Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

På måndagsmorgonen lovade finansminister Magdalena Andersson (S) en satsning på att minska arbetslivskriminaliteten och bidragsfusket.

Dels ska en ny myndighet betala ut alla statliga bidrag, målet med det är att komma åt bidragsfusk som inte sällan har en koppling till annan kriminalitet. Dels innebär satsningen på arbetsmarknaden 35 miljoner kronor till Arbetsmiljöverket för att samordna jobbet mot arbetslivskriminalitet och för att anställa nya arbetsmiljöinspektörer.

– Det finns transportföretag som fuskar med kör- och vilotider för att vinna konkurrensfördelar. Många utsätts för fara. För mer ordning på vägarna får Transportstyrelsen medel för att stärka kontroll och tillsyn av yrkestrafiken, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Regeringen lägger också 77 miljoner kronor nästa år för något de kallar Ordning och reda på vägarna. Pengarna ska dels gå till Transportstyrelsens kontroller av den yrkesmässiga trafiken, men också till att bekämpa de så kallade bilmålvakterna.

Transports förbundssekreterare kommenterar. Han konstaterar att facket varnat för problemen med utländsk lastbilstrafik redan innan Öresundsbron byggdes. Satsningen på fler kontroller med runt 70 miljoner årligen är välkommen:

– Vi har förhoppningar om att de slantar som regeringen presterar också går till att upprätthålla bra villkor för dem som jobbar på våra vägar. Men det finns tyvärr alltid en risk för att byråkratin slukar pengarna i stället för att det verkligen blir kontroller efter vägarna, säger Mikaelsson.

Han påpekar att han hoppas att pengarna kan gå till ett automatiserat kontrollsystem för både löner och kör- och vilotider. Mikaelsson säger att Transport gärna hjälper till med att minska problemen med lönedumpning och oseriösa transporter.

– Vi står till förfogande när det gäller kunskaper eller kontroll av löner. Vi måste i sådant fall få ekonomiska möjligheter att utöka vår redan etablerade verksamhet som gäller ordning och reda i trafiken, säger han.

Vid presskonferensen var finansministern flankerad av bland andra Byggnads ordförande Johan Lindholm. Han kommenterade budgeten så här:

–Jag tycker att det är bra att de ser problematiken och en gång för alla gör något åt den. Våra fackliga skyddsombud gör ett jättejobb där ute, men de kan inte göra hela jobbet. Företag och upphandlare måste ta ett större ansvar. Mer uppföljning, kontroller och sanktioner kommer ge ett bra resultat. Det är ett bra steg på vägen för en arbetsmarknad fri från kriminalitet.

Miljarder till ”gröna transporter”

Senare samma dag presenterades ytterligare budgetsatsningar.

Regeringens företrädare Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister, och Per Bolund (MP), miljöminister, pratade om en grön återstart för Sverige efter pandemin.

– Vi måste ta modiga beslut. Inte minst måste transportsektorn ställa om då den står för en tredjedel av Sverige växthusgasutsläpp, säger Tomas Eneroth.

Den enskilt största budgetsatsningen som presenterades är att skjuta till pengar för miljöbilspremien, eftersom elbilarna varit så populära att pengarna tagit slut. Det innebär att alla de som osäkert väntat på en eventuell miljöbilspremie kan pusta ut.

Regeringen aviserade bland annat ökade satsningar på järnvägsunderhåll som ska sätta människor i arbete inom en nära framtid. Dessutom satsas 100 miljoner årligen på så kallad ekobonus, ett stöd som företag kan söka för att flytta över transporter från väg till sjöfart eller järnväg.

Budgetnyheterna kommer numera nästan dagligen, budgeten i sin helhet kommer att presenteras den 20 september.

I fredags lovade regeringen 750 miljoner kronor till vägunderhåll och ett investeringsstöd för drivmedelsstationer på 75 miljoner kronor under 2022 och lika mycket under 2023. Det som en del i satsning på landsbygden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Historiska beslut i krigets skugga

Ledare. När vi trodde att det värsta eländet var över, en pandemi som skördat åtskilliga människoliv och rest nya murar mellan människor, är nästa elände en verklighet. Men till skillnad från ett elakt virus är Putin och Rysslands angreppskrig mot sitt grannland Ukraina planerat och genomfört av människor.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.