Sopkonflikten i Stockholm

Massuppsägning på Reno Norden – kollegorna ställer också bilarna

Klockan 09.45 på onsdagen gick miljöarbetarna på Reno Norden i samlad trupp upp på kontoret i Älvsjö och lämnade över uppsägningarna till arbetsgivaren.

Utanför stod ett 30-tal sopbilar från den andra stora aktören för hushållsavfall i Stockholm, Liselotte Lööf AB (LLAB).

Sopgubbarna på LLAB har enats om att lägga ner arbetet också. Nu på förmiddagen kör de tillbaka till uppställningsplatsen vid Norrtull och lämnar över bilnycklarna till företaget.

Utanför Reno Nordens kontor var känslorna starka:

– Inte en jävla tum vek vi oss! Fast det känns väldigt sorgligt, sa en sopgubbe med tårar i ögonen.

Mer information kommer under dagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jenny Hansson:
    15 juli, 2017

    Alltså jag menar den berörda allmänheten!!!! hur hanterar ni era sopor? Åker ni till gbg och äter glass eller...

  2. Jenny Hansson:
    15 juli, 2017

    Sopgubbar = jordgubbar som sorterar, lassar och drar, hur hanterar ni som bor i Stockholm och är berörda nu sina sopor? Åker ni till Göteborg eller????

  3. Andreas Chömmare:
    12 juli, 2017

    Stockholm stad skiter i arbetsvillkoren i sina upphandlingar bara det blir så billigt som möjligt. Visst den principen är bra att ej betala för mkt med fri konkurrens men det har spårat ut. Företag lägger sig lågt som synden för att vinna,men de som utför tjänsterna skiter man i samma i taxi och bud transporter för landstinget. Mer insyn i offentliga upphandlingar hur det ser ut för människan på fältet tack,på sikt blir slut notan så mycket dyrare med sjuka och utbrända arbetare.

  4. Seppo Leskinen:
    12 juli, 2017

    Kommuner och Landsting styrs genom New Public Management.
    Alla verksamheter skall drivas så kostnad effektivt som möjligt.
    Ett sätt är att privatisera.
    Hamnarbetare i Göteborg , Renhållningsarbetare i
    Stockholm får betala med sina jobb. Vem drabbas nästa gång?
    Det är bra att någon tar striden.
    Hamnarbetarna och Renhållningsarbetarna behöver allt stöd de kan få.

  5. Olof:
    12 juli, 2017

    Kämpa sopgubbar!
    Det ni gör är viktigt för alla arbetare, det måste bli ett slut på företagens fasoner och på eländet med upphandlingar. Kommunerna ska ha driften själva och ta ansvar för bra arbetsvillkor. Allt stöd!

  6. Kjell Pettersson:
    12 juli, 2017

    Vet inte om strejken känns relevant, med löner upp mot 35-37000 i månaden känns det ju lite av en lyxstrejk. Hur många transportarbetare kommer upp i den lönen. Många av dem har också tunga o stressiga jobb.

  7. kent mejerstrand:
    12 juli, 2017

    Sorligt att inte transportarbetarenførreningen inte fått upp øgonen støtat medlemarna i saken

  8. Gunnel Johansson:
    12 juli, 2017

    👍Ni gör ett jättebra jobb
    Om allt flyter varför ska andra tjäna på att någon sliter ut sig?
    Kontorsarbetare

  9. Kjell i Dorotea:
    12 juli, 2017

    Stå på er gubbar!!

  10. Kenneth Grampe:
    12 juli, 2017

    Bedrövligt såna företag får finnas.

  11. Prefab:
    12 juli, 2017

    Så rätt och rakryggat av Stockholm sopgubbar, det har förekommit en hel del pajkastning från RenoNordens sida massmedialt som inte riktigt verkar vilja ha löst situationen.
    Bra jobbat gubbar!!!

Lästips:

Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.

Transportarbetarens logga

Fortsatta strejker i Frankrike

Internationellt. 18 september: Omkring 800 000 människor beräknas delta i protester runt om i Frankrike mot planerade budgetnedskärningar. Transportarbetare, lärare och vårdpersonal har gått ut i strejk.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.