Elias Jobran klubbordförande Aviator.
Close
Lastarnas klubbordförande Elias Jobran på Aviator ser coronakrisen som ett test av statens trygghetssystem.
Close

Lastare sägs upp och permitteras på Aviator

Corona. 30 lastare har varslats om uppsägning vid Aviator på Arlanda. Den 1 maj trappar marktjänstbolaget också upp korttidspermitteringarna från 60 till 80 procent. Lastarna kommer alltså att jobba 20 procent.

Samtidigt får Aviators lastare en stor del av sin permitteringslön betald via skattepengar.

Elias Jobran är ordförande i lastarnas Transportklubb, och vid det här laget ganska luttrad av corona-pandemin och krisen i flygbranschen.

– Det är inte så mycket att göra åt läget, bara att sitta still i båten och följa med. Vi kan ju inte påverka eller tvinga folk att ge sig ut och resa när pandemin råder, säger han.

Vad säger dina kollegor om varslen och permitteringarna?

– Jag tillhör riskgruppen och har inte träffat några kollegor på två månader, men en del ringer så klart. De förstår läget, att det är som det är. De som varslats jobbar sina sista dagar denna vecka. Det är synd om dem som får gå.

Elias Jobran uppfattar läget som ännu sämre på SAS. Där varslades i dag nästan halva personalstyrkan, 5 000 anställda i Nordenom uppsägning. Detta efter ett tidigare vår-varsel på 10 000 anställda

De nya varslen rör 1 900 heltidsanställda i Sverige.

Liksom lastarna på SAS Ground Handling (SGH) och flygplatskontrollanterna vid Avarn på Arlanda får Aviators lastare nu ut 92,5 procent av sin tidigare utgående lön. Tillägg som ob- och skifttillägg räknas med.

Det var den 2 april i år som riksdagen klubbade igenom regeringens förslag om att införa kortidspermitteringar med upp till högst 60 procent arbetsfri tid (och 40 procents arbetstid).

Något som inte funnits i Sverige tidigare.

Den 14 april utökades permitteringstiden upp till 80 procent (och 20 procents arbete). Efter förhandlingar med Transport är det den maxtiden som införs på Aviator. På arbetarnas dag 1 maj.

Men det innebär samtidigt att de anställda får gå ner i lön till 88 procent av tidigare utgående lön

I morgon onsdag väntar nya MBL-förhandlingar med Aviators ledning, berättar Elias Jobran.

– Vi ska få ny information, men vad de ska säga vet jag inte.

Han ser coronakrisen som en test av samhällets skyddsnät och trygghetssystem.

– Inom facket håller vi koll på om systemet håller eller brister. Det har ju varit en ständig nedmontering av skyddet, en tro att högkonjunkturen ska vara för alltid.

– Nu tvingas staten ändra system, totalt. Klarar de inte av att bygga upp ett nytt hållbart system kommer det att visa sig när väljarna ska säga sitt. Jag blickar framåt mot nästa val, säger han.

Elias Jobran är tacksam för permitteringslönen, som hejdar de ekonomiska konsekvenserna för de anställda. Samtidigt är framtiden oviss, i fall fler nedskärningar kommer.

– Ingen av de 30 heltidsanställda som nu får gå från Aviator var med i facket eller a-kassan. Det blev en läxa. De hann bara vara fast anställda i elva månader. Tur för dem att regeringen infört generösare regler inom a-kassan.

Transportarbetaren har sökt Aviator för en korrekt siffra om antal anställda kollektivare, men ännu inte fått svar. Elias Jobran uppskattar att cirka 500 personer skurits ner till omkring 400.

– Flygbranschen är jävligt känslig. När den väl kommer i gång igen kan uppgången gå fort. Men jag tror det kommer att ta lång tid, mer än ett år. Och familjer med barn kanske ändrar sina resvanor för att inte riskera något, funderar Elias Jobran.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Nästa vecka startar rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet.

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.