Dick Karlström
Close
Chefen Jonas Norberg fotade Dick Karlström som sköter roboten som röjer sly i Anja Pärsons slalombacke.
Close

Livet efter den sista utdelningsrundan

Tidningsbud. Här står ett före detta tidningsbud och röjer sly i Anja Pärsons slalombacke. Tidningsläsarna i Örnsköldsvik får vänta på sin papperstidning till posten kommer – eller gå in på nätet.

Fem månader har gått sedan distributörerna som delade ut Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) gjorde sin sista runda. För Dick Karlström blev resultatet ett helt nytt jobb efter ungefär 30 år som tidningsbud.

Carin Edholm är leveranschef på Trygghetsfonden TSL:s region norr.

Fonden har erbjudit alla runt 50 uppsagda tidningsbud hjälp att komma vidare. Många av de uppsagda hade tidningsutdelningen som ett extraknäck och räknar med att klara sig själva. Hittills har 16 tackat ja till TSL-stöd.

– Två har fått nytt jobb, berättar Carin Edholm. De övriga 14 är mitt inne i sitt omställningsprogram där de får coachning och om det behövs även hjälp till utbildning.

Hon beskriver projektet som typiskt. Digitaliseringens konsekvenser är att vissa blir av med jobbet, konstaterar hon. De uppsagda tidningsbuden har fått planera sin framtid tillsammans med en coach. Det handlar om att skriva cv, söka jobb, hitta en utbildning.

– Vi har haft ett väldigt bra samarbete både med Transport och arbetsgivaren, säger Carin Edholm. Sett över hela landet får 90 procent av de transportmedlemmar som tackar ja till TSL nytt jobb inom ett år.

I Örnsköldsvik blev tre bud kvar på heltid hos utdelningsföretaget Tidningstjänst, och tre på en dag i veckan. De sex tar hand om Dagens Nyheter och Dagens Industri som valde att fortsätta med morgonutdelning i centrala stan.

Roger Sjöberg är tidningsbudet som älskar sitt jobb och inte visste vad han skulle hitta på när ÖA kom med beskedet att tidningen skulle delas med post. Han fick stanna, men springer i trappuppgångar i stället för att köra sin tidigare 16-milarunda långt utanför staden.

– Det fungerar mycket bättre än jag trodde, säger han. ÖA har jag inte haft sedan i våras, men det finns ju en del att läsa i DN också …

Tillbaka till Anja Pärsons backe i Tärnaby.

– Jag kommer att köra roboten som röjer sly fram tills snön kommer, berättar före detta tidningsbudet Dick Karlström.

Jobbet har han skaffat själv, men TSL-coachen har hjälpt till med en YKB-kurs så att Dick Karlström får köra de tunga bilar han redan hade körkort för.

– Jag är inte orolig, säger han. Chaufförsjobb finns alltid.

På ett industriföretag i Örnsköldsvik hittar vi det andra före detta budet som finns i TSL:s statistik över dem som fått nytt jobb.

– Coachen var jätteduktig. Han pratade lite och hjälpte mig att skriva ett cv, berättar Kristoffer Tranberg.

Han har hunnit sommarjobba med brödpackning innan han, via ett bemanningsföretag, började på hydraulikföretaget Specma.

– Jag har hamnat på röravdelningen.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.