Däckverkstad. Foto: John Antonsson
Close
Däckverkstaden på bilden har ingenting med artikelns innehåll att göra. Men däckverkstäder är en riskbransch för kriminalitet och exploatering av människor.
Close

Myndigheter varnar för ökad brottslighet i arbetslivet

Fiffel & båg. Kriminaliteten i arbetslivet breder ut sig. Det visar en rapport från åtta myndigheter som samarbetar mot brottslighet i arbetslivet. – Tyvärr så har det inte blivit bättre, tvärtemot ser vi en ökning. Samtidigt så fokuserar vi mer på problemen, så vi upptäcker mer som vi inte har sett innan, säger Conny Svensson på Skatteverket.

För fackets företrädare är problemen vardag. Peter Åkesson är ombudsman för Transport i Göteborg. I samma vecka som myndigheterna lämnat sin lägesrapport ger han en egen till Transportarbetaren.

Peter Åkesson. Foto: Jan Lindkvist
Peter Åkesson. Foto: Jan Lindkvist

Åkesson har just fått veta att en person verksam i ett etablerat kriminellt gäng börjat jobba på en arbetsplats som hanterar farliga material. Men oftast stöter han på kriminella upplägg i branscher som hanterar pengar.

– Det är så här: i alla branscher där det går att omsätta pengar finns den. Vi ser det i gummibranschen. Där det går att sno däck och sälja dem vidare. Vi ser det på rekondfirmor, där folk betalar cash.

Åkesson konstaterar att kontantbranscherna ofta anställer med bidragsjobb. Eller arbetskraftsinvandrare.

Så här kan det fungera, berättar Peter Åkesson, med ett exempel från verkligheten:

En kille från Kurdistan får jobb i Sverige på en däckfirma. Hans svenska kontakter har också kurdiska rötter. Arbetsgivaren har kollektivavtal och det ser bra ut på pappret. Men. Det är ju så dyrt med skatter och avgifter i Sverige, säger någon på firman. Så nu måste killen betala 2 500 kronor i månaden till en person på arbetsplatsen, för att få jobbet. Dessutom har en person på firman spanat in en dator, och den måste killen från Kurdistan också köpa.

Killen tror att han ska få bygga ett nytt liv i Sverige. Så han går med på villkoren. Sedan tar däcksäsongen slut och han står utan jobb. Han blir förbannad och kontaktar facket. Då kallar Peter Åkesson till förhandling.

Det visar sig att killarna som tog betalt fanns på någon slags mittenpositioner i företaget. Men de fick betala tillbaka varenda krona. Sedan fick företaget underteckna ett protokoll där avdelningen får 100 000 kronor i skadestånd.

– Ofta är det människor i beroendeställning som utnyttjas av sina landsmän på ett vidrigt sätt.

Utnyttjas

På Migrationsverket är man medvetna om att flera människor som kommer till Sverige utnyttjas och även utsätts för brott i det svenska arbetslivet, berättar Frida Lee Frei som jobbar som nationell samordnare för Migrationsverkets uppdrag om att motverka arbetslivskriminalitet. Den som kommer som arbetskraftsinvandrare inom en så kallad riskbransch är ofta utsatt.

– De är i ett land där de kanske inte kan språket. Har inte koll på hur myndigheterna fungerar och välfärden och arbetslivet är uppbyggt. Det bidrar till utsattheten. Det kan också finnas kulturella skillnader i hur man förhåller sig till myndigheterna.

– På andra sidan finns det svenska arbetsgivare och bolag som väljer att utnyttja dessa människors utsatthet och systematiskt exploaterar människor och bedriver brottslighet mot den här gruppen, vilket är det verkliga problemet.

Skatteverket har möjlighet att följa historiken för kort- och swishbetalningar. På företagen vet man om risken att åka dit, men chansar. Som i de gamla kontantbranscherna.

Skatteverket kan upptäcka upplägg där anställda tvingas betala tillbaka kontant eller med Swish från sin lön, berättar Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket.

– Vi har sett att på pappret får man rätt betalning som anställd. Men när vi gör revision och tittar på personerna runtom ser vi att pengarna rinner tillbaka från den som är anställd.

