Transports utredare Maja Nygren anser att förändringarna i turordningsreglerna drabbar förbundets medlemmar på små arbetsplatser hårt. Foto: Martin Hörner Kloo
Close
Transports utredare Maja Nygren anser att förändringarna i turordningsreglerna drabbar förbundets medlemmar på små arbetsplatser hårt.
Close

”LAS-försämringarna drabbar Transport hårt”

Arbetsrätt. Århundradets reform sa arbetsmarknadsminister Eva Nordmark när hon tillsammans med Centerns Martin Ådahl presenterade den så kallade Trygghetsöverenskommelsen, populärt kallad LAS-överenskommelsen.

”De har skjutit sönder tryggheten i anställningen”, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth.

Å ena sidan ska fler undantas från turordningsreglerna vid uppsägningar, det ska bli billigare att säga upp anställda och arbetsgivarna ska inte längre behöva betala lön under en pågående tvist om uppsägning.

Å andra sidan finns en ny typ av studiestöd till vuxna som arbetat hos samma arbetsgivare i åtta år.

– Det ger individen en möjlighet att vidareutbilda sig senare i livet med upp till 80 procent av lönen upp till löner på cirka 25 000 kronor i månaden, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen och en av arkitekterna bakom överenskommelsen.

–  Och det gäller även de som har en visstidsanställning, projektanställning eller jobbar deltid.

”Stärka kompetens utan lån”

Omställningsstudiestödet innehåller ett nytt statligt studiestöd med en bidragsdel och en lånedel samt ett kompletterande kollektivavtalat stöd för lönedelar över 25 000 kronor.

– Det kompletterande kollektivavtalade stödet som arbetsgivarna kollektivt finansierar genom avgifter till omställningsorganisationen får stå för gör det möjligt för stora grupper på arbetsmarknaden att stärka sin kompetens när det behövs. Och det utan att behöva ta lån eller förlora större delen av sin inkomst, säger Martin Wästfeldt.

Transport kritiskt

Transport är ett av de förbund som är starkt kritiska till överenskommelsen och har valt att än så länge inte ansluta sig till den.

Överenskommelsen är verkligen anpassad till tjänstemän och akademiker, anser Maja Nygren, utredare på Transport:

– Det finns helt enkelt inte så många russin att plocka ur kakan. Försämringarna i turordningslistan drabbar Transport hårt med många små arbetsplatser och då vi verkar i en bransch med brist på arbetskraft är inte omställning högst prioriterat. Våra medlemmar prioriterar bra arbetsvillkor och trygghet i jobbet.

– Dessutom är det som presenterats som bra förändringar, som till exempel stopp för hyvling av arbetstiden, dispositivt. Det vill säga att de kan försämras till arbetsgivarnas fördel utan större besvär, säger Maja Nygren.

Tommy Wreeth, Transports ordförande:

– De har ju sålt ut tryggheten och vi har sagt ett tydligt nej och i dagsläget finns inget som ändrar det. Det som är bra i avtalet motsvarar långt ifrån försämringarna.

– Hela överenskommelsen är ju en metallkonstruktion som heter duga, säger han och syftar på IF Metall.

Utbildning inte högst prio

Transport var tidigt ute och fått in rätt till utbildning i jobbet i kollektivavtalen. Och med en brist på 5 000 förare om året är inte utbildning högst prioriterat på Transports agenda.

– Våra medlemmar jobbar inte på Volvo eller Bofors, där omställning i arbetslivet kanske är vanligare och behovet av utbildning är större.

– För att vi ska ansluta oss till avtalet krävs att vi får till förändringar i kollektivavtalet som stärker våra medlemmars trygghet i jobbet, säger Tommy Wreeth.

Transport har, liksom de flesta LO-förbund, ett avtal som sträcker sig till sista mars 2023.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johnny Grönberg:
    25 februari, 2022

    Jag delar helt Tommys uppfattning, detta är ett steg tillbaka till 1960 års arbetsmarknad. Vi som är tillräckligt gamla har upplevt en arbetsmarknad med godtyckliga avskedanden och uppsägningar där arbetsgivarna dikterade reglerna. Därför kämpade vi på alla sätt för att få till stånd en Lag om anställningsskydd. För mig var det det största framsteget arbetarrörelsen åstadkommit.
    Ända sedan 1974 har arbetsgivarna med alla medel försökt upphäva lagen, vilket visar hur viktig lagen är för arbetstagarna. Glöm inte att all lagstiftning på arbetsmarknaden är skyddslagstiftning för att skydda de anställda.
    Det gör ont när nu en socialdemokratisk regering efter nästan 50 år, tar bort skyddet för de anställda vilket inte ens de borgerliga regeringarna lyckades med helt.

    Johnny Grönberg f.d. förbundsordförande

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.