Henrik Sternberg
Close
Henrik Sternberg redovisar sina forskningsresultat på lastbilsmässan i Jönköping.
Close

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.

– Studien kommer att starta under 2019. De tidigare studierna fick väldigt stor uppmärksamhet. Förhoppningen är att kunna visa hur lastbilstrafiken har utvecklats. Men också hur man kan engagera människor för socialt utsatta yrkesgrupper, säger Henrik Sternberg.

Sedan ett par år tillbaka är den tidigare Chalmersforskaren anställd som professor vid Iowa State University i USA. Därifrån har han fortsatt granska logistik och godstransporter i EU.

Den första cabotagestudien gjordes 2013. Greppet var nytt. Tusentals chaufförer och andra som rörde sig utmed de svenska vägarna nappade på uppmaningen att rapportera in registreringsnumret på utländska lastbilar.

Det gjorde att Sternberg och hans forskarteam kunde se hur bilarna rörde sig. Resultatet visade att tusentals lastbilar körde systematiskt cabotage och att hundratals av dem med stor sannolikhet körde illegalt i Sverige.

Efter cabotagestudierna 2013 och 2015 har Henrik Sternberg fortsatt att granska godstransporter. Bland annat visade han att av de priser som vanliga konsumenter betalar för varor, exempelvis möbler och livsmedel, så står transporterna – i alla led – för en mycket liten del av kostnaden.

En slutsats blev att förbättrade villkor för Europas lastbilschaufförer skulle få marginell påverkan på slutpriserna.

I en annan, mer kontroversiell granskning, jämförde Sternbergs team om det fanns något samband mellan platser med omfattande lastbilsrelaterad kriminalitet, som dieselstölder, och hög närvaro av socialt utsatta lastbilschaufförer.

Ett klart samband fanns, även om det i slutänden sällan gått att slå fast vem eller vilka som begått brotten.

I Österrike startade Wiens handelshögskola 2016 en egen cabotagestudie, efter Henrik Sternbergs modell. Men den fick läggas ner på grund av bristande gensvar från allmänheten.

– Den som leder cabotagestudien kan inte sitta på sitt kontor och hoppas på att andra drar det tunga lasset att tagga. Jag själv gör minst tusen taggningar i varje runda, säger Sternberg.

Nu satsar han alltså på en ny cabotagestudie inriktad på trafik i Sverige och i våra närmaste grannländer. Genom Elin och Charles Lindleys stiftelse bidrar Transport med 1 018 000 kronor.

– Vi håller på och utvecklar nya appar och it-system. De tidigare är föråldrade, så allt måste göras om från början. Pengarna från Transports stiftelse går helt och hållet till teknikarbetet, säger Sternberg.

Han är mycket nöjd med det gensvar som de tidigare studierna fick i Sverige. I flera år har forskarna jobbat vidare med att analysera all data som flöt in.

Förra gången fick forskningen viss kritik. För att vara oventenskaplig. Har de kritiska rösterna tystnat?

– Hela syftet med forskning är att man ska kunna kritisera den. Målet är att få fram sanningen om vad som händer på vägarna. Kritik är bra och har gjort att studien hela tiden har blivit bättre.

Sternberg förklarar att målet inte bara är att kartlägga lastbilar, godsströmmar och fusk. En angelägen fråga är hur man kan väcka opinion i samhällssektorer som präglas av lönedumpning och exploatering av människor.

Han säger:

­– Hur gör vi för att skapa hållbar förändring i en bransch genom att engagera branschen själv? Det är en viktig fråga som är giltig inte bara för godstransporter, utan också inom exempelvis bygg- och resturangbranscherna. Hur skapar man transparens och goda villkor? Just transparensen är nyckeln.

I USA har Sternberg börjat titta på hur konsumenter påverkas av att en vara är producerad under schysta villkor. Forskningen befinner sig i sin linda, men han ser ändå tendenser:

– Det vi har sett hittills är inte att kunder köper mer av en vara för att den är socialt hållbar, men de är mycket mer benägna att köpa även andra saker i samma butik. Det totala värdet på kundvagnen blir högre, om den första varan är en schysst produkt.

Den nya cabotagestudien sker i regi av Iowa State University. Sternberg säger:

– Min lön är helt finansierad av Iowa State University. Det är bara tekniken som Transport hjälper till med. Överlag har cabotagestudien nu betydligt mer resurser än tidigare.

– Jag är jättetaggad. Vi startar under året och när vi fått in tillräckligt med data avbryter vi. Förra gången fick vi ett fantastiskt gensvar från branschen och redan efter två och en halv vecka hade vi fått in tillräckligt mycket data.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”

Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.

Fredagskö Svinesund. Foto: Lilly Hallberg

Olagliga transporter lika vanligt som 2015

Åkeri. Henrik Sternbergs nya cabotagestudie visar att olagliga inrikestransporter sannolikt fortsätter i ungefär samma omfattning som tidigare. Om de nya skärpta reglerna i det så kallade mobilitetspaket drivs igenom kommer det inte längre vara lönsamt för lågprisåkerier i öst att köra cabotage i Skandinavien.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.