Nävertorps specialtransport.
Close
Nävertorp har förlorat trafiktillståndet för taxi. Samma bilar och samma chaufförer kör trots detta färdtjänsten i Sörmland. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.
Close

Nävertorp mister sitt tillstånd för färdtjänst

Färdtjänst. Nävertorps specialtransport har förlorat tillståndet att köra taxi och färdtjänst. Uppdraget i Sörmland har tagits över av ägarens hustrus företag. Men förarna är fortfarande anställda av Nävertorp. Samtidigt kräver Arbetsmiljöverket att en rad arbetsmiljöbrister ska åtgärdas.

– Jag tror att Sultan Salimovic försöker komma undan myndigheternas kontroll och kritik. Och krav på viten, säger Kjell Arbestål, ombudsman på Transport.

Följetongen om den sörmländska färdtjänsten har tagit nya oväntade vägar. Samtidigt som Kollektivtrafikmyndigheten tecknar avtal med nya entreprenörer, som börjar gälla nästa år, har både Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket reagerat mot hur färdtjänsten körs i dag.

– Det finns förbättringar att göra när det gäller kvaliteten i färdtjänsten, säger Katarina Olsson, verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet. Vår förhoppning är att den ska fungera bra när de nya upphandlingarna är klara.

Den 30 maj återkallades Nävertorps taxitrafiktillstånd. Företagets trafikansvariga (Sultan Salimovic, som också äger företaget) har bedömts som olämplig att driva taxiverksamhet. Dessutom konstaterar Transportstyrelsen att Nävertorps ekonomi inte uppfyller kraven.

Detta har Sultan Salimovic löst genom underentreprenörer. En av två firmor som han har anlitat för att sköta färdtjänsten i Sörmland heter K-holm vård och omsorg. Ägare: Usnija Salimovic, gift med Sultan Salimovic.

Bilarna från makens företag har, enigt uppgifter till Transportarbetaren, tagits över av hustrun. Samma bilar som både förare och fack gång på gång beskrivit som undermåliga.

– Det blir bara värre det här, säger en chaufför som vill vara anonym. Jag har ingen aning om vad som gäller … men jag är fortfarande anställd av Nävertorp.

Kollektivtrafikmyndighetens Katarina Olsson konstaterar att det är okej att det företag som har avtalet att köra färdtjänst i sin tur anlitar underentreprenörer.

– Det är inte svårt för oss att kontrollera att förarna hos underentreprenörerna har den utbildning och de tillstånd som krävs, säger hon.

Problemen inom färdtjänsten i Sörmland har upprepade gånger skildrats i Transportarbetaren och andra medier.

Det har rört sig om skatteskulder och konkurser. Bilar som rullat, trots körförbud, och chaufförer som inte fått lön i tid på Nävertorp.

Under våren har företaget också inspekterats av Arbetsmiljöverket (AV). Ett skyddsombud hade anmält en rad brister som fick myndighetens inspektör att gå vidare.
Det handlar om allt från att det systematiska arbetsmiljöarbetet inte existerar till att garagegolvet har stora, djupa hål. Inspektören konstaterar att fordon inte har fungerande klimatanläggning – och att personal som hanterar bakgavellyftar inte har utbildning för detta.

– De har till den 15 augusti på sig att rätta till bristerna, säger Robert Aldén, sektionschef på AV i Linköping. Vi har ännu inte beslutat om vilka påföljder som kan bli aktuella, det kan bli ekonomiska viten eller stopp för viss verksamhet om de inte följer våra krav.

Sultan Salimovic, hur löser du situationen på Nävertorps specialtransport utan trafiktillstånd och med kritik från AV?

– Det har du inte med att göra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Transportarbetarens logga

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.