Sopkonflikten i Stockholm

Ljusning i sopkonflikten – parterna inleder dialog

Renhållning. Åtta timmar försenade rullade Liselotte Lööfs sopbilar ut på Stockholms gator. Hotet om utökad strejk och massuppsägningar är tillfälligt avvärjt. Reno Nordens bilar står fortfarande still, i avvaktan på en dialog som parterna inleder under måndagseftermiddagen – Det är åtminstone en öppning, säger en miljöarbetare.

Under hela dagen har sopgubbar från Reno Norden och Liselotte Lööf fört intensiva interna diskussioner om den uppkomna situationen. På Reno Norden anser en skara renhållare att de i torsdags fick avsked på grått papper. Andra har sagt upp sig eller är sjukskrivna.

Miljöarbetarna i Stockholm har en unik sammanhållning. När striden startade på Reno Norden kom snabbt sympatiyttringar på företaget Liselotte Lööf, som är den andra stora aktören när det gäller hushållssopor.

Klockan sex i morse skulle Liselotte Lööfs bilar ha rullat ut, men miljöarbetarna valde att stanna kvar i garaget vid Norrtull. Under hela dagen låg jobbet nere.

På Reno Norden skickade sopgubbarna redan i fredags över en lista på krav man vill ha igenom, för att återuppta arbetet. Svar begärdes till klockan 14 i dag, måndag.

Strax innan tidsfristen löpte ut stod det klart att företagsledningen kommer att träffa en representant för miljöarbetarna. Det ledde till att en serie planerade åtgärder nu skjuts upp i åtminstone ett dygn.

– Det är inga regelrätta förhandlingar som ska föras, men nu startar vi i alla fall en dialog med företaget. Det är positivt, säger en sopgubbe.

Vid lunchtid kom Sonny Lööf, ägare till Liselotte Lööf AB, och företagets vd, Ola Claesson, ut för att möta de anställda.

Hur ser de på konflikten?

– Det som händer nu är tråkigt för hela branschen. Det finns ingen vinnare om Stockholms stad förlorar en massa yrkesskickliga miljöarbetare. Jag förstår killarna. Ingen vill gå ner i lön och få mera jobb, säger Sonny Lööf.

Ola Claesson fyller i:

– Det här är en konflikt mellan Reno Norden, Stockholms stad och de anställda på Reno Norden. På Liselotte Lööf har vi ett avtal med poänglön, det system som sopgubbarna vill ha. Det fungerar bra hos oss.

Det finns personer som retar sig på löneläget bland Stockholms sopgubbar. En del skulle nog gärna se att de slutar och ersätts med nyanställda som går in på en betydligt lägre lön. Hur skulle det påverka sophämtningen?

– Vi har sett sådana exempel tidigare. Det har inte gått särskilt bra. Det som händer nu visar på en bristande respekt för en hel yrkeskår, säger vd Ola Claesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Richard Dwyer:
    10 juli, 2017

    Jag ger mitt fulla stöd till de strejkande. Självklart kan inte sänkta löner tolereras, lika lite som sämre arbetsvillkor. Att hävda att deras höga lön gör att de kan nöja sig med sämre betalt är i mina ögon bara dumheter. Om de strejkandes löner sänks, vilken yrkesgrupps löner ska sänkas nötta gång - byggarbetares, sjukvårdsanställdas, lastbilschaufförers? Pinsamt att Stockholms stad som styrs av SAP inte kräver goda villkor för anställda i företag som staden anlitar.

  2. Ingemar Svahn:
    10 juli, 2017

    All heder åt representanter från Liselotte Lööf som avslutar med att påtala att det som händer nu visar på bristande respekt för en hel yrkeskår

Lästips:

Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.

Transportarbetarens logga

Fortsatta strejker i Frankrike

Internationellt. 18 september: Omkring 800 000 människor beräknas delta i protester runt om i Frankrike mot planerade budgetnedskärningar. Transportarbetare, lärare och vårdpersonal har gått ut i strejk.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.