Elias Jobran klubbordförande Aviator.
Close
Lastarnas klubbordförande Elias Jobran på Aviator ser coronakrisen som ett test av statens trygghetssystem.
Close

Lastare sägs upp och permitteras på Aviator

Corona. 30 lastare har varslats om uppsägning vid Aviator på Arlanda. Den 1 maj trappar marktjänstbolaget också upp korttidspermitteringarna från 60 till 80 procent. Lastarna kommer alltså att jobba 20 procent.

Samtidigt får Aviators lastare en stor del av sin permitteringslön betald via skattepengar.

Elias Jobran är ordförande i lastarnas Transportklubb, och vid det här laget ganska luttrad av corona-pandemin och krisen i flygbranschen.

– Det är inte så mycket att göra åt läget, bara att sitta still i båten och följa med. Vi kan ju inte påverka eller tvinga folk att ge sig ut och resa när pandemin råder, säger han.

Vad säger dina kollegor om varslen och permitteringarna?

– Jag tillhör riskgruppen och har inte träffat några kollegor på två månader, men en del ringer så klart. De förstår läget, att det är som det är. De som varslats jobbar sina sista dagar denna vecka. Det är synd om dem som får gå.

Elias Jobran uppfattar läget som ännu sämre på SAS. Där varslades i dag nästan halva personalstyrkan, 5 000 anställda i Nordenom uppsägning. Detta efter ett tidigare vår-varsel på 10 000 anställda

De nya varslen rör 1 900 heltidsanställda i Sverige.

Liksom lastarna på SAS Ground Handling (SGH) och flygplatskontrollanterna vid Avarn på Arlanda får Aviators lastare nu ut 92,5 procent av sin tidigare utgående lön. Tillägg som ob- och skifttillägg räknas med.

Det var den 2 april i år som riksdagen klubbade igenom regeringens förslag om att införa kortidspermitteringar med upp till högst 60 procent arbetsfri tid (och 40 procents arbetstid).

Något som inte funnits i Sverige tidigare.

Den 14 april utökades permitteringstiden upp till 80 procent (och 20 procents arbete). Efter förhandlingar med Transport är det den maxtiden som införs på Aviator. På arbetarnas dag 1 maj.

Men det innebär samtidigt att de anställda får gå ner i lön till 88 procent av tidigare utgående lön

I morgon onsdag väntar nya MBL-förhandlingar med Aviators ledning, berättar Elias Jobran.

– Vi ska få ny information, men vad de ska säga vet jag inte.

Han ser coronakrisen som en test av samhällets skyddsnät och trygghetssystem.

– Inom facket håller vi koll på om systemet håller eller brister. Det har ju varit en ständig nedmontering av skyddet, en tro att högkonjunkturen ska vara för alltid.

– Nu tvingas staten ändra system, totalt. Klarar de inte av att bygga upp ett nytt hållbart system kommer det att visa sig när väljarna ska säga sitt. Jag blickar framåt mot nästa val, säger han.

Elias Jobran är tacksam för permitteringslönen, som hejdar de ekonomiska konsekvenserna för de anställda. Samtidigt är framtiden oviss, i fall fler nedskärningar kommer.

– Ingen av de 30 heltidsanställda som nu får gå från Aviator var med i facket eller a-kassan. Det blev en läxa. De hann bara vara fast anställda i elva månader. Tur för dem att regeringen infört generösare regler inom a-kassan.

Transportarbetaren har sökt Aviator för en korrekt siffra om antal anställda kollektivare, men ännu inte fått svar. Elias Jobran uppskattar att cirka 500 personer skurits ner till omkring 400.

– Flygbranschen är jävligt känslig. När den väl kommer i gång igen kan uppgången gå fort. Men jag tror det kommer att ta lång tid, mer än ett år. Och familjer med barn kanske ändrar sina resvanor för att inte riskera något, funderar Elias Jobran.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Filip Rydolw

... ordförande för Arlandaklubben som organiserar flygplatskontrollanter. Först drabbades ni av pandemi och nedskärningar, sen blev det sommarkaos och personalbrist. Hur har ni det nu på Arlanda?

Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba.

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.