Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson
Close
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln.
Close

Missnöjet pyr bland Foodoras bud

Matbud. Godtyckliga uppsägningar, borttagna arbetspass och otrygghet vid sjukdom. Buden på Foodora har mycket de är missnöjda med.

Transportarbetaren träffar tre cyklande matbud på ett sömnigt Möllevångstorg i Malmö en torsdagskväll. De har slagit sig ned vid ett bord på en vegankrog. Vi kallar dem Anders, Martin och Hugo, alla tre är medlemmar i facket. De slår upp presskaffe och pratar högt för att överrösta gubbrocken som öses ur högtalarna.

– När jag tar på rosa tröjan skäms jag. Den representerar ett företag utan moral eller värderingar, i övrigt är det ett trevligt jobb, säger Anders.

Han, Martin och Hugo har varit på företaget förhållandevis lång tid. Ibland har saker blivit bättre, andra gånger sämre igen.

En månad i taget

– Vi har hela tiden nya kollegor. Förr kunde man få längre kontrakt men nu skriver de bara visstid på en månad i taget. Förr var det på tio timmar i veckan. Nu bara fem timmar.

– Mellancheferna som bestämmer vem som ska vara kvar, har bara ett antal parametrar att titta på. Som hur många leveranser vi gjort och på vilken tid. Om de har varit sjuka. Om de fått strikes. (Foodoras namn på en slags varning.)

– Vem vi är eller vilka omständigheter som ligger bakom våra betyg har de ingen aning om. De här mellancheferna säger sedan till sina rider captains (arbetsledare) att ringa runt till en lista på kanske 20 personer och säga: ”du får inte jobba kvar”. Det är som att företaget inte vill att vi ska vara mer än en siffra i ett system, säger Martin.

– Du ska göra minst två leveranser per timme, men systemet tar inte hänsyn till vad som händer på restaurangerna eller hur långt det är mellan dem. Malmö är bara en zon och ibland måste vi åka väldigt långt med maten.

Dagar av stress

För de allra flesta innebär det dagar av stress. Arbetspassen kan vara så korta som två timmar. 70 spänn i garantilön och sedan 20 kronor per leverans, oavsett hur långt bort den är eller hur många burgare och cola som ska bäras på axlarna. Förr var den fasta timlönen 90 kronor i timmen på helger. Men den är sänkt vid alla nyanställningar.

– Jag ser det som att timlön och trygga anställningar är det enda säkra sättet vi kan jobba säkert. Som det är nu kan en person som närmar sig slutet på sitt månadskontrakt frukta att bli av med livsnödvändig inkomst. Säg att han är på väg med en leverans från McDonalds och trafikljuset slår över till rött. Han kommer inte att bromsa cykeln och riskera att få för lågt betyg och sedan sparken, säger Hugo.

”Ska ses som extraarbete”

När Transportarbetaren kontaktar Foodora väljer de att svara på mejl, genom John Denbratt, logistikchef.

Era anställda upplever att korta kontrakt skapar otrygghet. Att det leder till att onödiga risker tas i trafiken. Varför har ni så korta anställningar?

– Att jobba som bud hos Foodora ska ses som ett extraarbete. Vi sysselsätter många människor runt om i Sverige som av flera olika anledningar inte kan eller vill jobba heltid, det kan vara studier eller annan verksamhet. Vi lägger stor vikt på samtliga anställdas säkerhet. Vi har tydliga riktlinjer kring trafiksäkerhet och en mycket tät dialog med Arbetsmiljöverket.

Delar inte bilden

Foodora-buden vi träffar i Malmö delar inte bilden företaget tecknar av de anställda. Det rör sig om en brokig skara. Det finns studenter. Men också nyanlända som måste jobba, och familjeförsörjare som har upp till tre-fyra jobb. Maten körs ut på cykel, moppe och i bil.

– Det finns arbetare vars fruar sitter med mobilen framme hela tiden. För att snabbt kunna ta varje extrapass som kommer upp. Även om du inte jobbar jämt så blir du aldrig ledig när du hela tiden måste jaga efter ett extra skift, säger Anders.

– De som levererar med mat i bil jobbar ibland två och två, och delar på lönen. Så att en person ska kunna sitta i bilen när de plockar upp mat. För det är de själva som måste betala för både parkeringsavgift och böter, säger Hugo.

Får inte välja skift

Förr kunde matbuden välja skift från en lång lista. Det gav stor flexibilitet. Nu är det tvärt om. Nu ska de säga när de inte kan jobba. Övrig tid kan de bli uppsatta på jobb.

Martin säger:

– Det händer att de bara tar bort arbetspass om det visar sig att det ska bli bra väder och de tror att färre beställer mat. En gång försvann alla skift en dag när det var fint väder. De skyllde på en bugg i systemet, men ingen trodde på det.

Tidslucka vid sjukdom

Ett annat problem är det här med sjukdom.

– Vi har en kort tidslucka varje morgon då vi varje dag ska anmäla oss som sjuka. Om vi ringer för tidigt eller för sent räknas det som en no show, att vi inte dykt upp på jobbet.  Då får vi en strike. Får vi för många är vi ute. Då förnyar de inte våra kontrakt, säger Anders.

– Om det vet att någon ska vara sjuk länge så tar de bort arbetspassen kommande dagar. För att slippa betala sjuklön, säger Martin.

Foodora dementerar att personer systematiskt blir av med sjuklön, och säger att de rättar till lönen vid de fall misstag skett.

”Vill inte lämna något skriftligt”

Mycket korrespondens sker digitalt. Mejl eller meddelanden i Whatsapp, men så fort det rör sig om en diskussion om något som är lite känsligare ringer företaget upp, berättar Anders.

– De vill inte lämna något skriftligt som vi kan visa för facket sen. Om facket kommer så rättar de ofta sina fel. Men det finns mycket facket inte kan göra något åt, så länge vi inte har fått ett kollektivavtal.

Skulle ni säga att företaget är antifackligt?

– Ja, men de skulle aldrig erkänna det. Många mellanchefer vet inte hur den svenska arbetsmarknaden fungerar. De har bara fått höra att facket är dålig och att man ska undvika det.

Vad vill ni helst att Transport ska göra för er?

– Vi vill ha ett kollektivavtal, säger alla tre samstämmigt och undrar varför det tar så lång tid i Sverige när det löst sig i andra länder.

”Vi för en dialog”

Transports centrala ombudsman Mats Andersson har suttit i samtal med företaget.

– Vi har inte börjat förhandla, men vi för en dialog. Vi är ganska eniga om vad ett kollektivavtal ska innehålla, men har inte börjat prata nivåer.

Kommer ni åt de korta anställningarna i ett kollektivavtal?

– Jag ha svårt att se att vi ska få till ett avtal som reglerar anställningar hårdare än lagstiftningen. Som det ser ut nu tillåter lagen det. Även om jag inte tror att det var lagstiftarens intention att det ska gå att stapla visstidsanställningar på varandra, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports logga

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar i gång för tidningsbud och taxitelefonister

Taxi. Tidningsbud. På tisdagen inleder Transport förhandlingar för ytterligare tre yrkesgrupper. Förutom tidningsbud och telefonister i taxibranschens beställningscentraler gäller det ett fåtal hyrverksförare som kör limousin.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.