Tidningsbudsmöte i Ö-vik
Close
”Ett udda julmöte”, inleder tidningsbudens chef Stefan Borgström. Men efter infon blir det julbord som vanligt på golfrestaurangen strax utanför stan.
Close

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

– Ibland hjälper det inte att vara bäst.

Den årliga genomgången visar som vanligt att tidningsbuden i Örnsköldsvik har minst antal reklamationer i företaget. Tidningarna kommer helt enkelt fram.

– Det här är unikt. Ni går som en klocka trots den käftsmäll som ni och vi allihop har fått, säger Stefan Borgström, distributionschef på Tidningstjänst (Tab), på tisdagskvällens träff.

Och så byter infomötet som inleder årets julmiddag karaktär. Den 30 oktober fick 53 tidningsbud beskedet att stadens tidning ska lägga ner morgonutdelningen. ”Den svarta måndagen”, enligt Stefan Borgström.

Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) går över till postutdelning av sin papperstidning. Först i landet när det handlar om ortens huvudtidning och hela spridningsområdet.

Tidningskoncernen Mittmedia kallar omställningen för ”Projektet”, och hänvisar till ekonomi: Det är för dyrt per exemplar att anlita tidningsbuden, samtidigt sjunker pappersupplagan. Andra argument är att Mittmedia bara har en tidning i staden. Samtidigt ökar antalet läsare som betalar för en digital tidning.

Tidningsbuden själva är övertygade om att papperstidningen kommer att dö snart efter den sista april då morgonutdelningen upphör.

Två tidningsbud på julmiddag
Anita Norberg blir av med extrajobbet och ska försöka få gå upp i tid på förskolan där hon också är anställd. Sambon Örjan Granberg är hydraulikmontör på heltid – och har vikarierat som bud då och då, till exempel då Anita haft annat för sig.

Mötet fortsätter och Transports ombudsman Åke Wijkmark äntrar scenen, tillsammans med Carin Edholm från Trygghetsfonden TSL.

– Det finns tre försäkringar som kan hjälpa er som blir av med jobbet, säger Åke Wijkmark.

  • Trygghetsfonden TSL gäller för alla som blir uppsagda när ett företag med kollektivavtal säger upp på grund av arbetsbrist. Där finns coacher som hjälper till att hitta nytt jobb, studier eller kanske hjälp att starta eget. Utifrån den uppsagdas önskemål och med start redan under uppsägningstiden.
  • Försäkring om avgångsbidrag (AGB) gäller för de flesta som har fyllt 40 och har jobbat i några år hos en arbetsgivare med kollektivavtal. Det handlar om pengar, ett engångsbelopp. Summan beror på hur länge man har varit anställd och hur många procent anställningen har varit på.
  • A-kassa gäller för den som själv är med i den.

– Det är jätteviktigt att du anmäler dig på arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag! säger Åke Wijkmark.

Roger Sjöberg
Roger Sjöberg.

Tre av 53 tidningsbud kommer att få fortsatt jobb. Dagens Nyheter och Dagens Industri har valt fortsatt utdelning i centrala Örnsköldsvik. Tre till får fortsätta, men bara på söndagarna. Tab har ringt runt och erbjudit jobben efter las-listan som går efter hur länge buden har varit anställda. Några har tackat nej, andra ja.

– Jag blir kvar och både jag och frun kan andas ut, berättar Roger Sjöberg och konstaterar att julbordet med kollegorna alltid är både skojigt och gott.

I februari är det 30 år sedan han började som tidningsbud. I maj blir det stadsrunda i stället för de vanliga 16 milen norr om Örnsköldsvik.

Gunnar Jardstam, pensionär som kör extra numera, konstaterar att han inte kommer att nå upp till 50 år som tidningsbud, han får sluta efter 48.

– Jag har ju sett åt vilket håll det har gått med papperstidningarna … men jag trodde vi skulle hålla på till runt 2020 i alla fall. Men det har varit roliga år!

Två tidningsbud på julmiddag
Efter 48 år som bud gör Gunnar Jardstam, tidigare klubbordförande, sin sista runda nästa år. Willy Meshe (till vänster) har haft en egen runda i ett år och vikarierat före det. Uppsägningen kom oväntat, men han har också ett heltidsjobb i handikappomsorgen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daniel:
    8 december, 2017

    Oerhört sorgligt

Lästips:

Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Hemfärden på Kungsgatan i Mariestad från tidningsrundan för cykelbudet Jan Fleischmann. Foto (c): Jan Fleischmann

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.