Nio får gå när hamnen minskar bemanning
Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio stuveriarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb i hamnen för de uppsagda.

– Jag förstår mig inte på varslet. Det hade varit mer begripligt om hamnen var på ruinens brant. Men Norrköping har ingen dålig ekonomi utan tvärtom rätt god, säger Patrik Östbjerg, ombudsman på Transports avdelning 1 hamn Norrland/Mellansverige.
– Andra hamnar som haft det knackigt på grund av nedgången i skogsindustrin har valt att vänta för att behålla kompetens. Och jag tror också att de uppsagda ändå kommer att få jobba i luckor som uppstår.
Det är den första decemberveckan. Patrik Östbjerg är på väg hem från mbl-förhandlingarna i Norrköping, nästan två månader efter att kommunala Norrköpings Hamn la det omfattande varslet – elva tjänster, samtliga arbetare.
Två medarbetare, som inte var bland de varslade, har valt att gå i pension och därför är antalet som måste sluta nu nio personer.
För hamnbolagets ledning väntar nu information till de berörda som förlorar jobbet.
Hamnbolaget: arbetsbrist på godssidan
Henrik Åkerström är vd för kommunala bolaget Norrköpings Hamn. I samband med att varslet lades i oktober förklarade han att det är nödvändigt att krympa organisationen. Det betyder nu att nära tio procent av yrkeskåren på stuverisidan får lämna.
På tisdagen var ledningen ute och informerade all personal på olika avdelningar i hamnen, sammanlagt 165 anställda. Det görs fyra gånger per år och i vanliga fall rör det flera aspekter av hamnens utveckling; vad som hänt, vad som är på gång på kort och längre sikt.
I går handlade det enbart om varslet om uppsägningar.
– Det är det svåraste beslutet man kan ta, som jag redan när vi la varslet i oktober, säger Henrik Åkerström.
Hamnbolagets vd framhåller också nu nödvändigheten av att minska organisationen på grund av nedgången i skogsindustrin i regionen.
– Skogsindustrin har backat rejält det senaste året. Tidigare i år varslade flera stora industrier personal. Då valde vi att avvakta, säger Henrik Åkerström.
Men på hösten fattade också Norrköpings Hamn beslutet om att varsla. Det bygger helt på kundernas, de stora skogsindustriernas, prognos att nedgången i volym inte är tillfällig utan kommer att bestå i vart fall under hela 2026.
– Det innebär arbetsbrist i hamnen när det gäller gods, men det gäller inte andra delar som container eller flytande bulk, säger Henrik Åkerström.
Han lyfter också att Norrköpings kommun är en av de kommuner i landet där flest personer är beroende av skogsindustrin och dess olika delar, som massa- och papperstillverkning.
Transportarbetaren: Finns inte risken att de uppsagda går till andra jobb och ni mister möjligheten att återanställda – och kompetens – om det vänder?
– Jo, risken kring att förlora kompetens ser vi och det är också något vi diskuterat och tagit med i riskanalysen. Men vi var tvingade att ta beslutet att varsla då det handlar om en så långvarig nedgång, säger Henrik Åkerström.
Han förklarar att varslet fortfarande gäller elva tjänster, som inte ersätts, men att två något äldre medarbetare med lång anställningstid valt att gå i pension.
– De har själva uttryckt att de ville lämna plats åt yngre, säger Henrik Åkerström.
Berättigade undantag i turordning
– Vi har gjort så gott vi kunnat utifrån förutsättningarna, säger Transports förhandlande ombudsman Patrik Östbjerg.
Turordningslistan har enligt honom följts på ett schyst sätt. De undantag som har gjorts handlar om att behålla personer med spetskompetens, som kemikaliehantering eller en elektrikerutbildning.
– Sådana utbildningar, som till elektriker, är för långa för att arbetsgivaren ska erbjuda dem till andra. De som drabbas av uppsägningarna är vanliga hamnarbetare, så att säga, säger Patrik Östbjerg.