Close
LO-ekonomerna som presenterade en ny prognos för svensk ekonomi, från vänster Fredrik Söderqvist, Peter Gerlach och Anna Almqvist.
Close

LO-ekonomer varnar för hård åtstramning

Ekonomi. Svensk ekonomi fortsätter att krympa nästa år. För att komma ur den hemmasnickrade lågkonjunkturen krävs en annan politik än den förda, framhöll LO:s ekonomer som på tisdagen presenterade sin prognos för ekonomin.

Hushållens konsumtion utgör det i särklass största sänket i svensk ekonomi, heter det i LO-prognosen Ekonomiska utsikter: Det tredje kvartalet i år var det femte på raken med fallande hushållskonsumtion – inte sedan krisen på 1990-talet har minskningen varit så långvarig.

– Vi är nu på väg in i det sjätte kvartalet med minskad konsumtion. Den höga inflationen har ätit upp löneökningarna, sa Fredrik Söderqvist, en av ekonomerna bakom prognosen.

Det höga ränteläget är en huvudförklaring till hushållens dämpade köpkraft. LO:s ekonomer har länge argumenterat att den nuvarande inflationen inte drivs av efterfrågan utan av utbud.

Pandemi, krig och prischocker har präglat de senaste årens utbud. Men medan många företag har gjort stora vinster har de svenska hushållen till stor del fått ta konsekvensen av den utbudsdrivna inflationen. Och mot den hjälper inte höjd styrränta, enligt prognosförfattarna.

– Bilden är splittrad när det gäller efterfrågan. När det gäller den inhemska har vi haft en negativ tillväxt i år, men nettoexporten väger upp och exportindustrin har gått oväntat bra. Det gäller till exempel verkstadsindustrin, sa Fredrik Söderqvist på presentationen.

– Ränteläget gör att bostadsbygget kollapsar, där är vi på 90-tals nivåer igen. Vi tror att sysselsättningsnivån ligger kvar på ungefär samma nivå nästa år, men att arbetslösheten stiger upp mot 8,5 procent eftersom antalet personer i arbetskraften ökar.

För stram politik mot hushåll

Utsikterna för 2024 beror på hur regeringen och Riksbanken agerar, enligt LO:s ekonomiska prognos: I kölvattnet av den höga inflationen har den ekonomiska politiken stramats åt, vilket bidragit till att föra Sverige in i den pågående lågkonjunkturen.

Riksbanken har gjort felaktiga avvägningar och bland annat underskattat den svenska räntekänsligheten, enligt LO-ekonomerna.

– Vi tycker att Riksbanken måste ta större realekonomisk hänsyn. Vi har haft tre år utan tillväxt, och det ser ut att fortsätta i början av nästa år. Räntan måste sänkas, men samtidigt är vi tydliga med att vi inte vill tillbaka till 0-ränta, sa Peter Gerlach.

”Skynda långsamt” är i stället honnörsord i sammanhanget för LO-ekonomerna som talade om olika aspekter i prognosen, förutom Peter Gerlach och Fredrik Söderqvist också Anna Almqvist.

De efterlyser en annan balans på lång sikt för penningpolitiken. För det pekade de tre ekonomerna ut fyra särskilt prioriterade områden:

  • En upprustning av arbetsmarknadspolitiken, bland annat genom att stärka Arbetsförmedlingens kontroll- och sanktionsmöjligheter mot arbetsgivare som får anställningsstöd och satsning på förmedling i AF:s egen regi.
  • Rädda bostadsbyggandet genom ett statligt kreditprogram.
  • Stoppa nedskärningar i regioner och kommuner, bland annat genom tillfälligt höjda statsbidrag.
  • Investera för industriomställning, bland annat ökade investeringar i transportinfrastrukturen som gör nya etableringar möjliga i hela landet.

Utgångspunkten för LO:s prognos har varit att inflationen fortsätter att falla, men att Riksbanken kommer att låta styrräntan ligga kvar på dagens höga nivå under det första halvåret 2024. Sedan kan det ändras om Riksbanken följer Europeiska Centralbanken, som väntas börja sänka räntan nästa år.

Inflationstakten har för hela 2023 varit fortsatt varit hög, men det beror till stor del på prisökningar under slutet av förra året. Det senaste halvåret har den underliggande inflationen legat i linje med inflationsmålet på 2 procent.

Men konsumentprisindex (KPI), som mäter hushållens faktiska kostnadsökningar, ligger fortfarande över inflationsmålet. Det beror till stor del på Riksbankens tidigare räntehöjningar.

I prognosen konstateras att den höga inflationen har slagit hårt mot LO-förbundens medlemmar som generellt sett har mindre ekonomiska marginaler än andra löntagare. Allt fler uppger att de har svårt att klara större engångsutgifter.

LO-ekonomerna betonar att det är viktigt att bekämpa inflation, men inte främst den privata konsumtionen som i allt lägre utsträckning är det som driver upp priserna.

Från och med det tredje kvartalet i år befinner sig Sverige officiellt i en lågkonjunktur. Hur lång och djup lågkonjunkturen blir beror på de penning- och finanspolitiska beslut som fattas nästa år, enligt LO:s ekonomer.

Prognosen Ekonomiska utsikter _ en hemmasnickrad lågkonjunktur finns att ladda ned från LO:s hemsida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.