Dick Karlström
Close
Chefen Jonas Norberg fotade Dick Karlström som sköter roboten som röjer sly i Anja Pärsons slalombacke.
Close

Livet efter den sista utdelningsrundan

Tidningsbud. Här står ett före detta tidningsbud och röjer sly i Anja Pärsons slalombacke. Tidningsläsarna i Örnsköldsvik får vänta på sin papperstidning till posten kommer – eller gå in på nätet.

Fem månader har gått sedan distributörerna som delade ut Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) gjorde sin sista runda. För Dick Karlström blev resultatet ett helt nytt jobb efter ungefär 30 år som tidningsbud.

Carin Edholm är leveranschef på Trygghetsfonden TSL:s region norr.

Fonden har erbjudit alla runt 50 uppsagda tidningsbud hjälp att komma vidare. Många av de uppsagda hade tidningsutdelningen som ett extraknäck och räknar med att klara sig själva. Hittills har 16 tackat ja till TSL-stöd.

– Två har fått nytt jobb, berättar Carin Edholm. De övriga 14 är mitt inne i sitt omställningsprogram där de får coachning och om det behövs även hjälp till utbildning.

Hon beskriver projektet som typiskt. Digitaliseringens konsekvenser är att vissa blir av med jobbet, konstaterar hon. De uppsagda tidningsbuden har fått planera sin framtid tillsammans med en coach. Det handlar om att skriva cv, söka jobb, hitta en utbildning.

– Vi har haft ett väldigt bra samarbete både med Transport och arbetsgivaren, säger Carin Edholm. Sett över hela landet får 90 procent av de transportmedlemmar som tackar ja till TSL nytt jobb inom ett år.

I Örnsköldsvik blev tre bud kvar på heltid hos utdelningsföretaget Tidningstjänst, och tre på en dag i veckan. De sex tar hand om Dagens Nyheter och Dagens Industri som valde att fortsätta med morgonutdelning i centrala stan.

Roger Sjöberg är tidningsbudet som älskar sitt jobb och inte visste vad han skulle hitta på när ÖA kom med beskedet att tidningen skulle delas med post. Han fick stanna, men springer i trappuppgångar i stället för att köra sin tidigare 16-milarunda långt utanför staden.

– Det fungerar mycket bättre än jag trodde, säger han. ÖA har jag inte haft sedan i våras, men det finns ju en del att läsa i DN också …

Tillbaka till Anja Pärsons backe i Tärnaby.

– Jag kommer att köra roboten som röjer sly fram tills snön kommer, berättar före detta tidningsbudet Dick Karlström.

Jobbet har han skaffat själv, men TSL-coachen har hjälpt till med en YKB-kurs så att Dick Karlström får köra de tunga bilar han redan hade körkort för.

– Jag är inte orolig, säger han. Chaufförsjobb finns alltid.

På ett industriföretag i Örnsköldsvik hittar vi det andra före detta budet som finns i TSL:s statistik över dem som fått nytt jobb.

– Coachen var jätteduktig. Han pratade lite och hjälpte mig att skriva ett cv, berättar Kristoffer Tranberg.

Han har hunnit sommarjobba med brödpackning innan han, via ett bemanningsföretag, började på hydraulikföretaget Specma.

– Jag har hamnat på röravdelningen.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Öde Västerås flygplats

Västerås flygplats blir kvar – efter folkomröstning

Flyg. Flygplatsarbetarna på Västerås flygplats har landat tårta på bordet. Helgens folkomröstning gav flygplatsen tydligt stöd och den politiska ledningen vände. Flygplatsen får vara kvar och arbetarna behålla sina jobb.