotage, alltså rätten att göra vissa inrikestransporter i samband med en internationell transport, får nya regler. Enligt beslutet blir det ok med fria cabotagekörningar under tre dagar. Därefter blir det förbjudet att ta nya cabotagekörningar innan det utländska åkeriets fordon har spenderat 60 timmar i sitt etableringsland.

Förra året beslutade EU om nya utstationeringsregler. De innebär i korthet att arbetare som skickas ut till ett annat land för att jobba har rätt till samma lön som inhemska arbetare. Då var chaufförer undantagna. Men med det nya beslutet kommer de inte längre att vara det.

Chaufförer kommer att räknas som utstationerade från dag ett, förutom vid specifika undantag.  I Sverige, där kollektivavtalen ofta reglerar lön, bör det innebära att utstationerade arbetare ska få lön enligt kollektivavtalen. Den svenska riksdagen ska senast nästa sommar ha klubbat en lag som så att säga implementerar EU-beslutet i svensk lagstiftning. Exakt hur den kommer att se ut vet vi inte. Vi vet inte heller om chaufförer kommer med då, eller vid ett senare skede.

Nu återstår det för parlamentet att komma överens med medlemsländerna i en så kallad trialog. Medlemsländernas position ligger ganska nära det beslut som fattade i dag. I december beskrev vi transportministrarnas överenskommelse. Läs mer om den här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Alen Kazazic:
    11 april, 2020

    Hoppas att detta bli genomförd asap så åkare kan höja pris på sina tjänster , så som det är nu på lös trailertrafik man slavar åt stora speditioner som sätter priser på sina körningar enligt utländska bilar och tjänster . Det är inte enbart åkare som är "bovar" speditioner borde betala enligt kollektivavtal sina körningar så kan man betala chaufförer enligt kollektivavtal .

  2. Johan Larsson:
    9 april, 2019

    Då är det upp till bevis för vår regering att se till att berörda myndigheter får klara uppdrag och resursen att kontrollera o lagföra de som bryter mot reglerna. Som de politiska vindarna blåser idag känns det som det kan bli svårt.

  3. Margareta Liljedahl Eriksson:
    5 april, 2019

    Ett stort steg i rätt riktning har tagits. Men regler och teknik måste kompletteras med ökad närvaro av trafikpoliser och bilinspektörer. I många år har vi sett en drastisk minskning av dessa yrkeskårer ute på våra vägar. I Skåne som är en expansiv region med ökad tung trafik kommer nu att få se fler trafikkontroller genom insatser, men det kommer att behövas på fler ställen och nya ställen. Satsa på att utbilda fler trafikpoliser, så att vi gemensamt med teknik och lagen kan få bukt med den djungel som råder på våra vägar.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.