Tommy Wreeth och Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist
Close
Tommy Wreeth och Peter Winstén har videomöte med avtalsdelegationen för åkeri och terminalarbetare.
Close
Avtal 2020

Nu är lönematchen i gång för chaufförer och terminalare

Åkeri och terminal. Nu startar Transport avtalsrörelsen på allvar. Under torsdagen möter de fackliga förhandlarna Biltrafikens Arbetsgivareförbund för en första rond om villkoren för åkerichaufförer och terminalarbetare.

– Vi kommer knappast att göra upp om ett nytt avtal i dag. Vi har satt ut fyra förhandlingsdagar. Parallellt, nästa vecka, kör vi igång med miljöarbetarna. Våra krav handlar främst om löner, tryggare anställningar och arbetsmiljön, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Klockan är nio på torsdagsmorgonen. Inget är sig likt detta corona-år, inte avtalsrörelsen heller.

Normalt brukar Transport möta arbetsgivarna i Näringslivets hus på Östermalm, tillsammans med fackligt aktiva och yrkesverksamma arbetare som ingår i förhandlingsdelegationerna.

Den här gången kan Transport bara skicka dit två personer. Resten av chaufförernas och terminalarnas stora delegation är med digitalt. Via telefoner eller datorskärmar.

Förbundsordförande Tommy Wreeth inleder videomötet. Vid det här laget vet alla att industrin redan gjort upp om ett avtal. En uppgörelse som LO ställt sig bakom som normerande för alla förbund som accepterat den så kallade samordningen.

5,4 procent på 29 månader.

Märket.

Ett mantra.

I praktiken ett lönetak som det kommer att pratas mycket om under vintern.

Tommy Wreeth konstaterar att det kommit grus i maskineriet. Industrins parter enades också om ett ”knä”. En låglönesatsning som förenklat innebär att alla som tjänar under 26 100 kronor får en större löneökning än 5,4 procent. De får i stället ett fast, högre påslag i kronor.

– Vi, det vill säga såväl Transport som LO, anser att låglönesatsningen definitivt ska ligga utöver märket på 5,4 procent. Men både Handels och Hotell och Restaurang har tvingats varsla om konflikt, eftersom deras arbetsgivare inte accepterar det synsättet, säger Tommy Wreeth.

Handels strejkhot löser ut i morgon, fredag – om parterna inte kommit överens. Medlare är inkopplade och ett bud väntas under torsdagen.

Transport har redan växlat avtalskrav med arbetsgivarna på ett flertal områden. Förutom lönehöjningarna, och hur de ska beräknas, vill förbundet haka på den överenskommelse som LO förhandlat fram om den viktiga avtalspensionen.

Som det är nu börjar arbetsgivarna betala in premier till pensionen först när den anställde fyllt 25 år. Parterna är överens om att åldern ska sänkas etappvis under tre år, till fyllda 22 år.

– Det är en förändring som är väldigt bra för LO-kollektivet. Vid 25 års ålder har många av våra medlemmar redan varit ute i yrkeslivet i sex, sju år och då gått miste om betydelsefull tjänstepension, säger Tommy Wreeth.

Kruxet för LO-förbunden är att arbetsgivarna vill ha betalt för den extra pensionskostnaden. Det ska ske genom en ”avräkning” från märket – de 5,4 procenten.

Hur stor den blir har också blivit en stridsfråga. Svenskt Näringsliv vill att ”avräkningen” baseras på hur många av de anställda som är under 25 år i LO:s olika branscher. Ju fler unga, desto kostsammare blir de tidigarelagda preminbetalningarna för de berörda företagen.

Ett krux är att beräkningarna av åldersstrukturen gjordes utifrån förhållanden som gällde före corona-pandemin. Efter utbrottet har många unga sagts upp, något som förändrat ålderssammansättningen i åtskilliga branscher.

På Transports största avtalsområde – chaufförer och terminalarbetare – beräknas pensionsreformen kosta totalt 0,3 procent av de 5,4 procenten som ligger i lönepotten. För LO-branscherna med högst andel unga kan avräkningen bli tre gånger så hög. Uppåt 1,0 procent under avtalsperioden.

Vilka andra krav kommer Transport att driva i avtalsrörelsen?

Tommy Wreeth säger:

– Trygghetsfrågorna är prioriterade. För oss är det främst missbruket av visstider och deltider vi vill komma åt. Bland annat på terminaler och lager ser vi hur visstidsanställningar staplas på varandra.

– Många får också nöja sig med deltidstjänster, trots att man sedan i verkligheten jobbar upp mot heltid.

Tommy Wreeth noterar att Kommunal, som också tecknat ett nytt avtal, lyckades korta tiden som behövs för att arbetstagarna ska kvalificera sig för tillsvidareanställning. Från 24 till 18 månader.

– Det är en framgång värd att haka på. Vi sneglar också på lagstiftningen i Norge. Där har man en modell som gör att tjänstgöringsgraden i anställningskontraktet ska baseras på hur mycket man faktiskt jobbat, bakåt i tiden. Inte vad arbetsgivaren hittade på vid anställningstillfället.

Till höstens avtalsdrabbning har Transport också tagit fram en helt ny arbetsmiljöbilaga. Den innehåller krav eller skärpta skrivningar för saker som företagshälsovård, arbetskläder och utbildning. Plus regler om ett bättre sätt att samverka mellan fack och arbetsgivare.

Ett annat krav facket har med sig från många chaufförer är en förlängd lönetrappa. I dag når förare slutlön efter fyra år i yrket.

Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund har i nuläget satt ut fyra förhandlingsdagar för det stora Transportavtalet. Det är den 12 och 13 november. Och även den 25–26 november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Olsson:
    13 november, 2020

    Äntligen är vi igång!

    Acceptera inga skambud.
    Försvåra för företagen att hyvla arbetstid.
    Man ska inte behöva vara beroende av övertid eller flera anställningar för att få ekonomin att gå ihop.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Transportarbetarens logga

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.