Close
Rapporter om var utländska lastbilar befinner sig bidrar till att kartlägga tillfälliga inrikestransporter i Sverige. (Arkivbild)
Close
Cabotagestudien 2020

Nya cabotagestudien är igång!

Åkeri. Dags att börja tagga utländska lastbilar. Den nya, stora cabotagestudien har inletts. Som tidigare bygger forskningen på allmänhetens rapporter. Och fakta om vägtransporterna behövs mer än någonsin, enligt Henrik Sternberg – professorn som kallats mr Cabotagestudien.

– Det är spännande. Efter snart fem år är vi tillbaka. Den stora motivationen ligger i att studien genomförs av frivilliga, säger logistikforskaren Henrik Sternberg, som själv alltid tillhört de främsta på rapportörerna topplista.

Henrik Sternberg
Henrik Sternberg.              Foto: Lunds universitet

Denna gång kan han dock själv inte vara med ute på de svenska vägarna. Coronapandemin har satt stopp. I stället leder Henrik Sternberg cabotagestudien från USA. Sedan två är han anställd som professor vid Iowa State University.

Men Henrik Sternberg är övertygad om att det kommer att gå utmärkt att genomföra insamlandet av data. De första veckorna i augusti testades tekniken i Danmark med gott resultat.

Cabotagestudien har också vuxit och demokratiserats, med en styrelse på åtta personer, och kommunikationen sköts av ett stort antal volontärer.

– Först var jag i princip ensam, i dag är vi ett kollektiv, säger Henrik Sternberg.

Men hans nya metod att samla in data fick enormt genomslag redan i den första cabotagestudien, som genomfördes 2013. Tusentals chaufförer, och andra ute på vägarna, följde uppmaningen att rapporterna in registreringsnummer på utländska lastbilar. Henrik Sternberg och hans forskarlag kunde se hur lastbilar från andra länder förflyttade sig i Sverige. Många hundra med största sannolikhet illegalt.

Förhoppningen är att i dag kunna se hur lastbilstrafiken har utvecklats under åren som gått.

– Det sägs att många företag börjat använda sig av utländska chaufförer nu under coronapandemin, för att det är billigare. Det vet vi inte om det stämmer, det får vi se, säger Henrik Sternberg.

Han ser också fram emot att kunna jämföra årets resultat med framtida, inom kort. Då ska länderna inom EU ha infört ett nytt regelverk för vägtransporter.

Kräver kontroll

I somras drev EU-parlamentet slutgiltigt igenom det så kallade mobilitetspaketet, som ska minska osund konkurrens inom åkeribranschen och förbättra villkoren för chaufförerna.

Svenska Transportarbetareförbundet välkomnar paketet, som mötts av hårt motstånd från länder och aktörer som tjänar på lönedumpning.

Också Henrik Sternberg anser att det nya regelverket kan leda till en enorm förändring. Men att det också kräver stora resurser för att kontrollera efterlevnaden:
– Vi vet ännu inte hur det omsätts i praktiken. Finns inte fungerande övervakning kommer mobilitetspaketet ha noll effekt, säger han.

– Resultat från cabotagestudien gör det möjligt att ställa politikerna mot väggen, visa på hur det faktiskt ser ut. Fakta behövs mer än någonsin.

Syftet med cabotagestudien är att kartlägga cabotage, tillfällig inrikestrafik i andra länder. Inte primärt att väcka opinion.

– Men självklart vill vi att resultaten omsätts, både när det gäller dålig arbetsmiljö och nedsmutsning, utsläpp som följer i kölvattnet av billigare transporter.

Tidigare cabotagestudier visar att priset för billigare transporter i hög grad betalas av chaufförer, framför allt från länder i östra Europa. De tvingas leva månadsvis i bilarna, med en lön som är en bråkdel av en chaufförslön i landet de arbetar i.

Transportarbetarförbundet stödjer cabotagestudien, genom Elin och Charles Lindleys stiftelse. Den studie som nu genomförs har fått ett bidrag på drygt en miljon kronor, som gått till ny teknik.

– Utan Lindleybidraget till att utveckla systemet hade vi på Iowa State aldrig kunnat göra den här forskningen med hjälp av allmänheten. Cabotagestudien är väldigt dyr att utveckla, säger Henrik Sternberg.

Transportstöd

Transports ordförande Tommy Wreeth följer studien med stort intresse.

– Jag ser det som en jättebra möjlighet för att oss kunna påtala osund konkurrens, som olaglig inrikestrafik – ska man gå till politikerna med krav måste vi också kunna visa faktaunderlag och kunna påvisa vad som behöver kontrolleras, säger han.

– Jag har stora förhoppningar att studien kommer att ge en bra verklighetsbild. I grunden är cabotage en bra idé, men det har blivit fel på många håll.

Tommy Wreeth lyfter som exempel hur transportjätten Bring Trucking utnyttjade utländska chaufförer, som i praktiken körde Ikeagods heltid i Sverige – med slovakisk lön.

– Ikea trodde nog att de köpte en så kallad schysst transport, men Bringbilarna från Slovakien lämnade aldrig Sverige. Den enda internationella transporten som skedde var en minibuss som kom varje söndag med åtta nya, utländska chaufförer och bytte av det gäng som varit i Sverige och kört sex till åtta veckor i landet under cabotageflagg, säger han.

– Bara i detta specifika fall kan det röra sig om 60 – 70 chaufförer som utförde olaglig inrikestrafik.

När det gäller EU:s mobilitetspaket understryker Tommy Wreeth liksom Henrik Sternberg nödvändigheten av kontroller för att EU:s mobilitetspaket ska ha effekt:

– Någon form av elektronisk övervakning krävs för att se lastbilarnas rörelser in och ut ur landet, och hur många resor som görs inom landet.

Transports ordförande är liksom 2015 med ute längs vägarna för att rapportera in utländska registreringsskyltar. Cabotagestudien 2020 har startat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Transportarbetarens logga

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen i augusti.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.