Konflikt i taxibranschen

Transport kallas till medlare i taxikonflikten

Taxi. (UPPDATERAD) Efter resultatlösa förhandlingar om ett nytt avtal för landet taxiförare varslade Transport den 15 augusti om blockad och strejk. Nu har medlare utsetts för att försöka lösa tvisten mellan arbetsgivare och fack.

Medlingsinstitutet, som tar över när parterna inte kommer överens, berättar i ett pressmeddelande att tre medlare kallats in.

Robert Schön är tidigare vice vd på Industriarbetsgivarna och Ronny Wenngren är före detta förhandlingschef på Svenska Elektrikerförbundet. Bägge två hade sina första medlingsuppdrag 2022.

Den tredje är Gerald Lindberg med erfarenhet som andre ordförande i Livsmedelsarbetareförbundet. Han medlade första gången i år.

Tiden är knapp eftersom Transportarbetareförbundet varslat om konflikt i två steg. Den 25 augusti klockan 04.00 inleds en blockad som innebär stopp för nyanställningar, inhyrda förare och all övertid och mertid för taxibolag som är anslutna till Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Enas inte parterna utlöses strejk, i ett andra steg, med start den 4 september klockan 04.00 vid sex utvalda taxibolag i landet.

Hur snart kommer medlingen att dra i gång?

– Normalt går man i gång så snart som möjligt. Sen är det alltid kalendrar som ska gås igenom. Men preliminärt kommer parterna och medlarna att träffas i morgon, svarar chefsjurist och Medlingsinstitutets presskontakt Per Ewaldsson.

– Sedan kommer arbetet att pågå fortlöpande till dess att en lösning har nåtts, tillägger han.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth bekräftar att förbundet ska träffa medlarna på förmiddagen i morgon fredag. Transport står först på tur eftersom facket lagt varslet.

– Eftersom vi inte lyckades lösa det här med motparten så är det lika bra att medlingen kommer i gång så fort som möjligt. Vi kommer att presentera våra krav, berätta hur långt vi kommit och vilka problemen är, säger han.

Tommy Wreeth hade gärna sett att Medlingsinstitutet utsett medlaren Jan Sjölin (tidigare ombudsman på fackförbundet Kommunal). Han satte sig in i taxi-problematiken som kärvade på samma sätt vid förra avtalsrörelsen.

– Det hade sparat tid. Problemet är att de löneuppgifter som arbetsgivarna lämnade till Tillväxtverket för att få coronastöd under pandemin inte stämmer överens med den lönestatistik de presenterar nu. Det är en differens på 1 200 kronor, säger han.

Arbetsgivare och fack behöver alltså komma överens om vilka lönenivåer som gäller i branschen, för att kunna komma vidare och enas om lönehöjningar för förare med både fast månadslön och chaufförer som får procentlön på inkört belopp.

Läs mer om konflikten

2023-08-15

Transport varslar om strejk inom taxi

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.