Tidningsbudsmöte i Ö-vik
Close
”Ett udda julmöte”, inleder tidningsbudens chef Stefan Borgström. Men efter infon blir det julbord som vanligt på golfrestaurangen strax utanför stan.
Close

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

– Ibland hjälper det inte att vara bäst.

Den årliga genomgången visar som vanligt att tidningsbuden i Örnsköldsvik har minst antal reklamationer i företaget. Tidningarna kommer helt enkelt fram.

– Det här är unikt. Ni går som en klocka trots den käftsmäll som ni och vi allihop har fått, säger Stefan Borgström, distributionschef på Tidningstjänst (Tab), på tisdagskvällens träff.

Och så byter infomötet som inleder årets julmiddag karaktär. Den 30 oktober fick 53 tidningsbud beskedet att stadens tidning ska lägga ner morgonutdelningen. ”Den svarta måndagen”, enligt Stefan Borgström.

Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) går över till postutdelning av sin papperstidning. Först i landet när det handlar om ortens huvudtidning och hela spridningsområdet.

Tidningskoncernen Mittmedia kallar omställningen för ”Projektet”, och hänvisar till ekonomi: Det är för dyrt per exemplar att anlita tidningsbuden, samtidigt sjunker pappersupplagan. Andra argument är att Mittmedia bara har en tidning i staden. Samtidigt ökar antalet läsare som betalar för en digital tidning.

Tidningsbuden själva är övertygade om att papperstidningen kommer att dö snart efter den sista april då morgonutdelningen upphör.

Två tidningsbud på julmiddag
Anita Norberg blir av med extrajobbet och ska försöka få gå upp i tid på förskolan där hon också är anställd. Sambon Örjan Granberg är hydraulikmontör på heltid – och har vikarierat som bud då och då, till exempel då Anita haft annat för sig.

Mötet fortsätter och Transports ombudsman Åke Wijkmark äntrar scenen, tillsammans med Carin Edholm från Trygghetsfonden TSL.

– Det finns tre försäkringar som kan hjälpa er som blir av med jobbet, säger Åke Wijkmark.

  • Trygghetsfonden TSL gäller för alla som blir uppsagda när ett företag med kollektivavtal säger upp på grund av arbetsbrist. Där finns coacher som hjälper till att hitta nytt jobb, studier eller kanske hjälp att starta eget. Utifrån den uppsagdas önskemål och med start redan under uppsägningstiden.
  • Försäkring om avgångsbidrag (AGB) gäller för de flesta som har fyllt 40 och har jobbat i några år hos en arbetsgivare med kollektivavtal. Det handlar om pengar, ett engångsbelopp. Summan beror på hur länge man har varit anställd och hur många procent anställningen har varit på.
  • A-kassa gäller för den som själv är med i den.

– Det är jätteviktigt att du anmäler dig på arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag! säger Åke Wijkmark.

Roger Sjöberg
Roger Sjöberg.

Tre av 53 tidningsbud kommer att få fortsatt jobb. Dagens Nyheter och Dagens Industri har valt fortsatt utdelning i centrala Örnsköldsvik. Tre till får fortsätta, men bara på söndagarna. Tab har ringt runt och erbjudit jobben efter las-listan som går efter hur länge buden har varit anställda. Några har tackat nej, andra ja.

– Jag blir kvar och både jag och frun kan andas ut, berättar Roger Sjöberg och konstaterar att julbordet med kollegorna alltid är både skojigt och gott.

I februari är det 30 år sedan han började som tidningsbud. I maj blir det stadsrunda i stället för de vanliga 16 milen norr om Örnsköldsvik.

Gunnar Jardstam, pensionär som kör extra numera, konstaterar att han inte kommer att nå upp till 50 år som tidningsbud, han får sluta efter 48.

– Jag har ju sett åt vilket håll det har gått med papperstidningarna … men jag trodde vi skulle hålla på till runt 2020 i alla fall. Men det har varit roliga år!

Två tidningsbud på julmiddag
Efter 48 år som bud gör Gunnar Jardstam, tidigare klubbordförande, sin sista runda nästa år. Willy Meshe (till vänster) har haft en egen runda i ett år och vikarierat före det. Uppsägningen kom oväntat, men han har också ett heltidsjobb i handikappomsorgen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daniel:
    8 december, 2017

    Oerhört sorgligt

Lästips:

Daniel Hilmér

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Hemfärden på Kungsgatan i Mariestad från tidningsrundan för cykelbudet Jan Fleischmann. Foto (c): Jan Fleischmann

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.