Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

På måndagsmorgonen lovade finansminister Magdalena Andersson (S) en satsning på att minska arbetslivskriminaliteten och bidragsfusket.

Dels ska en ny myndighet betala ut alla statliga bidrag, målet med det är att komma åt bidragsfusk som inte sällan har en koppling till annan kriminalitet. Dels innebär satsningen på arbetsmarknaden 35 miljoner kronor till Arbetsmiljöverket för att samordna jobbet mot arbetslivskriminalitet och för att anställa nya arbetsmiljöinspektörer.

– Det finns transportföretag som fuskar med kör- och vilotider för att vinna konkurrensfördelar. Många utsätts för fara. För mer ordning på vägarna får Transportstyrelsen medel för att stärka kontroll och tillsyn av yrkestrafiken, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Regeringen lägger också 77 miljoner kronor nästa år för något de kallar Ordning och reda på vägarna. Pengarna ska dels gå till Transportstyrelsens kontroller av den yrkesmässiga trafiken, men också till att bekämpa de så kallade bilmålvakterna.

Transports förbundssekreterare kommenterar. Han konstaterar att facket varnat för problemen med utländsk lastbilstrafik redan innan Öresundsbron byggdes. Satsningen på fler kontroller med runt 70 miljoner årligen är välkommen:

– Vi har förhoppningar om att de slantar som regeringen presterar också går till att upprätthålla bra villkor för dem som jobbar på våra vägar. Men det finns tyvärr alltid en risk för att byråkratin slukar pengarna i stället för att det verkligen blir kontroller efter vägarna, säger Mikaelsson.

Han påpekar att han hoppas att pengarna kan gå till ett automatiserat kontrollsystem för både löner och kör- och vilotider. Mikaelsson säger att Transport gärna hjälper till med att minska problemen med lönedumpning och oseriösa transporter.

– Vi står till förfogande när det gäller kunskaper eller kontroll av löner. Vi måste i sådant fall få ekonomiska möjligheter att utöka vår redan etablerade verksamhet som gäller ordning och reda i trafiken, säger han.

Vid presskonferensen var finansministern flankerad av bland andra Byggnads ordförande Johan Lindholm. Han kommenterade budgeten så här:

–Jag tycker att det är bra att de ser problematiken och en gång för alla gör något åt den. Våra fackliga skyddsombud gör ett jättejobb där ute, men de kan inte göra hela jobbet. Företag och upphandlare måste ta ett större ansvar. Mer uppföljning, kontroller och sanktioner kommer ge ett bra resultat. Det är ett bra steg på vägen för en arbetsmarknad fri från kriminalitet.

Miljarder till ”gröna transporter”

Senare samma dag presenterades ytterligare budgetsatsningar.

Regeringens företrädare Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister, och Per Bolund (MP), miljöminister, pratade om en grön återstart för Sverige efter pandemin.

– Vi måste ta modiga beslut. Inte minst måste transportsektorn ställa om då den står för en tredjedel av Sverige växthusgasutsläpp, säger Tomas Eneroth.

Den enskilt största budgetsatsningen som presenterades är att skjuta till pengar för miljöbilspremien, eftersom elbilarna varit så populära att pengarna tagit slut. Det innebär att alla de som osäkert väntat på en eventuell miljöbilspremie kan pusta ut.

Regeringen aviserade bland annat ökade satsningar på järnvägsunderhåll som ska sätta människor i arbete inom en nära framtid. Dessutom satsas 100 miljoner årligen på så kallad ekobonus, ett stöd som företag kan söka för att flytta över transporter från väg till sjöfart eller järnväg.

Budgetnyheterna kommer numera nästan dagligen, budgeten i sin helhet kommer att presenteras den 20 september.

I fredags lovade regeringen 750 miljoner kronor till vägunderhåll och ett investeringsstöd för drivmedelsstationer på 75 miljoner kronor under 2022 och lika mycket under 2023. Det som en del i satsning på landsbygden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.