Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.
Close
Suez är ett företag som infört tvåskift vid hämtning av hushållsavfall.
Close
Avtal 2020

Miljöarbetarna står på tur i Transports avtalsrörelse

Miljöarbete. Under måndagen går Transport in i avtalsrörelsen med ytterligare en yrkesgrupp, miljöarbetarna. – Precis som på åkeri- och terminalområdet prioriterar vi tryggheten i jobbet. Det är inte ovanligt med allvarliga hot mot våra medlemmar, säger Joakim Guttman, central ombudsman i Transport.

Transport är mitt uppe i förhandlingarna för förbundets största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare.

Klockan 13 på måndagen träffar facket samma motpart, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, för en första rond om villkoren för miljöarbetare som bemannar bland annat sopbilar och återvinningscentraler.

Till förhandlingsbordet har Transport med sig krav som till stor del är desamma som för det stora Transportavtalet.

Joakim Guttman säger:

– Vi kan inte göra så mycket åt lönen, där har industrin redan satt märket. Det vill säga löneökningar på 5,4 procent på 29 månader.

I stället kommer förbundet att lägga krut på arbetsmiljön och trygghetsfrågorna, förklarar Guttman.

På andra avtalsområden handlar det bland annat om att motverka så kallad hyvling av tjänster och missbruk av visstider och deltider. Hur ser det ut för renhållningsarbetarna?

– Än så länge har de varit ganska förskonade från sådant, men det gäller att stämma i bäcken. Ett problem som seglat upp är att arbetsgivarna vill utnyttja miljöarbetarna en större del av dygnet. Främst genom tvåskift.

– Och det är en utveckling vi inte gillar. Att hämta in hushållssopor på sena eftermiddagar och kvällar innebär mer lastbilstrafik när folk är i rörelse och barn är ute och leker. Det innebär förstås ökad risk för olyckor.

I början av november utväxlade parterna krav inför de kommande miljöförhandlingarna. Transport lämnade över förslag på en omarbetad arbetsmiljöbilaga, som innehåller bestämmelser om exempelvis företagshälsovård, arbetskläder och samverkan kring arbetsmiljö och säkerhet.

Just säkerheten är en fråga som aktualiseras på många håll inom miljöområdet. Joakim Guttman beskriver hur såväl chaufförer som anställda på återvinningscentraler ofta utsätts för hot:

– Det är sjukt hur en del människor beter sig. Vi har haft fall där bilister medvetet försökt köra på renhållare som stannat för att hämta avfall. På återvinningscentraler har det till och med förekommit vapenhot när besökare fått tillsägelser om hur och var avfallet ska kastas.

I dagsläget har parterna satt ut fyra förhandlingsdagar för miljöområdet. Det är 16–17 november. Och sedan 3–4 december.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.