Close
Färdtjänstförare och fack är starkt kritiska för hur Östgötatrafikens nya bokningssystem för anropsstyrd trafik fungerat i praktiken.
Close

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Den 1 april i år införde Region Östergötlands trafikbolag ett nytt system för att bokningar av anropsstyrd trafik; färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar.

Samir Atlagic. Foto: privat

– Det finns bara ett ord som beskriver hur det varit på sistone. Kaos, säger Samir Atlagic.

Han är Transportombud på Taxibil i Östergötland, en av länets större taxibolag med depåer i Norrköping, Linköping och Motala.

Samir Atlagic, som själv utgår från Norrköping, har kört servicetrafik i närmare 14 år. Han säger att han aldrig upplevt något liknande:

– Folk gråter av stress, vi går alla på knäna. Många är sjukskrivna. Och vi är förbannade allihop.

Chaufförerna i Norrköping har just haft ett möte om situationen som uppstått sedan Östgötatrafiken införde det nya bokningssystemet, något de fick reda på skulle ske bara två veckor före det blev skarpt – utan någon provperiod.

Liksom chaufförerna som kör för Connect Bus har nu även förarna på Taxibil i Östergötland skrivit en lista med krav till Östgötatrafiken. Det rör bland annat realistiska körtider och i förväg inplanerad tid för den längre rasten, samt möjlighet att äta lunch på depån.

Både Beställningscentralen och facket, Transports Linköpingsavdelning, har fått ta emot mängder av samtal om det kaos bokningssystemet skapat de senaste veckorna.

– Systemet är galet. Det förra hade brister, nu är det en katastrof. Ingen klarar de körtider det handlar om ibland ens om man skulle bryta mot trafikreglerna, säger Samir Atlagic.

– Det kan handla om minuter för att köra en person som är över 90 år och sjuklig, som behöver ett speciellt fordon, kanske bälte eller rullstol. Och systemet gör fel, blandar barn med vuxna och ensamåkare i fordon med flera.

Flera av kollegorna har sett sig om efter nya jobb, än fler funderar på att byta bransch om det inte sker någon förändring. Tankar som också finns hos Samir Atlagic.

– Tyvärr är det så, jag har funderat på att leta efter något annat om det inte blir en förändring, säger han.

– Det finns de som kört i över 20 år och knappt klarar jobbet nu. Om det är så för oss som kört länge, hur ska det då inte vara för dem som nyss börjat? De slutar ju direkt.

Samtidigt framhåller Samir Atlagic att arbetsgivarna, taxibolagen, har förståelse för den omöjliga situationen. Men att det är regionens trafikbolag, Östgötatrafiken, som ytterst har ansvar.

– Arbetsgivaren försöker ju, och skickar hela tiden avvikelserapporter. Och vi som kör ringer Beställningscentralen, men får bara höra att de inte kan hjälpa oss, att det inte finns bilar, säger Samir.

– Jag har faktiskt knappt ord för hur det fungerar.

”Rena försämringar”

Mats L Andersson är ombudsman med ansvar för taxiavtalet på Transports avdelning i Östergötland. Och han förstår att systemet retat upp förarna.

– Du kommer och börjar jobba klockan halv sju och sedan kommer det upp att den långa rasten ska du ha klockan elva. Och sedan ändras det och det kommer upp om lunchrast klockan tio, säger han.

Mats L Andersson Transport avdelning 4 Östergötland
Foto: John Antonsson

Körtiderna är helt orimliga, enligt Mats L Andersson.

– Det kan ibland vara fem minuter mellan Norrköping och Linköping. De orealistiska tiderna har gjort att chaufförerna ringer Beställningscentralen och hamnar i telefonkö, och i värsta fall har det varit väntetid på upp till en timme, säger han.

Enligt honom är det också självklart att chaufförerna vill kunna ta sin lunch på sin depå där de kan värma mat, tvätta av händerna och har tillgång till fikarum – inte på ett sjukhusområde.

Facket har haft flera möten om bokningssystemet med arbetsgivarna och även fört diskussioner med Östgötatrafikens ansvariga. Det har bland annat resulterat i att förarna nu ska få ta lunch på sin depå och besked om dagens långrast ligger direkt på morgonen. Förändringar som ska genomföras från den 1 maj.

– Men allra bäst hade det ju varit om förarna fått ha sin lunchrast inlagd i schemat, och så tycker vi att det ska vara. Men ett exakt schema som tidigare blir det inte, säger Mats L Andersson.

Han håller med om att ett nytt system kan dras med vissa ”barnsjukdomar” till att börja med, brister som går att bygga bort på sikt.

– Men här handlar det om rena försämringar för våra medlemmar. Och när man laborerar med förarnas raster är det ju någon som laborerat, och som lagt in ändringar i systemet, säger Mats L Andersson.

En svårighet för facket i sammanhanget är att de har en part – de olika arbetsgivarna – som de egentligen kan förhandla med. Men taxiföretagens hållning är på flera sätt densamma som förarnas, och med det nya systemet riskerar de dessutom höga viten för förseningar.

Det är regionens trafikbolag som har den verkliga makten i sammanhanget. Vilket alltså leder tillbaka till Östgötatrafiken och det nya, flexibla bokningssystemet.

– Det är en ökad flexibilitet som är helt ensidig – alla vill spara pengar och göra verksamheten så effektiv som möjligt, men det blir våra medlemmar som får stå för notan, säger Transports ombudsman på Linköpingsavdelningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Transportarbetarens logga

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.