Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

På måndagsmorgonen lovade finansminister Magdalena Andersson (S) en satsning på att minska arbetslivskriminaliteten och bidragsfusket.

Dels ska en ny myndighet betala ut alla statliga bidrag, målet med det är att komma åt bidragsfusk som inte sällan har en koppling till annan kriminalitet. Dels innebär satsningen på arbetsmarknaden 35 miljoner kronor till Arbetsmiljöverket för att samordna jobbet mot arbetslivskriminalitet och för att anställa nya arbetsmiljöinspektörer.

– Det finns transportföretag som fuskar med kör- och vilotider för att vinna konkurrensfördelar. Många utsätts för fara. För mer ordning på vägarna får Transportstyrelsen medel för att stärka kontroll och tillsyn av yrkestrafiken, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Regeringen lägger också 77 miljoner kronor nästa år för något de kallar Ordning och reda på vägarna. Pengarna ska dels gå till Transportstyrelsens kontroller av den yrkesmässiga trafiken, men också till att bekämpa de så kallade bilmålvakterna.

Transports förbundssekreterare kommenterar. Han konstaterar att facket varnat för problemen med utländsk lastbilstrafik redan innan Öresundsbron byggdes. Satsningen på fler kontroller med runt 70 miljoner årligen är välkommen:

– Vi har förhoppningar om att de slantar som regeringen presterar också går till att upprätthålla bra villkor för dem som jobbar på våra vägar. Men det finns tyvärr alltid en risk för att byråkratin slukar pengarna i stället för att det verkligen blir kontroller efter vägarna, säger Mikaelsson.

Han påpekar att han hoppas att pengarna kan gå till ett automatiserat kontrollsystem för både löner och kör- och vilotider. Mikaelsson säger att Transport gärna hjälper till med att minska problemen med lönedumpning och oseriösa transporter.

– Vi står till förfogande när det gäller kunskaper eller kontroll av löner. Vi måste i sådant fall få ekonomiska möjligheter att utöka vår redan etablerade verksamhet som gäller ordning och reda i trafiken, säger han.

Vid presskonferensen var finansministern flankerad av bland andra Byggnads ordförande Johan Lindholm. Han kommenterade budgeten så här:

–Jag tycker att det är bra att de ser problematiken och en gång för alla gör något åt den. Våra fackliga skyddsombud gör ett jättejobb där ute, men de kan inte göra hela jobbet. Företag och upphandlare måste ta ett större ansvar. Mer uppföljning, kontroller och sanktioner kommer ge ett bra resultat. Det är ett bra steg på vägen för en arbetsmarknad fri från kriminalitet.

Miljarder till ”gröna transporter”

Senare samma dag presenterades ytterligare budgetsatsningar.

Regeringens företrädare Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister, och Per Bolund (MP), miljöminister, pratade om en grön återstart för Sverige efter pandemin.

– Vi måste ta modiga beslut. Inte minst måste transportsektorn ställa om då den står för en tredjedel av Sverige växthusgasutsläpp, säger Tomas Eneroth.

Den enskilt största budgetsatsningen som presenterades är att skjuta till pengar för miljöbilspremien, eftersom elbilarna varit så populära att pengarna tagit slut. Det innebär att alla de som osäkert väntat på en eventuell miljöbilspremie kan pusta ut.

Regeringen aviserade bland annat ökade satsningar på järnvägsunderhåll som ska sätta människor i arbete inom en nära framtid. Dessutom satsas 100 miljoner årligen på så kallad ekobonus, ett stöd som företag kan söka för att flytta över transporter från väg till sjöfart eller järnväg.

Budgetnyheterna kommer numera nästan dagligen, budgeten i sin helhet kommer att presenteras den 20 september.

I fredags lovade regeringen 750 miljoner kronor till vägunderhåll och ett investeringsstöd för drivmedelsstationer på 75 miljoner kronor under 2022 och lika mycket under 2023. Det som en del i satsning på landsbygden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Valkampanj inför EU-valet inledd

EU. LO har dragit igång sin kampanj inför valet till Europaparlamentet med ett digitalt möte i Teams. Kamp mot arbetslivskriminalitet och ökad trygghet för vanligt folk var något som flera talare lyfte.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.