Therese Gouvelin och Karl-Petter Thorwaldsson.
Close
Therese Guovelin, förste vice ordförande LO, och Karl-Petter Thorwaldsson, LO:s ordförande.
Close

LO sparkar i gång valrörelsen

Politik. Mer pengar till välfärd och infrastruktur. Det är två av de politiska krav LO presenterade vid sin valupptakt i Stockholm i dag. – Vi ska genomföra en halv miljon samtal med våra medlemmar. LO har ett tydligt mål med en regering som bygger trygghet för vanligt folk, med vår egen svetsare som statsminister, sa Therese Guovelin, LO:s förste vice ordförande.

Det är ett myller av människor på plats i Folkets hus i Stockholm. Ett 60-tal av de 750 deltagarna komma från Transport. På bänken längst fram närmast mittgången sitter LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson, bredvid honom statsminister Stefan Löfven (S).

Först på scenen är LO:s förste vice ordförande Therese Guovelin. Hon säger att LO har som mål att prata med en halv miljon medlemmar. För en fortsatt S-ledd regering.

– Vi får ibland höra att vi borde bryta vår facklig-politiska samverkan med Socialdemokraterna. Visst, jag har också varit besviken i bland. Jag har ibland tyckt att de borde gör mer för oss och våra kamrater. Men vi kan inte svära oss fria från ansvar när klyftorna växer. Bara genom politik kan vi förändra samhället, det räcker inte med arbetet på våra arbetsplatser. Det är vi som vet hur verkligheten ser ut, sa Guovelin i sitt tal.

Hon gick sedan igenom ett antal politikområden där hon är nöjd med S- och MP-regeringen. Där nämnde hon bland annat låg ungdomsarbetslöshet, uppriven lex Laval, avdragsrätt för fackavgiften och höjt tak i a-kassan.

Efter underhållning är det statsministerns tur att inta scenen. Han höll ett ideologiskt tal med stort fokus på facket, trygghet och ökade klyftor. Statsministern öppnade för ny lagstiftning mot så kallad hyvling av arbetstid. Han nämnde också Göteborgs hamn. Han sa att han följer det som händer där med stort allvar. Dels på grund av att han tror att jobb och svensk konkurrenskraft hotas. Dels på grund av det kan leda till hot mot den svenska modellen.

­– Ett stort ansvar vilar på parterna i den svenska modellen. Hittills har det inte gått att hitta en lösning i Göteborg. Ytterst måste regeringen vara beredd att agera.
Löfven hävdade att det inte skulle handla om att förstöra den svenska modellen, utan att utveckla den.

– Än finns inga förslag att förhålla sig till, eller ens kritisera om man så vill. Jag har jobbat fackligt i 30 år och kommer aldrig se till att maktbalansen ändras till löntagarnas nackdel. Vi kommer inte öppna för avtalsshopping. Men låt oss aldrig tappa fokus för vad som står på spel:

– Det finns en höger som vill använda Göteborgs hamn för att attackera löntagarnas rättigheter och införa långtgående begränsningar av konflikträtten. Fyra borgerliga partier och SD väntar på den möjligheten, den ska de inte få. Vi ska se till att den svenska modellen fungerar i Göteborgs hamn. Då får den mångordige moderatledaren och hans önskningar stanna i den mörkblå byrålådan, sa Stefan Löfven.

LO:s politiska plattform

Under LO:s valkonferens presenterades en plattform med politiska krav.

  1. Trygghet i vardagen
    Under rubriken finns krav på att investera i IT, vägar och offentlig service på landsbygden.
    Där finns också en satsning anställa fler i skola vård och omsorg, samt att stoppa vinstjakten i välfärden.
    LO skriver om krav på ordning och reda på arbetsmarknaden, svenska kollektivavtal ska gälla för alla som jobbar i Sverige.
  1. Fler och bättre jobb
    Under rubriken finns krav på ökade investeringar i infrastruktur.
    Det handlar om mer pengar till väg, järnväg, bredband och bostäder.
    Dessutom ytterligare satsningar på utbildning. Mer pengar till vuxen- och yrkesutbildning.
    Motverka otrygga och tidsbegränsade anställningar. LO vill också stärka skyddsombudens roll och öka resurserna till arbetsmiljöutbildning.
  1. Ökad jämlikhet
    Här finns krav på en jämlikare skola. Alla barn i Sverige ska ha samma möjligheter till kunskap oavsett förutsättningar. LO vill att skolor ska få resurser utifrån barnens behov.
    LO lyfter också fram en satsning på fritids, barn ska kunna göra sina läxor där så att de är lediga när de kommer hem.
    Facket vill också se ett höjt inkomsttak i a-kassan och sedan låta nivån följa löneutvecklingen. De vill ta bort karensdagarna och göra det billigare att vara med.
    Krav ställs dessutom på en skattereform som beskattar annat än arbetsinkomster högre. Exempelvis förmögenhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Avslaget och uppgjort på LO:s kongress

Ordförandeord. Tack för det här året. Det har som alla vet varit ett märkligt år med pandemi, restriktioner både hit och dit. Precis när man trodde att det började lätta kom nästa omgång. Nu hoppas jag bara att 2022 ska bli ett år där vi kan ha verksamhet, på ett så vanligt sätt som möjligt.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.