Close
Rapporter om var utländska lastbilar befinner sig bidrar till att kartlägga tillfälliga inrikestransporter i Sverige. (Arkivbild)
Close
Cabotagestudien 2020

Nya cabotagestudien är igång!

Åkeri. Dags att börja tagga utländska lastbilar. Den nya, stora cabotagestudien har inletts. Som tidigare bygger forskningen på allmänhetens rapporter. Och fakta om vägtransporterna behövs mer än någonsin, enligt Henrik Sternberg – professorn som kallats mr Cabotagestudien.

– Det är spännande. Efter snart fem år är vi tillbaka. Den stora motivationen ligger i att studien genomförs av frivilliga, säger logistikforskaren Henrik Sternberg, som själv alltid tillhört de främsta på rapportörerna topplista.

Henrik Sternberg
Henrik Sternberg.              Foto: Lunds universitet

Denna gång kan han dock själv inte vara med ute på de svenska vägarna. Coronapandemin har satt stopp. I stället leder Henrik Sternberg cabotagestudien från USA. Sedan två är han anställd som professor vid Iowa State University.

Men Henrik Sternberg är övertygad om att det kommer att gå utmärkt att genomföra insamlandet av data. De första veckorna i augusti testades tekniken i Danmark med gott resultat.

Cabotagestudien har också vuxit och demokratiserats, med en styrelse på åtta personer, och kommunikationen sköts av ett stort antal volontärer.

– Först var jag i princip ensam, i dag är vi ett kollektiv, säger Henrik Sternberg.

Men hans nya metod att samla in data fick enormt genomslag redan i den första cabotagestudien, som genomfördes 2013. Tusentals chaufförer, och andra ute på vägarna, följde uppmaningen att rapporterna in registreringsnummer på utländska lastbilar. Henrik Sternberg och hans forskarlag kunde se hur lastbilar från andra länder förflyttade sig i Sverige. Många hundra med största sannolikhet illegalt.

Förhoppningen är att i dag kunna se hur lastbilstrafiken har utvecklats under åren som gått.

– Det sägs att många företag börjat använda sig av utländska chaufförer nu under coronapandemin, för att det är billigare. Det vet vi inte om det stämmer, det får vi se, säger Henrik Sternberg.

Han ser också fram emot att kunna jämföra årets resultat med framtida, inom kort. Då ska länderna inom EU ha infört ett nytt regelverk för vägtransporter.

Kräver kontroll

I somras drev EU-parlamentet slutgiltigt igenom det så kallade mobilitetspaketet, som ska minska osund konkurrens inom åkeribranschen och förbättra villkoren för chaufförerna.

Svenska Transportarbetareförbundet välkomnar paketet, som mötts av hårt motstånd från länder och aktörer som tjänar på lönedumpning.

Också Henrik Sternberg anser att det nya regelverket kan leda till en enorm förändring. Men att det också kräver stora resurser för att kontrollera efterlevnaden:
– Vi vet ännu inte hur det omsätts i praktiken. Finns inte fungerande övervakning kommer mobilitetspaketet ha noll effekt, säger han.

– Resultat från cabotagestudien gör det möjligt att ställa politikerna mot väggen, visa på hur det faktiskt ser ut. Fakta behövs mer än någonsin.

Syftet med cabotagestudien är att kartlägga cabotage, tillfällig inrikestrafik i andra länder. Inte primärt att väcka opinion.

– Men självklart vill vi att resultaten omsätts, både när det gäller dålig arbetsmiljö och nedsmutsning, utsläpp som följer i kölvattnet av billigare transporter.

Tidigare cabotagestudier visar att priset för billigare transporter i hög grad betalas av chaufförer, framför allt från länder i östra Europa. De tvingas leva månadsvis i bilarna, med en lön som är en bråkdel av en chaufförslön i landet de arbetar i.

Transportarbetarförbundet stödjer cabotagestudien, genom Elin och Charles Lindleys stiftelse. Den studie som nu genomförs har fått ett bidrag på drygt en miljon kronor, som gått till ny teknik.

– Utan Lindleybidraget till att utveckla systemet hade vi på Iowa State aldrig kunnat göra den här forskningen med hjälp av allmänheten. Cabotagestudien är väldigt dyr att utveckla, säger Henrik Sternberg.

Transportstöd

Transports ordförande Tommy Wreeth följer studien med stort intresse.

– Jag ser det som en jättebra möjlighet för att oss kunna påtala osund konkurrens, som olaglig inrikestrafik – ska man gå till politikerna med krav måste vi också kunna visa faktaunderlag och kunna påvisa vad som behöver kontrolleras, säger han.

– Jag har stora förhoppningar att studien kommer att ge en bra verklighetsbild. I grunden är cabotage en bra idé, men det har blivit fel på många håll.

Tommy Wreeth lyfter som exempel hur transportjätten Bring Trucking utnyttjade utländska chaufförer, som i praktiken körde Ikeagods heltid i Sverige – med slovakisk lön.

– Ikea trodde nog att de köpte en så kallad schysst transport, men Bringbilarna från Slovakien lämnade aldrig Sverige. Den enda internationella transporten som skedde var en minibuss som kom varje söndag med åtta nya, utländska chaufförer och bytte av det gäng som varit i Sverige och kört sex till åtta veckor i landet under cabotageflagg, säger han.

– Bara i detta specifika fall kan det röra sig om 60 – 70 chaufförer som utförde olaglig inrikestrafik.

När det gäller EU:s mobilitetspaket understryker Tommy Wreeth liksom Henrik Sternberg nödvändigheten av kontroller för att EU:s mobilitetspaket ska ha effekt:

– Någon form av elektronisk övervakning krävs för att se lastbilarnas rörelser in och ut ur landet, och hur många resor som görs inom landet.

Transports ordförande är liksom 2015 med ute längs vägarna för att rapportera in utländska registreringsskyltar. Cabotagestudien 2020 har startat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

I en tidigare artikel skrev vi om flisbilsföraren Johan (fingerat namn) som skakade sönder rygg och nacke i en dålig förarstolstol på knaggliga norrländska vägar. I dag är han sjukskriven med ständig värk. Han längtar tillbaka ut på vägen och får juridisk hjälp av Transport och fackets juridiska byrå LO-TCO Rättsskydd för att få ut ersättning från Försäkringskassan.

Bra förarstol kan rädda ryggen

Arbetsmiljö. Dåliga förarstolar och skakiga vägar är en skadlig kombination. Men mätningar av vibrationer är ingen het fråga i transportbranschen. ”Satsa på bra stolar. Chaufförer som mår bra gör ett bättre jobb”, råder Volvos Göran Bergqvist. Läs andra delen i vår granskning av helkroppsvibrationer.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.