Avtal 2020

Parterna pausar förhandlingarna om nytt åkeri- och terminalavtal

Åkeri och terminal. Fack och arbetsgivare pausar nu förhandlingarna om nytt avtal för Transports största yrkesgrupp, chaufförer och terminalarbetare. – Vi fortsätter nästa vecka. Fredagens förhandlingar var mer konstruktiva än gårdagens. Arbetsgivarna har insett att man måste komma upp ur skyttegraven, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Bristen på lastbilschaufförer är ett av åkeribranschen mest akuta problem. Bedömare menar att det kommer att saknas uppåt 50 000 yrkesförare de kommande tio åren. Problemen är dessutom likartade i hela EU.

Ändå har chaufförsbristen än så länge haft liten inverkan på lönenivåerna och så kallad löneglidning. Transport är också ett av ytterst få fackförbund på arbetsmarknaden som sagt nej till individuell lönesättning. De flesta som kör tunga fordon ligger kring 28 500 kronor.

En fråga som nu lyfts vid förhandlingsbordet är att förlänga lönestegen, som i dag tar slut efter fyra år i yrket.

– Det finns ett intresse från båda sidor att göra det, men vi är inte överens om hur det ska betalas, säger Tommy Wreeth.

Wreeth, som leder förhandlingarna mot Biltrafikens Arbetsgivareförbund, konstaterar att gårdagens inledande förhandlingar gick trögt, med låsta positioner:

– Nu har vi närmat oss varandra en bit när det handlar om hur lönen ska beräknas och förbättringar av avtalspensionen. Vi får ett visst gehör för ett av våra krav som handlar om tryggare anställningar.

– Vi har också varit tydliga med att arbetsgivarna ska passa sig för att komma med en massa egna krav på saker som vi ser som försämringar i avtalet. De har redan kommit undan med att inte behöva betala lönehöjningar för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen löpte ut.

Till förhandlingarna hade Transport med sig ett förslag till en omarbetad arbetsmiljöbilaga. Den är tänkt att förbättra arbetsmiljöarbetet och säkerheten för två yrkesgrupper som är hårt olycksdrabbade.

På terminal och lager är truckolyckor vanliga och lastbilsförare toppar statistiken över dödsolyckor i arbetslivet.

– Tyvärr var intresset minst sagt svalt för våra förslag. Det är faktiskt förvånande, säger Tommy Wreeth.

På måndag kommer Transports lilla förhandlingsdelegation att möta arbetsgivarna på nytt. Samma sak på tisdagen. Den stora delegationen är preliminärt inkallad till tisdag klockan 18.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Sjödin:
    19 november, 2020

    Hur går det med avtalet,
    Hur ska vi som haft löneöknings bortfall sedan i April kompenseras ?

  2. Så besviken och less.:
    16 november, 2020

    Varför tar inte transport till strejk.
    Utan utbildade chaufförer stannar Sverige, alla dessa arbetsgrupper som hyllas för att de håller Sverige igång under rådande pandemi skulle inte kunna göra något jobb alls utan transporter.
    Vi får avstå löneökningar, vi är ej välkomna hos våra kunder mer än just utanför hytten. Vi är tvingade att förflytta oss mellan alla regioner trots smittorisk, och om vi blir sjuka så finns det ingen som kan utföra vårat jobb för det utbildas för få chaufförer. Vilket ej är konstigt då vi är lågavlönade vägpirater i allmänhetens ögon.
    Kul om Transport kunde stå upp för oss någon gång......

  3. Hoppaspåallt:
    16 november, 2020

    Vi är ju viktiga för Sverige , att det ska finnas mat och allt . Så vi gör ju en stor grej för Sverige . Så jag tycker att vi borde få en rejäl höjning nu.

  4. Adrian Höglund:
    14 november, 2020

    Varför försöka dra ut på förhandlingen? Det måste ju göras oavsett.

  5. viking Ottosson:
    13 november, 2020

    Ge er inte vi behöver ett rejält lyft nu

Lästips:

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stort sug efter chaufförer trots lågkonjunktur

Åkeri. Arbetslösheten i Sverige stiger och är uppe på 9,4 procent. Men enligt Tyas mätningar är det många åkerier som vill anställa fler.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.