Däckverkstad. Foto: John Antonsson
Close
Däckverkstaden på bilden har ingenting med artikelns innehåll att göra. Men däckverkstäder är en riskbransch för kriminalitet och exploatering av människor.
Close

Myndigheter varnar för ökad brottslighet i arbetslivet

Fiffel & båg. Kriminaliteten i arbetslivet breder ut sig. Det visar en rapport från åtta myndigheter som samarbetar mot brottslighet i arbetslivet. – Tyvärr så har det inte blivit bättre, tvärtemot ser vi en ökning. Samtidigt så fokuserar vi mer på problemen, så vi upptäcker mer som vi inte har sett innan, säger Conny Svensson på Skatteverket.

För fackets företrädare är problemen vardag. Peter Åkesson är ombudsman för Transport i Göteborg. I samma vecka som myndigheterna lämnat sin lägesrapport ger han en egen till Transportarbetaren.

Peter Åkesson. Foto: Jan Lindkvist
Peter Åkesson. Foto: Jan Lindkvist

Åkesson har just fått veta att en person verksam i ett etablerat kriminellt gäng börjat jobba på en arbetsplats som hanterar farliga material. Men oftast stöter han på kriminella upplägg i branscher som hanterar pengar.

– Det är så här: i alla branscher där det går att omsätta pengar finns den. Vi ser det i gummibranschen. Där det går att sno däck och sälja dem vidare. Vi ser det på rekondfirmor, där folk betalar cash.

Åkesson konstaterar att kontantbranscherna ofta anställer med bidragsjobb. Eller arbetskraftsinvandrare.

Så här kan det fungera, berättar Peter Åkesson, med ett exempel från verkligheten:

En kille från Kurdistan får jobb i Sverige på en däckfirma. Hans svenska kontakter har också kurdiska rötter. Arbetsgivaren har kollektivavtal och det ser bra ut på pappret. Men. Det är ju så dyrt med skatter och avgifter i Sverige, säger någon på firman. Så nu måste killen betala 2 500 kronor i månaden till en person på arbetsplatsen, för att få jobbet. Dessutom har en person på firman spanat in en dator, och den måste killen från Kurdistan också köpa.

Killen tror att han ska få bygga ett nytt liv i Sverige. Så han går med på villkoren. Sedan tar däcksäsongen slut och han står utan jobb. Han blir förbannad och kontaktar facket. Då kallar Peter Åkesson till förhandling.

Det visar sig att killarna som tog betalt fanns på någon slags mittenpositioner i företaget. Men de fick betala tillbaka varenda krona. Sedan fick företaget underteckna ett protokoll där avdelningen får 100 000 kronor i skadestånd.

– Ofta är det människor i beroendeställning som utnyttjas av sina landsmän på ett vidrigt sätt.

Utnyttjas

På Migrationsverket är man medvetna om att flera människor som kommer till Sverige utnyttjas och även utsätts för brott i det svenska arbetslivet, berättar Frida Lee Frei som jobbar som nationell samordnare för Migrationsverkets uppdrag om att motverka arbetslivskriminalitet. Den som kommer som arbetskraftsinvandrare inom en så kallad riskbransch är ofta utsatt.

– De är i ett land där de kanske inte kan språket. Har inte koll på hur myndigheterna fungerar och välfärden och arbetslivet är uppbyggt. Det bidrar till utsattheten. Det kan också finnas kulturella skillnader i hur man förhåller sig till myndigheterna.

– På andra sidan finns det svenska arbetsgivare och bolag som väljer att utnyttja dessa människors utsatthet och systematiskt exploaterar människor och bedriver brottslighet mot den här gruppen, vilket är det verkliga problemet.

Skatteverket har möjlighet att följa historiken för kort- och swishbetalningar. På företagen vet man om risken att åka dit, men chansar. Som i de gamla kontantbranscherna.

Skatteverket kan upptäcka upplägg där anställda tvingas betala tillbaka kontant eller med Swish från sin lön, berättar Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket.

– Vi har sett att på pappret får man rätt betalning som anställd. Men när vi gör revision och tittar på personerna runtom ser vi att pengarna rinner tillbaka från den som är anställd.

