Therese Gouvelin och Karl-Petter Thorwaldsson.
Close
Therese Guovelin, förste vice ordförande LO, och Karl-Petter Thorwaldsson, LO:s ordförande.
Close

LO sparkar i gång valrörelsen

Politik. Mer pengar till välfärd och infrastruktur. Det är två av de politiska krav LO presenterade vid sin valupptakt i Stockholm i dag. – Vi ska genomföra en halv miljon samtal med våra medlemmar. LO har ett tydligt mål med en regering som bygger trygghet för vanligt folk, med vår egen svetsare som statsminister, sa Therese Guovelin, LO:s förste vice ordförande.

Det är ett myller av människor på plats i Folkets hus i Stockholm. Ett 60-tal av de 750 deltagarna komma från Transport. På bänken längst fram närmast mittgången sitter LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson, bredvid honom statsminister Stefan Löfven (S).

Först på scenen är LO:s förste vice ordförande Therese Guovelin. Hon säger att LO har som mål att prata med en halv miljon medlemmar. För en fortsatt S-ledd regering.

– Vi får ibland höra att vi borde bryta vår facklig-politiska samverkan med Socialdemokraterna. Visst, jag har också varit besviken i bland. Jag har ibland tyckt att de borde gör mer för oss och våra kamrater. Men vi kan inte svära oss fria från ansvar när klyftorna växer. Bara genom politik kan vi förändra samhället, det räcker inte med arbetet på våra arbetsplatser. Det är vi som vet hur verkligheten ser ut, sa Guovelin i sitt tal.

Hon gick sedan igenom ett antal politikområden där hon är nöjd med S- och MP-regeringen. Där nämnde hon bland annat låg ungdomsarbetslöshet, uppriven lex Laval, avdragsrätt för fackavgiften och höjt tak i a-kassan.

Efter underhållning är det statsministerns tur att inta scenen. Han höll ett ideologiskt tal med stort fokus på facket, trygghet och ökade klyftor. Statsministern öppnade för ny lagstiftning mot så kallad hyvling av arbetstid. Han nämnde också Göteborgs hamn. Han sa att han följer det som händer där med stort allvar. Dels på grund av att han tror att jobb och svensk konkurrenskraft hotas. Dels på grund av det kan leda till hot mot den svenska modellen.

­– Ett stort ansvar vilar på parterna i den svenska modellen. Hittills har det inte gått att hitta en lösning i Göteborg. Ytterst måste regeringen vara beredd att agera.
Löfven hävdade att det inte skulle handla om att förstöra den svenska modellen, utan att utveckla den.

– Än finns inga förslag att förhålla sig till, eller ens kritisera om man så vill. Jag har jobbat fackligt i 30 år och kommer aldrig se till att maktbalansen ändras till löntagarnas nackdel. Vi kommer inte öppna för avtalsshopping. Men låt oss aldrig tappa fokus för vad som står på spel:

– Det finns en höger som vill använda Göteborgs hamn för att attackera löntagarnas rättigheter och införa långtgående begränsningar av konflikträtten. Fyra borgerliga partier och SD väntar på den möjligheten, den ska de inte få. Vi ska se till att den svenska modellen fungerar i Göteborgs hamn. Då får den mångordige moderatledaren och hans önskningar stanna i den mörkblå byrålådan, sa Stefan Löfven.

LO:s politiska plattform

Under LO:s valkonferens presenterades en plattform med politiska krav.

  1. Trygghet i vardagen
    Under rubriken finns krav på att investera i IT, vägar och offentlig service på landsbygden.
    Där finns också en satsning anställa fler i skola vård och omsorg, samt att stoppa vinstjakten i välfärden.
    LO skriver om krav på ordning och reda på arbetsmarknaden, svenska kollektivavtal ska gälla för alla som jobbar i Sverige.
  1. Fler och bättre jobb
    Under rubriken finns krav på ökade investeringar i infrastruktur.
    Det handlar om mer pengar till väg, järnväg, bredband och bostäder.
    Dessutom ytterligare satsningar på utbildning. Mer pengar till vuxen- och yrkesutbildning.
    Motverka otrygga och tidsbegränsade anställningar. LO vill också stärka skyddsombudens roll och öka resurserna till arbetsmiljöutbildning.
  1. Ökad jämlikhet
    Här finns krav på en jämlikare skola. Alla barn i Sverige ska ha samma möjligheter till kunskap oavsett förutsättningar. LO vill att skolor ska få resurser utifrån barnens behov.
    LO lyfter också fram en satsning på fritids, barn ska kunna göra sina läxor där så att de är lediga när de kommer hem.
    Facket vill också se ett höjt inkomsttak i a-kassan och sedan låta nivån följa löneutvecklingen. De vill ta bort karensdagarna och göra det billigare att vara med.
    Krav ställs dessutom på en skattereform som beskattar annat än arbetsinkomster högre. Exempelvis förmögenhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Tommy Wreeth

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.