”Bromskloss”

Åtta myndigheter samverkar mot arbetslivskriminalitet runt om i landet och Conny Svensson beskriver det själv som att Skatteverket är den stora bromsklossen.

Conny Svensson, Skatteverket. Foto: Jeanette Andersson
Conny Svensson, Skatteverket. Foto: Jeanette Andersson

– Vi är ju det största problemet eftersom vi har den starkaste sekretessen. Vi kan inte berätta om ett tips om misstänkt svartarbete för de andra myndigheterna.

– Det är så illa så att om vi är på väg ut med Arbetsmiljöverket på en inspektion och vet att inspektören är på väg till fel adress, så kan vi inte säga vart vi borde åka. För då bryter vi sekretessen.

I slutet av januari tillkännagav riksdagens högermajoritet att de är beredda att ta bort sekretesshindren som finns mellan myndigheterna. Sedan tidigare pågår en statlig utredning, och dessutom har den nya ministern med ansvar för arbetslivskriminalitet Johan Danielsson (S) också sagt att han vill ta bort hindren.

Till saken hör att frågan har utretts förr och stött på hinder på vägen. Conny Svensson säger:

– Att ta bort sekretesshindren handlar inte om att det ska vara öppna spjäll, vi kan komma åt stora delar av problemen med ganska blygsamma förändringar, säger han.

Kontakta polisen

Migrationsverket rekommenderar att människor som far illa på arbetet, utnyttjas och exploateras, i första hand tar kontakt med polisen då det är deras uppgift att utreda brott. Om Migrationsverket får information om att en person kan ha utsatts för brott tar Migrationsverket själva kontakt med polisen och kan senare komma att ompröva personens rätt till uppehållstillstånd om det visar sig att tillståndet utfärdats på felaktiga grunder. Från fackligt håll beskrivs den med arbetstillstånd ofta som rättslös, men det behöver inte alltid vara så, säger Frida Lee Frei på Migrationsverket.

– Vi förstår att de befinner sig i en beroendeställning mot arbetsgivaren och Migrationsverket. Därför kanske de inte vill ”tjalla” på sin arbetsgivare. Då de är rädda att det sätter dem i en svår situation. Men det är inte så att de bara blir av med rätten att vara i Sverige om det uppkommer brott hos arbetsgivaren, utan det är en fråga som Migrationsverket behöver pröva. Om man medverkar i en utredning kan man få rätt till tillfälligt uppehållstillstånd för just det syftet, vilket Migrationsverket prövar säger Frida Lee Frei.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    25 februari, 2022

    Det finns även andra sätt att dölja svart arbetskraft och det är att t.ex ägaren av ett företag tar ut en ersättning på 600 kronor plus moms i timmen av sina kunder sedan betalar ägaren ut lön till sig själv och betalar någon annan svart/kontant 100 kronor/timme för att utföra arbetet och behåller mellanskillnaden själv efter att skatter och arbetsgivaravgifter är betalda.Det finns inte en chans att myndigheterna skall kunna upptäcka detta om det inte finns en fast arbetsplats.Även rot och rutavdrag används antagligen också av kriminella enligt liknade upplägg där någon åtar sig att utföra ett arbete/tjänst som faktureras lagligt och betalar den som utför arbetet svart/kontant och behåller mellanskillnaden.Det spelar liksom ingen roll att det är elektronisk betalning för att få del av rot och rutavdrag för det utförda arbetet när det går att betala kontant i nästa led till den som utfört arbetet.

Lästips:

I augusti kom en illustrerad utgåva av Vi, skuggorna, med teckningar av Hanna Böhm.

”Den svenska arbetsmarknaden har blivit ett paradis för kriminella”

Arbetsliv. I reportageboken Vi, skuggorna beskriver journalisten Elinor Torp hur vi har fått ett laglöst arbetsliv där människor från fattiga länder jobbar i Sverige under slavliknande förhållanden. Exploateringen pågår överallt. – Och transportbranschen är ett värstingområde, säger hon.

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.