”Bromskloss”

Åtta myndigheter samverkar mot arbetslivskriminalitet runt om i landet och Conny Svensson beskriver det själv som att Skatteverket är den stora bromsklossen.

Conny Svensson, Skatteverket. Foto: Jeanette Andersson
Conny Svensson, Skatteverket. Foto: Jeanette Andersson

– Vi är ju det största problemet eftersom vi har den starkaste sekretessen. Vi kan inte berätta om ett tips om misstänkt svartarbete för de andra myndigheterna.

– Det är så illa så att om vi är på väg ut med Arbetsmiljöverket på en inspektion och vet att inspektören är på väg till fel adress, så kan vi inte säga vart vi borde åka. För då bryter vi sekretessen.

I slutet av januari tillkännagav riksdagens högermajoritet att de är beredda att ta bort sekretesshindren som finns mellan myndigheterna. Sedan tidigare pågår en statlig utredning, och dessutom har den nya ministern med ansvar för arbetslivskriminalitet Johan Danielsson (S) också sagt att han vill ta bort hindren.

Till saken hör att frågan har utretts förr och stött på hinder på vägen. Conny Svensson säger:

– Att ta bort sekretesshindren handlar inte om att det ska vara öppna spjäll, vi kan komma åt stora delar av problemen med ganska blygsamma förändringar, säger han.

Kontakta polisen

Migrationsverket rekommenderar att människor som far illa på arbetet, utnyttjas och exploateras, i första hand tar kontakt med polisen då det är deras uppgift att utreda brott. Om Migrationsverket får information om att en person kan ha utsatts för brott tar Migrationsverket själva kontakt med polisen och kan senare komma att ompröva personens rätt till uppehållstillstånd om det visar sig att tillståndet utfärdats på felaktiga grunder. Från fackligt håll beskrivs den med arbetstillstånd ofta som rättslös, men det behöver inte alltid vara så, säger Frida Lee Frei på Migrationsverket.

– Vi förstår att de befinner sig i en beroendeställning mot arbetsgivaren och Migrationsverket. Därför kanske de inte vill ”tjalla” på sin arbetsgivare. Då de är rädda att det sätter dem i en svår situation. Men det är inte så att de bara blir av med rätten att vara i Sverige om det uppkommer brott hos arbetsgivaren, utan det är en fråga som Migrationsverket behöver pröva. Om man medverkar i en utredning kan man få rätt till tillfälligt uppehållstillstånd för just det syftet, vilket Migrationsverket prövar säger Frida Lee Frei.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    25 februari, 2022

    Det finns även andra sätt att dölja svart arbetskraft och det är att t.ex ägaren av ett företag tar ut en ersättning på 600 kronor plus moms i timmen av sina kunder sedan betalar ägaren ut lön till sig själv och betalar någon annan svart/kontant 100 kronor/timme för att utföra arbetet och behåller mellanskillnaden själv efter att skatter och arbetsgivaravgifter är betalda.Det finns inte en chans att myndigheterna skall kunna upptäcka detta om det inte finns en fast arbetsplats.Även rot och rutavdrag används antagligen också av kriminella enligt liknade upplägg där någon åtar sig att utföra ett arbete/tjänst som faktureras lagligt och betalar den som utför arbetet svart/kontant och behåller mellanskillnaden.Det spelar liksom ingen roll att det är elektronisk betalning för att få del av rot och rutavdrag för det utförda arbetet när det går att betala kontant i nästa led till den som utfört arbetet.

Lästips:

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förslag om nya regler för klampning av fordon

Åkeri. Ta bort tidsgränsen för hur länge en lastbil får låsas fast genom så kallad klampning för att hindra fortsatt färd, när en chaufför brutit mot gällande regler. Den lagändringen föreslår regeringen i en proposition till riksdagen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Kvinnor med funktionshinder får sämre jobbstöd

Arbetssökande. ”Supported employment” är en form av stöd vid anställning för personer med funktionshinder. Men alla som behöver får inte det stödet och kvinnor får sämre hjälp än männen när det gäller att hitta och behålla ett arbete.

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.