Close
Elva tjänster på stuverisidan försvinner i Norrköpings hamn. (ARKIVBILD)
Close

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio stuveriarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb i hamnen för de uppsagda.

Patrik Östbjerg. Foto: Kristina Sjöberg
Patrik Östbjerg. Foto: Kristina Sjöberg

– Jag förstår mig inte på varslet. Det hade varit mer begripligt om hamnen var på ruinens brant. Men Norrköping har ingen dålig ekonomi utan tvärtom rätt god, säger Patrik Östbjerg, ombudsman på Transports avdelning 1 hamn Norrland/Mellansverige.

– Andra hamnar som haft det knackigt på grund av nedgången i skogsindustrin har valt att vänta för att behålla kompetens. Och jag tror också att de uppsagda ändå kommer att få jobba i luckor som uppstår.

Det är den första decemberveckan. Patrik Östbjerg är på väg hem från mbl-förhandlingarna i Norrköping, nästan två månader efter att kommunala Norrköpings Hamn la det omfattande varslet – elva tjänster, samtliga arbetare.

Två medarbetare, som inte var bland de varslade, har valt att gå i pension och därför är antalet som måste sluta nu nio personer.

För hamnbolagets ledning väntar nu information till de berörda som förlorar jobbet.

Hamnbolaget: arbetsbrist på godssidan

Henrik Åkerström är vd för kommunala bolaget Norrköpings Hamn. I samband med att varslet lades i oktober förklarade han att det är nödvändigt att krympa organisationen. Det betyder nu att nära tio procent av yrkeskåren på stuverisidan får lämna.

På tisdagen var ledningen ute och informerade all personal på olika avdelningar i hamnen, sammanlagt 165 anställda. Det görs fyra gånger per år och i vanliga fall rör det flera aspekter av hamnens utveckling; vad som hänt, vad som är på gång på kort och längre sikt.

I går handlade det enbart om varslet om uppsägningar.

– Det är det svåraste beslutet man kan ta, som jag redan när vi la varslet i oktober, säger Henrik Åkerström.

Hamnbolagets vd framhåller också nu nödvändigheten av att minska organisationen på grund av nedgången i skogsindustrin i regionen.

–  Skogsindustrin har backat rejält det senaste året. Tidigare i år varslade flera stora industrier personal. Då valde vi att avvakta, säger Henrik Åkerström.

Men på hösten fattade också Norrköpings Hamn beslutet om att varsla. Det bygger helt på kundernas, de stora skogsindustriernas, prognos att nedgången i volym inte är tillfällig utan kommer att bestå i vart fall under hela 2026.

– Det innebär arbetsbrist i hamnen när det gäller gods, men det gäller inte andra delar som container eller flytande bulk, säger Henrik Åkerström.

Han lyfter också att Norrköpings kommun är en av de kommuner i landet där flest personer är beroende av skogsindustrin och dess olika delar, som massa- och papperstillverkning.

Transportarbetaren: Finns inte risken att de uppsagda går till andra jobb och ni mister möjligheten att återanställda – och kompetens – om det vänder?

– Jo, risken kring att förlora kompetens ser vi och det är också något vi diskuterat och tagit med i riskanalysen. Men vi var tvingade att ta beslutet att varsla då det handlar om en så långvarig nedgång, säger Henrik Åkerström.

Han förklarar att varslet fortfarande gäller elva tjänster, som inte ersätts, men att två något äldre medarbetare med lång anställningstid valt att gå i pension.

– De har själva uttryckt att de ville lämna plats åt yngre, säger Henrik Åkerström.

Berättigade undantag i turordning

– Vi har gjort så gott vi kunnat utifrån förutsättningarna, säger Transports förhandlande ombudsman Patrik Östbjerg.

Turordningslistan har enligt honom följts på ett schyst sätt. De undantag som har gjorts handlar om att behålla personer med spetskompetens, som kemikaliehantering eller en elektrikerutbildning.

– Sådana utbildningar, som till elektriker, är för långa för att arbetsgivaren ska erbjuda dem till andra. De som drabbas av uppsägningarna är vanliga hamnarbetare, så att säga, säger Patrik Östbjerg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.