Bilkö fotad från förarplatsen
Close
Var uppmärksam vid ratten när mörkret faller.
Close

Se upp! Med höstmörker kommer fler viltolyckor

Viltolyckor. Hösten är här, så var uppmärksam bakom ratten. Och du som går: Glöm inte reflexer! Under oktober och november ökar antalet skadeanmälningar till försäkringsbolagen om viltolyckor rejält.

Omkring 65 000 viltolyckor inträffar i Sverige varje år, enligt Nationella Viltolycksrådet. När höstmörkret faller på påminner försäkringsbolaget Trygg Hansa i ett pressmeddelande yrkeschaufförer och ”vanliga” bilister om att vara extra vaksamma. Under oktober och november brukar skadeanmälningarna kring olyckor med vilda djur öka med cirka 60 procent, uppger bolaget. Om man jämför med en genomsnittlig månad.

Trygg Hansas yrkestrafikexpert, Nenad Ringdahl, förklarar att risken för personskador vid viltolyckor med lastbilar, och särskilt tunga lastbilar, inte är lika hög som för personbilar. Men att känna till djurens beteende i närheten av vägar är ändå bra för att försöka förhindra olyckor.

– Risken att kollidera med vilt är störst på våren och hösten och särskilt vid gryning och skymning, säger han.

Nenad Ringdahl pekar ut några ”högriskområden” som är bra att hålla koll på:

– Skogsområden med vattendrag på ena sidan av vägen, liksom kalhyggen och områden där viltstängsel börjar och slutar.

Den som är med om en olycka med älg, björn, varg, järv, lo, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår, örn eller ren är skyldig att rapportera till polisen. För andra djur finns ingen formell anmälningsplikt, men om djuret har skadats och behöver avlivas kan det ändå, av medkänsla, vara bra att kontakta polisen.

Djuret kan också innebära en trafikfara för andra trafikanter.

Hur gör jag då om jag möter vilda djur på vägen? Det beror på hur stort djuret är och om det har horn eller krona, som kan skada förare och medpassagerare.

– Ser du en älg på vägen och inte hinner väja ska du försöka styra mot älgens bakdel. Skulle du krocka med ett vildsvin, björn eller varg ska du vara extra försiktig när du rör dig utanför fordonet eftersom de kan bli mycket aggressiva om de är skadade, råder Nenad Ringdahl.

Mörker och blöta vägbanor ökar också olycksrisken, så tänk på hastigheten, tillägger han.

– En anpassad hastighet kan bli helt avgörande om du skulle möta ett djur på vägen.

Nenad Ringdahl påminner också om att:

  • Svarta sopsäckar på plogpinnar efter vägen betyder att det finns renar i närheten.
  • En del djur är flockdjur och fler kan komma och vilja korsa vägen.
  • Ring polisen på 112 vid olycka och sätt ut en varningstriangel 200–300 meter från olycksplatsen (minst 100 meter).
  • Använd gärna viltolycksremsa eller markeringsremsa för att märka ut skadeplatsen för jägare. Saknar du markeringsremsa kan du till exempel använda en plastpåse.
  • Om möjligt, utan att riskera din och andras säkerhet, flytta det avlidna djuret från vägen.
  • Försök inte själv avliva djuret om du inte har rätt kunskap, invänta jägare eller polis.
  • Gör en skadeanmälan till försäkringsbolaget så snart som möjligt, om fordonet är skadat.
  • Viltolycksremsor finns att hämta på polisstationer, bilprovningsstationer samt på Trafikverkets region- och förarprovskontor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kollegahjälpen – ett kvartssekel med kamratstöd

Arbetsmiljö. För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Nu har det hänt

Davids krönika. I många år har man talat om den, varningsklockorna har ringt men den har ändå aldrig riktigt inträffat – förrän nu. Den totala trafikinfarkten, signerad Tyskland.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.