Avtal 2020

Låglönesatsningen skapar strid i avtalsrörelsen

LO. Om en vecka bryter strejken ut inom handeln, om inte parterna kommer överens om hur satsningen på de lägst avlönade ska betalas. Arbetsgivarna hävdar att pengarna ska tas från det ”märke” på 5,4 procent i lönelyft som industrin la fast förra helgen. Handels och LO anser att låglönesatsningen ska ligga utanför.

Avtalsrörelsen rullar vidare och efter industrins målgång den 31 oktober har även Kommunal och Pappers tecknat nya löneavtal. Det är två förbund som båda valde att stå utanför de samordnade krav som majoriteten av LO-förbunden enats om att driva.

Kommunal skrev på en uppgörelse som gäller i fyra år. Till skillnad från industriarbetarna får kommunalarna retroaktiv betalning för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen löpte ut. Samtliga anställda får ett engångsbelopp på 5 500 kronor.

Under de tre första åren höjs sedan lönerna i tre etapper, med totalt 5,4 procent. Alltså det märke som industrin la fast. Utöver det får Kommunalarna ett extra påslag på 0,6 procent till arbetare som är yrkesutbildade.

Vad det fjärde och sista avtalsåret ger är oklart. Då förbinder sig parterna att följa den norm som industrin då gör upp om.

Kommunal fick också igenom kravet på kompensation för personal som inte kan få fyra veckors sammanhängande semester under juni, juli eller augusti. Minst 3 000 kronor ska arbetsgivaren betala extra, om den anställde tvingas förlägga ledigheten utanför de tre sommarmånaderna.

Noterbart är att Kommunal sedan lång tid accepterat principen om individuella löneökningar fullt ut. Det är bara engångsbeloppet på 5 500 kronor som går till alla. Övriga uppräkningar fördelas individuellt. I teorin kan det innebära att vissa kommunalare blir helt utan löneökning de kommande fyra åren.

Fackförbundet Pappers gick ut hårt och krävde ettårsavtal med en lönehöjning på minst 4 procent. Besvikna pappersarbetare konstaterar att förbundet knöt näven i fickan och gick med på industrins märke. Det vill säga 5,4 procent på 29 månader. 36 månader blir det, om man räknar från tidpunkten i våras då de gamla avtalen förlängdes.

– Det är ingen som är glad åt det här, sa Pappers ordförande Pontus Georgsson i en intervju för förbundets tidning Dagens Arbete.

På Pappers område är det få om någon heltidsanställd som tjänar under 26 100 kronor i månaden. Det gör att låglönesatsningen inte blir någon stridsfråga på bruken.

Det så kallade knäet gör annars att lågavlönade som tjänar under 26 100 kronor får samma lönehöjning som om de tjänat just 26 100 kronor. Det blir ett fast krontal i stället för procent.

Knä-konstruktionen fanns med i 2017 års avtalsuppgörelser och skapade problem redan då. Arbetsgivarna hävdade att låglönesatsningen skulle räknas av från märket, som då var 6,5 procent på tre år.

Den gången fick arbetsgivarna vika sig. Nu har arbetsgivarparten Svensk Handel retat upp fackförbundet Handels och övriga LO genom att på nytt hävda att de extra pengarna som går till lågavlönade ska betalas genom avdrag för de övriga löntagarna med något bättre löner.

Handels har varslat om strejk på 22 butiker och lager, bland annat inom Ica, Ikea och Biltema. Strejken löser ut den 13 november, om parterna inte enats innan dess. Medlare har kopplats in.

I tidningen Arbetet konstaterar IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä att knäet var en viktig princip som sattes 2017. Och som nu har satts en gång till.

– Det är olyckligt att arbetsgivarna dribblar om det här igen. De får väl sprattla en stund. Vi kommer ändå att få igenom detta, säger Säikkälä.

Nästa vecka, den 12 och 13 november, fortsätter Transport förhandla med Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Det handlar om villkoren för förbundets största yrkesgrupp – chaufförer och terminalarbetare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Transportarbetarens logga

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.